K věci - speciál o budoucnosti Letiště Vodochody

1. listopad 2011

V úterý 1. listopadu 2011 bylo tématem speciálního vydání pořadu K věci budoucnost Letiště Vodochody.

Moderátor Tomáš Pancíř pozval do diskuse Martina Kačura, ředitele Letiště Vodochody, Marcela Chládka, náměstka hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje a zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starostu obce Líbeznice Martina Kupku.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region. Začíná speciální vydání pořadu K věci. Dnes se budeme věnovat jednomu tématu, a sice boji o Letiště Vodochody. Pozvání sem do studia přijali Martin Kačur, ředitel Letiště Vodochody, dobrý den.

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Dobrý den.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Marcel Chládek, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje z ČSSD, dobrý den.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A Martin Kupka, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice z ODS, dobrý den.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Dobrý den.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Na úvod připomenu základní informace našim posluchačům, kteří třeba nejsou přímo z okolí Vodochod. Vedení Letiště Vodochody, které patří společnosti Penta, chce toto letiště rozšířit, udělat z něj mezinárodní letiště, kde by mělo být odbavováno kolem 3 milionů cestujících ročně. Měly by tam přistávat a odlétat hlavně linky nízkonákladových společností. Proti tomu protestují obce ležící v okolí letiště, jejich představitelé vytvořili iniciativu Stop Letišti Vodochody. A v současné době ministerstvo životního prostředí posuzuje už potřetí podklady pro řízení o vlivu rozšíření letiště na životní prostředí. Ten výsledek zatím není možné předjímat, není jasné, kdy a jaké rozhodnutí padne. A do toho Rada Středočeského kraje v říjnu vyslovila s projektem letiště souhlas, což rozhořčilo protestující obce. Tolik shrnutí, my jsme naposledy vysílali debatu na toto téma v lednu letošního roku, byl to Speciál Martina Veselovského. Když shrneme ten třičtvrtě rok od té doby, máte pocit, že se realizace toho projektu, tedy rozšíření Letiště Vodochody spíše přiblížila, to znamená, že je pravděpodobnější, že se to povede nebo že je méně pravděpodobné, že se to povede nebo se nic nezměnilo, pane řediteli Kačure?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
My samozřejmě věříme tomu, že ten projekt se povede.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A věříte tomu víc než tehdy v tom lednu, nebo míň?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Ano, věřím tomu víc, protože samozřejmě i na základě těch připomínek, které proběhly, tak se ten projekt zpřesňuje a zpřesňuje a doplňuje se o nové informace, nové postupy, nové materiály, které prostě jednak jsou požadované a jednak jsou novější z hlediska lepšího nebo úspěšnějšího umístění toho projektu do území.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Za Stop Letišti Vodochody tehdy nebyl hostem Martin Kupka, ale starosta Kralup nad Vltavou. Ale přesto, Martin Kupka to určitě pozorně sledoval. Vy máte pocit, že je pravděpodobnější, že ten projekt dostane zelenou nebo méně pravděpodobné?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Já bych se nedopouštěl žádné sázky v loterii. Myslím, že tady je hodně neznámých. Dovolím si ale nesouhlasit s optimismem pana ředitele Kačura, protože tak jak se vypořádal zpracovatel té studie s požadavky ministerstva životního prostředí, je prokazatelně nedostatečné. To není věcí extra odborného posouzení. Stačí vzít tu dokumentaci a porovnat s tím, co určilo ministerstvo životního prostředí jako podmínky a požadavky k doplnění, například...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
My se za chvíli k těm konkrétnostem dostaneme, takže budete mít příležitost to rozšířit. Teď abychom kolečko dokončili, Marcel Chládek, zástupce Středočeského kraje, z vašeho pohledu je pravděpodobnější teď, že to rozšířené letiště vznikne?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
No, já bych předně chtěl ještě doplnit tu vaši počáteční informaci, protože Středočeský kraj a já jsem o tom hovořil i s panem Kupkou, tam podmínil ten svůj souhlas s tím, že budou vypořádány připomínky obcí. To znamená, tam mi trošku i mrzelo při té demonstraci, když tam padaly slova, že jsme se nepostavili za obce jako takové. My samozřejmě jsme trošku v jiné pozici, než jsou obce. To znamená, díváme se na rozvoj celého Středočeského kraje, ale trváme na tom, aby tyto připomínky byly vypořádány. Takže já nedovolím si odhadovat, jestli jsme blíže, nebo nejsme blíže tomuto rozhodnutí. Mimochodem teď nedávno padlo rozhodnutí i ohledně Ruzyně. To je taky otázka, která samozřejmě v tom bude hrát roli.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, říkáte podmíněný souhlas. Co vy považujete za vypořádání se s obcemi? To znamená, že ten souhlas bude platit pouze v případě, kdy všichni starostové dotčených obcí řeknou: ano, my jsme pro, nebo kde to bude ta hranice, kde vy si řeknete, že to je splněno?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Ta hranice, ta hranice tam samozřejmě je ochrana obyvatel především proti nadměrnému hluku, protože tam ty připomínky takto padaly. Zároveň bych ale chtěl připomenout, že kraj je jen pouze jeden z oslovených, kteří se k tomu vyjadřují. Takže obce tyto své připomínky samozřejmě mají možnost říci. Mrzí mě, že tady není zástupce ministerstva životního prostředí, protože to je ten hlavní hráč, který v tuto chvíli o tom rozhoduje.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To já samozřejmě dodám, promiňte, Martine Kupko, dodám, že jsme zvali i zástupce ministerstva životního prostředí. Omluvili se s tím, že v dané fázi řízení EIA nechtějí veřejně vystupovat, nechtějí komentovat toto řízení. Takže tam nezbylo, než tohle to akceptovat. Martin Kupka.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Mně se ta slova pana náměstka, promiňte, zdají trochu úhořovitá. V tom smyslu, že na jedné straně Středočeský kraj řekne: ano, souhlasíme s tím záměrem pod podmínkou. Přičemž Středočeský kraj měl spoustu příležitostí se opravdu s těmi připomínkami podrobně seznámit. A kdyby tak učinil, tak by nikdy nemohl souhlasné stanovisko vydat. Takže se tady na jedné straně dozvídáme od představitelů Středočeského kraje, že vlastně to letiště trochu potřeba je, protože po něm volají lidé z Kolína, z Mladé Boleslavi a jinde, odkud ale neslyšíme objektivně. Hovoří se o nějakém průzkumu veřejného mínění, žádný takový průzkum podle příslušných primátorů a starostů měst neexistuje. A s tím se zachází...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Jestli dovolíte, pane starosto, my se, my se za chvíli dostaneme k jednotlivých věcem a také k tomu, jestli Středočeský kraj potřebuje to letiště. Pane náměstku, ještě, ještě k vám. Vy jste úplně přesně neodpověděl na to, co tedy bude znamenat to, že ten souhlas bude platit, co tedy to bude?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Zcela jednoznačně, každopádně já teď nerozumím, co říká pan Kupka, protože my jsme jednoznačně řekli, že je to podmíněno vypořádání těch připomínek. Pokud by ministerstvo životního...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, pane náměstku, jestli můžete, kdy, kdy budou vypořádány tady ty připomínky?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
To je záležitost ministerstva životního prostředí.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, pokud ministerstvo životního prostředí vydá souhlas, vydá souhlas EIA, tak v tom případě z vašeho pohledu je to v pořádku.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Ano, pokud ministerstvo životního prostředí tam neshledá nějaký problém, například zvýšený hluk nebo že to nějak výrazně nad normu ovlivňuje obyvatele toho letiště, tak samozřejmě Středočeský kraj to podmínil tímto souhlasem. Nevím tedy, pane Kupko, o jakém rozporu hovoříte, protože vy máte jako starosta tu samou možnost tyto připomínky přímo dát na ministerstvo životního prostředí a to by možná před volbami, které se blíží, vy chcete být lídrem kandidátky, asi nebylo to pravé ořechové, protože já si myslím, že od vás je to pouze politická proklamace, že vám vůbec nejde o vypořádání těch připomínek a je to tak s vámi, jako bylo předtím s autobusy. Kdybyste napsali...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Rychlá reakce Martina Kupky a potom půjdeme opravdu k věcným záležitostem.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
To je nefér výlev, a pojďme se bavit... to je nefér výlev.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
To je fakt, pane Kupko. Chápu, že se vám nelíbí, ale to je fakt.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
To nefér výlev.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, nechte stručně reagovat pana starostu a pak opravdu půjdeme k věcným věcem.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Mimochodem z klidného tónu mého reakce je patrné, že se mě tohle nedotýká tolik jako skutečnost, že teď tady máme debatovat o vážné otázce Letiště Vodochody. A pro všechny samozřejmě, že jak já osobně, tak obec Líbeznice svoje věcné připomínky předala jak do rukou Středočeského kraje panu hejtmanovi, tak samozřejmě příslušnému pracovišti ministerstva životního prostředí. Takže nemáte pravdu, že bychom tak neučinili, stalo se to tak, je to průkazné, existují jasné dokumenty orazítkované ministerstvem životního prostředí.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
O to víc, když je to tak zásadní problém, mně vadí, že to politizujete, pane Kupko, a znovu se vrací, že to ve vašem případě není první případ...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Nezlobte se, pane náměstku, ale ten, kdo zatím v téhle té debatě to politizuje, není pan starosta, ale vy. Pojďme, pojďme se...

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Já myslím, že to tak není, že nemáte v tomto pravdu.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste první přišel s politickými argumenty, ale to je samozřejmě na posouzení posluchačů. Pojďme teď k tomu, co je pro obyvatele okolí letiště a případně samozřejmě pro obyvatele širokého okolí důležité, to znamená k těm věcným argumentům jak zastánců letiště, tak odpůrců letiště. Tím hlavním, o čem se debatuje v podstatě už dlouhé měsíce, tak to je hluk a dopad na zdraví obyvatel. Pane starosto Kupko, vy jste v reakci na podklady, které připravilo vedení Letiště Vodochody říkali jako starostové, jako představitelé iniciativy Stop Letišti Vodochody, že tam jsou nepravdivé údaje, že bude zasaženo daleko víc lidí a začali jste argumentovat i dětmi, že budou postiženi děti ve školkách, ve školách, že hrozí zpomalení jejich vývoje, třeba při osvojení řeči. Z čeho vycházíte při tomhle tom, protože to je celkem zásadní informace, zásadní argument?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Vycházíme nejen z názoru odborníků, které jsme sami oslovili, ale paradoxně vycházíme i z toho, co je napsáno v samotné dokumentaci EIA, zpracované tedy lidmi placenými investorem celého projektu, kdy i oni upozorňují na celou řadu vážných dopadů. V té samotné dokumentaci se hovoří jasně o tom, že ten rušivý efekt leteckého hluku, respektive hluku z letecké dopravy je větší než v případě pozemní dopravy či železniční dopravy. Hovoří se o konkrétních dopadech, kde se argumentuje studiemi z blízkosti jiných mezinárodních letišť, kde se podařilo prokázat skutečně v odborných studiích, že například s každými pěti decibely navýšení té hlukové zátěže opravdu reálně se zhoršuje schopnost dětí v tom kognitivním směru vývoje rozumových schopností a tak dále. Takže tady jsou věcné argumenty, které stojí a my jsme udělali jenom to, že do reálné hlukové mapy jsme zakreslili body, kde se nacházejí mateřské školky a základní školy v celé té oblasti. A dospěli jsme k tomu, že tam opravdu několik mateřských škol, které budou tím hlukem zasaženy velmi významně, za hranicí, která podle našeho názoru je zdůvodnitelná a která je únosná. A překvapuje nás, že přestože jsme na to upozorňovali už na začátku letošního roku, tak ten zpracovatel té dokumentace se s tím nevypořádá. Nepřišel s žádnou odpovědí na to, jak se vypořádat se zátěží dětí v mateřské školce v Dolanech, v Bášti, také v Líbeznicích a na mnoha dalších místech. Totéž platí o základní školy. A teď dochází k paradoxu, protože známe to území, víme, že celá řada rodičů dojíždí za prací, do školy, kdy se té hlavní zátěže vyhnou, ale děti paradoxně v té zátěži zůstanou po celý den v době, kdy si mají hrát například na zahradách mateřských škol. A tady je prostě pravda, že stát pokud by umožnil realizaci tohoto projektu, tak se dostane do klinče, protože na jedné straně určuje povinnost mateřským školám, aby děti vyrůstaly a skutečně minimálně 2 hodiny denně byly venku dopoledne a podle možností také odpoledne. A na druhé straně by je tak vystavoval zátěži, která je skutečně enormní a která má reálný dopad na jejich vývoj, na jejich psychiku, na jejich klid, na to, v jakém prostředí budou vyrůstat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Co na to pan ředitel Martin Kačur, ředitel Letiště Vodochody?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
No, je třeba říct, že tak jak tady poznamenal pan starosta, je pravda, že vycházeli z dokumentace, kterou jsme předložili my. A chci vám říct jednu věc, tu dokumentaci je třeba dočíst do konce a nepoužívat a nevytrhávat jednotlivé věty, které jsou tam. Mimo to se tam říká také, že je třeba posuzovat konkrétně každý případ, protože studie, na základě kterých se vycházelo, jsou studie, které jsou od obrovských, velkých mezinárodních letišť, jako jsou Heathrow nebo Charles de Gaulle a podobně, kde ten provoz je daleko, daleko významnější, než bude na letišti ve Vodochodech. Je tam přímo uvedeno, že v podstatě jako pokud by bylo potřeba něco takového prokázat, tak se to nedá zjistit jinak než přímým posuzováním nějakým konkrétním studiem. Takže v podstatě to nejsou věci, které by byly jednoznačné. Problém je, že v podstatě takových studií, který by něco takového prokázalo na letištích obdobného charakteru, jako je vodochodské letiště, po světě je poskrovnu, jako šafránu. Proč, protože se dělají hlavně u těch velkých, obrovských mezinárodních letišť, kde ty dopady hluku jsou opravdu dramatické a významné. I proto v rámci těch legislativ, které jsou i na úrovni Evropské unie, se za významný, za významný objem provozu letiště považují až objemy přes 50 tisíc pohybů letadel za rok. Proto, proto u těchto letišť dochází k těm, k těm velkým výzkumům a průzkumům, jaký to má dopad. A pak ještě jedna věc ohledně těch škol a školek a podobně. Tam mě mrzí jedna věc, že v podstatě tady iniciativa Stop Letišti Vodochody vzala jeden výkres bez toho, aby si vysvětlila, co je za výkres, kde v tom výkrese nejsou zahrnuty jenom vlivy z letecké dopravy, ale i vlivy z pozemního provozu zastávajícího, existujícího a největší množství škol a školek, které jsou zatížené tím, řekněme, problematickým, tou problematickou úrovní hluku je právě v těch místech, kde je ta dnešní hluková zátěž. A pokud se bavíme o tom, že děti budou postižené nebo podobně. Pokud se půjdete podívat na hřiště venku na mateřskou školu, tak vám garantuji, že děti, děti si vytvoří dramaticky vyšší hlukové pozadí, než budou schopni vytvořit ta letadla.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Reakce Martina Kupky?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
My jsme právě požádali o to, aby zpracovatel předložil věrohodné argumenty a třeba věrohodné studie. My jsme také požádali o to, protože pořád jsou to jenom teoretické modely, aby se ta čísla podařilo zpřesnit v reálné zátěži. Letiště Vodochody přišlo s tím, že to není možné, protože v tuhle chvíli není možné tu přistávací plochu zatížit. Tady se přirozeně budeme ptát, ale budeme mít přirozeně právo na to vědět, jaká bude ta skutečná zátěž, to je to, po čem...

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Samozřejmě, samozřejmě že bude. Všechno v tom projektu je.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
... voláme. Já jenom si dovolím jenom doplnit pro úplnost, jenom ten základní argument, se kterým my jsme přišli. My prostě chceme znát reálné dopady, my jsme nevytrhávali věci z kontextu, protože samozřejmě že ty hlukové vlivy se načítají. Pan ředitel dobře ví, že v případě celého sledování hlukové zátěže se počítá s jakýmsi průměrem za celý den, je to taková, takzvaná ekvivalentní hladina hluku. Není to tedy ten hluk, který se odehrává při přeletu letadla. Ten dosahuje často až výšky třeba v takové Bášti nebo dokonce v Panenských Břežanech, může dosahovat až hladiny 90 decibelů. To je mimochodem důvod, který jistě nevyvrátí, takže z tohoto důvodu je ta zátěž z letecké dopravy daleko rušivější než jiná zátěž, která v té křivce má daleko vyrovnanější průběh. Tady jsou to opravdu jednotlivé přelety, které samozřejmě z hlediska koncentrace těch dětí, z hlediska i z koncentrace lidí, kteří se třeba budu bavit na zahrádkách, má daleko větší efekt. A my chceme, aby tahle zátěž byla reálně zhodnocená, aby bylo opravdu jasné, jak se bude odvíjet. A tady nás nemusíte chytat za slovo, protože v tomhle ohledu my jenom žádáme o to, aby zpracovatel té dokumentace všechna tato data přesně uspořádal a zhodnotil. Zatím se to nestalo, protože tam nikde se neodehrává opravdu to zhodnocení kumulované zátěže z té zmiňované silniční dopravy.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Reakce pana ředitele.

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Já bohužel musím tady říct jednu věc, prostě my můžeme napsat cokoli, můžeme napsat opravdu cokoliv a ty připomínky budou podle iniciativy nevypořádané. Z jednoho prostého důvodu. Nejsou v tom smyslu, v jakým oni si představují, že ten projekt nebude. Bohužel tady opravdu se dostáváme do stavu, že ať vymyslíme, co vymyslíme, ať to napíšeme, jak to napíšeme, prostě...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Počkejte, tak vy ale, jestli, jestli rozumím panu starostovi, on nechce, abyste něco vymýšleli. On chce nějaká jasná měření, nějaké jasné studie. Vy jste zkoumali, že nikde na světě neexistuje studie zatížení zvukového u takovéhoto letiště?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Hledali jsme studie, které bysme použili. Prostě jsou na to odborníci tady v Čechách, který jsou autorizovaný ministerstvem životního prostředí pro to, aby takové věci mohly dělat, aby... jsou autorizovaný ministerstvem zdravotnictví, aby tyto věci mohly dělat, dělat to posuzování. A oni je provedli. A vycházeli z toho, co je dostupné, co je dostupné v síti.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pane starosto, vy jste nehledali třeba ve světě studie u obdobných letišť tak, aby se prokázalo to, co tvrdíte? To znamená, že tam hrozí ohrožení třeba těch dětí v základních a mateřských školách?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
My jsme v tomhle opravdu vycházeli z toho, co přinesla ta samotná dokumentace, takže naše možnosti jsou nesrovnatelné. Ale doplním k tomu, vycházeli jsme třeba z názoru ředitele psychiatrické léčebny v Bohnicích, což je lékař bezpochyby erudovaný. A byl schopen přijít se zhodnocením odborným toho efektu. My se tady potýkáme s jednou věcí. Na jedné straně jde samozřejmě o to splnit zákonné limity. To je věc, se kterou se vážně zabývá Letiště Vodochody. A potom je tady něco, co přesné limity třeba nemá, co je potřeba zhodnotit ve studii, která hovoří o takzvaných těch zdravotních dopadech na obyvatelstvo. A tady my tvrdíme, že tohle to je zásadně nezhodnocené, že tady zbývá prostě velká část práce, kterou by ten zpracovatel měl odvést.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tak to už jste říkal, dáme slovo Marcelu Chládkovi, který kromě toho, že je náměstek hejtmana Středočeského kraje, tak je také stínovým ministrem školství. Bavíme se o dopadech na žáky mateřských a základních škol. Co tomu říkáte?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Tak to samozřejmě určitě je závažná věc, ale tady když to poslouchám, tak jsem doposud nabýval dojmu, že EIA má být nezávislé posouzení. Teď tady slyším od pana Kupky, že jsou to nepravdivé údaje. Tak to samozřejmě ministerstvo životního prostředí by mělo prošetřit, jestli má správné údaje, tak ministerstvo životního prostředí zatím neukončilo celý ten proces, ještě probíhá. Možná v tuto chvíli ten správný čas přímo apelovat s těmito připomínkami na ministerstvo životního prostředí a já bych velice rád i slyšel od pana Kupky, abysme si nalili čistého vína, jestli tedy letiště v této lokalitě ano a za jakých podmínek, anebo ne v žádném případě. Proto si myslím, že je zásadní otázka, protože nemá smysl se tady bavit o nějakých podmínkách, pokud vy tvrdíte rezolutně ne, v žádném případě, za žádných podmínek, tak jako jsem slyšel na té demonstraci před tím krajským úřadem. My jsme spolu se na to téma bavili, i tam byly výkřiky typu, když jsme se ptali: dobře, tak tady několik lokalit například v Milovicích, také se o tom diskutovalo, diskutovalo se o nějakém rozšíření v Ruzyni a tam jeden z účastníků té demonstrace vykřikoval: mě vůbec nezajímá, co bude v Milovicích, vůbec mě nezajímá, co řeknou obyvatelé kolem Ruzyně, ale nás to musí zajímat, protože nás musí rozvoj celého Středočeského kraje a toto je poslední věta, toto je věc, která je zásadní pro rozvoj nejenom kraje, ale celé České republiky. Proto bych od pana Kupky velice rád slyšel odpověď na tuto mou otázku, jestli si vůbec připouštíte tu alternativu a jestli ano, za jakých podmínek, jestli tak jako Středočeský kraj, který řekl: v žádném případě pokud to překročí ty limity a bude to ohrožovat zdraví obyvatel té lokality nejenom dětí, ale vůbec obyvatel té lokality. Anebo jestli teda rezolutně řeknete: v žádném případě, můžete nabízet jakékoli alternativy, posudky, v žádném případě.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pane náměstku, já myslím, že ta otázka je jasná. Připomenu posluchačům, že poslouchají debatu o tom, jestli má být, nebo nemá být rozšířeno Letiště ve Vodochodech. Ve studiu je Marcel Chládek, náměstek hejtmana Středočeského kraje, ten mluvil před chvílí, ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur a starosta Líbeznic Martin Kupka. Martine Kupko, otázka byla na vás, jsou nějaké okolnosti, kdybyste podpořili vznik nebo to rozšíření letiště?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
My jsme teď v situaci, kdy reagujeme na konkrétní předkládané projekty, kdy říkáme, jestli v téhle podobě jsou pro obce přijatelné, nebo nejsou přijatelné. Ministerstvo životního prostředí řeklo mimo jiné v tom svém požadavku na začátku letošního roku, že by bylo rádo, kdyby zpracovatel přišel i s variantními podobami toho letiště ve Vodochodech. To se úplně nestalo, pořád je to jedna...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dobře, ale ta otázka byla na vás. Vy zatím kritizujete, hledáte, hledáte chyby na dokumentaci Letiště Vodochody, to je samozřejmě vaše legitimní právo, ale ta otázka je obecná. Dovedete si představit, že jako starostové obcí okolo Vodochod byste za nějakých okolností souhlasili s tím letištěm nebo jste opravdu z principu proti tomu a v podstatě budete vždycky hledat důvody proč ne.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Ale to letiště přece v současné době funguje.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dobře, rozšíření toho letiště.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
A není to tak, že bychom se stavěli na barikády a říkali: tady nesmí přistát jediné letadlo.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To ani nemůžete, ale rozšíření do té podoby tak, jak navrhuje Letiště Vodochody?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Samozřejmě že tady ve všech těch materiálech říkáme, že v té předkládané podobě to pro nás a pro obyvatele toho území není možné. A máme za sebou referenda, která řekla jasně, že lidé si tady v tom území to letiště představit nedovedou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dobře, a kde je ta hranice, kdybyste si to tedy dokázali představit, kdyby tam přistávalo třeba polovina letadel oproti tomu plánu, tak jak Letiště Vodochody má, nebo uvažovali jste o tomhle tom, o takovýchto hranicích? Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Při celé řadě debat zaznívalo jednoznačně: zůstane-li u letiště, které může mít reálný efekt pro to území a bude sloužit dál jako tovární letiště, tak jako historicky vždycky sloužilo a zkoušely se tam modely, tak to byla věc, proti které nikdo nic nenamítal. V této podobě to bez pochyby má logiku a nikdo proti tomu neřekne ani slovo. My se bráníme tomu, aby bez důvodu, bez jaksi znalosti toho a bez reálného požadavku, veřejného požadavku tady to území přišlo k další významné zátěži, kromě mnoha dalších zátěží, které to území už v tuto chvíli snáší. Protože ono je výjimečné v mnoha ohledech. Podíváte-li se na mapu České republiky a podíváte se na imisní zátěže, podíváte se na hlukové zátěže, tak bohužel do tohoto místa se celá řada těch negativních vlivů poměrně významně koncentruje. Takže my jenom říkáme, že další významnou zátěž se opravdu nedovedeme představit.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že přeměnu z firemního letiště na, řekněme, mezinárodní letiště, byť by ten provoz třeba byl menší, než tak jak je navrhován, tak to je všechno pro vás nepřijatelné.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Vyjadřujeme se k podobě, která je v tuto chvíli na papírech a tam říkáme jednoznačně a říkáme to věcnými argumenty, ne politickými, že si to představit nedovedeme.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pan ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur se s Martinem Kupkou sešel tady ve studiu poprvé. Vy jste nabídli obcím i finanční příspěvky, nabídli jste, že za každého pasažéra budete odvádět jednu korunu, že budete platit pokuty za zpožděné lety, pokud letadlo přistane po 22. hodině, má to být 5 tisíc korun, pokud po půlnoci 50 tisíc korun. Máte alespoň z nějaké obce v okolí pozitivní ohlas na tuhle tu nabídku?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Já si myslím, že tohle to není podstatné jako ten veřejný příslib. Podstatné je třeba to, co tady naznačoval pan starosta, že jsme předkládali varianty a podobně. My jsme v dokumentaci uvedli, jakým způsobem jsme řešili to i variantně celou tu problematiku Letiště ve Vodochodech. V podstatě celá ta optimalizace provozu toho letiště proběhla už dávno před tím, než jsme začali opravdu projektovat. To znamená, vycházeli jsme i z vyšších počtů pohybů, zkoušeli jsme, co ten prostor snese, jaké zatížení snese a v podstatě věříme tomu, že jsme teď momentálně představili projekt, který je schopný splnit zákonné hygienické požadavky na hluk, na zdraví obyvatel a podobně. Takže v podstatě chci jenom říct, že není pravda, že bysme neřešili varianty a podobně. Ty varianty byly a jsou označeny. Každopádně proč bysme rozpracovali do projektu varianty, o kterých víme, že v podstatě nejsou schopny splnit hygienické limity z hlediska třeba hluku a rozpracovali je do dokumentace. Ne, dali jsme tam poslední optimalizovanou variantu, která má schopnost a má šanci splnit hlukové limity.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
K té otázce ale, v podstatě obce jsou stále jednotné, na tu nabídku, kterou jste dali finanční, reagoval někdo pozitivně?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Já bych to řekl takhle, jednotný jsou zastupitelé těchto obcí. To, co tady pan Kupka říká, že oni mají za sebou referenda a podobně. Ano, je to pravda, jsou referenda, referenda proběhly v určitých obcích, v některých obcích.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A ty výsledky byly naprosto drtivé...

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Výsledky byly naprosto drtivé. Z 30 tisíc obyvatel, o kterých tvrdí, že zastupují, proti letišti hlasovalo zatím nějakých 4600.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ale na druhou stranu z těch, kteří přišli, tak drtivá většina hlasovala proti.

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Ano, ano, to ano. Ale prostě nedá se říct, že by tady pan Kupka nebo iniciativa Stop Letišti Vodochody opravdu mluvila za celé to území, za celé to okolí. Prostě to bysme neměli den, i den telefony, telefony lidí, který prostě se ptají o práci a který mají zájem v budoucnu pracovat na letišti.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dobře, v tomhle tom, vydržte ještě, pane náměstku, v tom, co říkal pan starosta Kupka, v tom co říkáte vy, chápu to dobře, že už jste v podstatě rezignovali na možnost dohodnout se s vedením těch obcí, že zkrátka už v tuto chvíli půjdete cestou, cestou přes ministerstvo životního prostředí, pokusíte se získat všechna povolení a to, že výrazná část obyvatel a že starostové těch okolních obcí jsou zásadně proti tomu, v podstatě nebudete řešit?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Nerezignovali jsme. My jsme se o nějakou dohodu nebo o nějakou formu spolupráce snažili už dříve, už by to bylo, myslím, v loňském roce jsme obce poprvé vyzvali k tomu, abysme si sedli a bavili se o nastavení určitých vztahů, které by byly platné po tom, co by se projekt letiště uvedl do provozu. Tehdy to bylo odmítnuto s tím, že obce se s náma bavit nebudou, dokud nestáhneme ten náš projekt. Další věc, která je, my nemůžeme rezignovat na to, na snahu nějakým způsobem se s obcema domluvit nebo prostě alespoň bavit, protože pokud ten projekt myslíme vážně, tak ten projekt bude umístěný v tomto území a budeme dlouhodobě sousedy. Takže taková nebo onaká spolupráce nebo alespoň komunikace bude muset být. A poslední věc, kterou máme, my jsme na to nerezignovali i tím, že jsme dali určitě veřejný příslib. Veřejný příslib, který se z pohledu odpůrců letiště zesměšňuje, že není závazný, není platný. Bohužel, pokud nemáte partnera, se kterým to můžete podepsat, tak v podstatě to je asi to maximum, které jsme mohli vytvořit. Ale ten závazek, ten veřejný příslib, myslíme vážně.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ještě jedna praktická věc. Pane řediteli, s jakým rozpočtem na to, co jste veřejně slíbili, počítáte? Máte stanoveno, kolik peněz byste za rok dali, kolik těch pozdních příletů třeba bude, přemýšleli jste o téhle té částce celkové?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Tak my v podstatě počítáme s tím, že to je to, co bylo uvedeno do dokumentace, že uvažujeme maximálně nebo v průměru za charakteristicky letní období maximálně čtyřma příletama, zpožděnýma příletama mezi 22. a 24. hodinou, po půlnoci nepředpokládáme provoz. Je tam nějakých 50 tisíc pro případný pohyb, který bude po půlnoci. Já bych řekl jako nějaký náznak garance pro ty obce, aby viděly, že v podstatě je to, jak bych řekl, tak demotivující, že o to ty letecké společnosti ani zájem nebudou mít, pokud se nebudeme bavit o 50 tisících. Já nemám problém, pojďme se bavit třeba o půl milionu za každý pohyb, který bude po půlnoci. Ale prostě o tom to není z naší strany. To bylo vyjádření nějaké garance, záruky o tom, že v podstatě podmínky, které jsme tam nastavili, že myslíme vážně a že jsme připraveni je dodržovat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pane náměstku Chládku, náměstku hejtmana, pojďme se také podívat na tu základní otázku, jestli vůbec střední Čechy a okolí Prahy potřebuje další letiště. Vy, jak už jste říkal v úvodu, jste jako krajská rada dali podmíněný souhlas, proč si myslíte, že by další letiště mělo vyrůst, nestačí Ruzyně?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Já si myslím, že Ruzyně už je na hraně své kapacity, a proto také tyto diskuse tady jsou. Otázka je, protože pan Kupka tady hovořil o tom, že má věcné argumenty, já jsem tady zatím slyšel pouze obavu, kterou také sdílíme i my, že může být ohrožena ta hranice tím hlukem, proto jsme tam dali ten limit. Zároveň jsme i řekli limit, přes který by neměl být počet ročních přeletů, proto jsme se i záměrně ptal, a kdyby pan Kupka třeba i řekl, kde si myslí, že by ta hranice byla. My se musíme bavit také o tom, jestli tedy chceme nějaký ekonomický rozvoj celé České republiky. Protože díky strategickému postavení Středočeského kraje kolem Prahy se toho nevyvarujeme. Všichni se chtějí někam dopravovat, všichni chtějí pracovní příležitosti, ale samozřejmě nikdo nechce nést ty vedlejší rizika, které jsou s tím spojené. Tomu naprosto rozumím. Ale my si musíme říct, kde ta hranice je. Proto právě bych byl velice rád, kdyby bylo i z té druhé strany od pana starosty naznačeno, jestli vidí nějakou cestu.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Nezlobte se, pane náměstku, moderátorem jsem tady pořád ještě já, možná někdy to místo dostanete. To znamená, ty důvody, když tu otázku, kterou jsem pokládal, tak důvody, proč ekonomický rozvoj středních Čech a zaměstnanost?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Nejenom středních Čech, ale celé České republiky. A já si myslím, že pokud je tady nějaký záměr, tak vždycky se na ten záměr musíme podívat i po té ekonomické stránce. Trochu mě právě překvapuje to, že jsem tady neslyšel žádný argument ještě další kromě toho hluku, protože to je dost zásadní věc, ten celý rozvoj našeho území. Proto já bych i velice rád slyšel odpověď na otázku, pokud ne tam, tak kde.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Martin Kupka.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
K rozvoji celého území i k rozvoji Středočeského kraje je potřeba říct důležitou věc. Totiž že celá ta oblast kolem Prahy se v tuto chvíli rozvíjí zejména díky tomu, že celá řada lidí z Prahy hledá útočiště v zázemí metropole, že tam staví své domy a to území díky tomu pochopitelně profituje. Do pokladny jednotlivých obcí i do pokladny Středočeského kraje, díky tomu plynou nemalé prostředky. Ty prostředky naštěstí rostou tak, aby bylo možné dohnat historický dluh, kdy se to území nevyvíjelo. To je přece také velmi významný aspekt regionálního rozvoje. Navíc je potřeba podotknout, že to území právě vzhledem ke své poloze vůči Praze má jedno z nejnižších nezaměstnaností. Tím neříkám, že pracovní místa nejsou třeba, obce se velmi intenzivně zabývají tím, jak zvýšit zejména v případě malých firem, malých podnikatelů další budování pracovních příležitostí a další místa. Domníváme se, že ve výsledku Letiště Vodochody tak, jak je koncipováno, bude zaměstnávat zejména experty. Může vyvolávat další odezvu v tom, že například pokles, což může být reálný efekt vybudování letiště ve Vodochodech, reálný efekt vybudování takového letiště může destabilizovat a snížit obrat Letiště Praha, které také zaměstnává velký počet lidí ze Středočeského kraje, zejména z Kladenska, kde je ten počet nezaměstnaných mnohem větší než v případě téhle části Středočeského kraje. To jsou všechno argumenty, které je potřeba brát v úvahu i z jistého nadhledu a říkám, je tady jako jeden, jedno z věcných připomínek.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, pane starosto, z vašeho pohledu ve středních Čechách další letiště není potřeba, Ruzyně stačí?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Z informací, které máme k dispozici i z toho, co se teď vrací z vedení pražského letiště, tak máme za to, že opravdu i vývoj, trendy ukazují na to, že by Letiště Praha tu potřebu mělo dostatečně obsloužit. Navíc letiště, to přece není jenom přistávací dráha. To je také kompletní síť služeb, je to také napojení na železniční dopravu, o které se v případě Ruzyně stále hovoří a pracuje se na tom, aby opravdu i v tomhle případě se podařilo zajistit kvalitnější dopravu tak, aby opravdu to byly propojené systémy železniční, silniční a samozřejmě i ten letecký. To všechno je potřeba vnímat při pohledu na to, jaké letiště tedy vlastně ve středních Čechách potřebujeme.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pane řediteli Letiště Vodochody Martine Kačure, vy máte zjištěno, máte studie, že to, že to rozšíření letiště, to znamená de facto další velké letiště ve středních Čechách je životaschopné, že je potřeba, že se uživí?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Podívejte se, na to je třeba se podívat trošičku ze širšího pohledu. V loňském roce se uskutečnila konference, kterou organizovalo letiště Ruzyně, kde byli i zástupci Eurocontrolu, což je vládní agentura pro leteckou dopravu v Evropské unii. A na této konferenci byl zástupce STATFORu, což je statistické oddělení Eurocontrolu a měli prezentaci ohledně potřeb, dlouhodobých potřeb letištních kapacit na území Evropy a potažmo i České republiky. A přímo oni tam na té konferenci, a musím upozornit, že tam byli i zástupci iniciativy Stop Letišti Vodochody, takže možná jenom si nepamatují ty informace, bylo řečeno, že při stávajícím rozvoji dopravní infrastrukturu, to znamená, pokud se dostaví paralelní dráha na letišti Ruzyně, tak v České republice v roce 2030 nebude uskutečněno asi 200 tisíc letů právě z toho důvodu, že bude nedostatečná kapacita na letištích. Takže pokud se mě ptáte, jestli si myslím, zda je potřeba další letiště, tak moje odpověď je ano.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Stále posloucháte Český rozhlas Region, speciální vydání pořadu K věci. Debatujeme o Letišti Vodochody a jeho uvažovaném rozšíření, a to s ředitelem Letiště Vodochody Martinem Kačurem, s náměstkem hejtmana Středočeského kraje Marcelem Chládkem a zástupcem iniciativy Stop Letišti Vodochody Martinem Kupkou. Připomínám, že jsme zvali i zástupce ministerstva životního prostředí. Ti odmítli, to znamená, že ti se dnešní debaty neúčastní. Pojďme ještě k jedné praktické záležitosti, které se před chvílí dotkl i pan starosta a zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody Martin Kupka, a to je dopravní spojení mezi plánovaným rozšířeným letištěm a Prahou, případně letištěm Ruzyně. Ten projekt počítá s tím, že by většina lidí měla jezdit do Prahy, měla jezdit po dálnici D8, kde by vznikl přivaděč specielně mezi letištěm a dálnicí D8. Z čeho vycházíte při těch úvahách, že všichni budou chtět do centra Prahy, že třeba nebudou chtít do letiště Ruzyně na nějaký návazný spoj?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Protože takhle to nefunguje u nízkonákladových leteckých společností. Pokud se budeme zaměřovat hlavně na nízkonákladovou leteckou dopravu a charterovou leteckou dopravu, tak z 95, 8 procent se to týká přímého spojení z bodu A do bodu B, to znamená bez návazných přestupů. Takže pokud jde o obavu, že od nás budou davy cestujících přejíždět na Ruzyň, aby tam mohli přestupovat na letadla, takhle to nefunguje. Přestupy mezi letištěmi, pokud se podíváte kdekoli po světě, tak je tak marginální záležitost. Ty přestupy se dějí na jednom letišti, kde si jedna konkrétní letecká společnost vytvoří HAP, to znamená, malými letadly přivezou lidi, ty tam přestoupí na větší letadla, těmi letí do vzdálenějších destinací, případně tak jak je to na Ruzyni, kdy ČSA je spíš takovým regionálním hráčem, kde se přestupuje hlavně na těch vnitroevropských tratích. A přestup mezi letištěmi je, opravdu to je, to je výjimečná záležitost.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říká Martin Kačur, ředitel Letiště Vodochody. Právě výhrady k dopravě jsou časté u připomínek starostů okolních obcí. Z čeho vycházíte vy, proč se tolik bojíte?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Já navážu ještě na jednu okolnost, která souvisí s rozvojem toho území. Tady jasně zaznívalo, že opravdu potřeby těch cestujících s nízkorozpočtovými společnostmi jsou nesrovnatelně menší než v případě standardního letiště. Ale s tím souvisí taky spotřeba služeb a ta napojená infrastruktura, která by mohla dávat ty pracovní příležitosti. To je potřeba také říct jako věcný argument, pokud se hovoří o reálných pracovních příležitostech. Zpátky k otázce dopravy. My se obáváme, že v situaci, kdy není vyřešena doprava do centra hlavního města Prahy, a teď se nedíváme jenom na své vlastní problémy, ale sledujeme i to, jak se například každý den stojí v ulici V Holešovičkách v Praze 7 a v Praze 8, tak tohle to je další významný argument. Velká část té dopravy a bylo by to, pokud se nepletu, přes 5 tisíc vozidel denně, by směřovalo právě ulicí V Holešovičkách do centra. Ono to ve vztahu k tomu objemu dopravy v té ulici není tak významné procento, ale je to další příspěvek k tomu už současnému velmi významnému číslu. A tady by měli mít všichni zájem na tom, aby se opravdu, pokud se opravdu nějaký takový projekt má realizovat, tak se realizoval komplexně, a aby navazoval na další dopravní řešení, protože například vybudovat bez vazby na pražský obchvat jakékoli takové další zatížení, tak opravdu může znamenat kolaps a ještě další zhoršení té dopravní situace.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Máte v tomhle směru nějaké konstruktivní řešení, nějaký nápad? Protože předpokládám, že i kdyby chtěl pan ředitel Kačur nebo, nebo pan náměstek Chládek dobudovat okruh kolem Prahy, tak se to stejně v dohledných letech nepodaří. Máte nějaký nápad co s tím?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
My se domníváme, že je opravdu potřeba se dívat dále dopředu a řešit ty věci v těsné vazbě, protože vytržené z kontextu v tuhle chvíli vybudování letiště bez toho, aniž by mělo vyřešeno dopravu do centra Prahy, prostě je velmi komplikované...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dobře, ale jakým způsobem to lze vyřešit? Podle plánů Letiště Vodochody tak mají jezdit autobusy ke stanici metra Letňany, ty by nejezdily ulicí V Holešovičkách, takže a samozřejmě ulice V Holešovičkách těžko v tuhle chvíli někdo nahradí v Praze.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Ale to jsou přece limity toho území, s nimi je potřeba pracovat. Obce v okolí...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že na severu Prahy není možné nic takového postavit, dokud se nepostaví náhrada ulice V Holešovičkách, rozumím tomu dobře?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Znamená to tlačit na všechny odpovědné, aby se pro další rozvoj toho území tahle základní infrastruktura dobudovala, protože bez ní ten další rozvoj je opravdu za hranicí únosnosti. A další významná věc, o které se hovoří stále více a je znovu jedno, zda to prostředí má oranžové, modré nebo jakékoli jiné zabarvení, jak se má vyvíjet další růst ekonomický. Zda je to nekonečná řada růstu nebo zda je to opravdu nějaký, řekl bych, rozumnější a udržitelnější pohled na věc.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pan náměstek středočeského hejtmana a dopravní řešení, napojení Vodochod z vašeho pohledu?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Abysme se dostali od proklamací k nějakému konkrétnímu řešení, tak vy asi dobře víte, že dlouhodobě Středočeský kraj chce prosadit nějaký jiný okruh než jenom obchvat Prahy, aby byl třeba ten aglomerační okruh, který by vyřešil třeba propojení mezi těmi velkými středočeskými městy, jako je třeba Kladno, Mladá Boleslav. Zároveň by vyřešil i obchvat Kralup, což by výrazně Kralupům pomohlo a tady samozřejmě součinnost i s vládou nutně potřebujeme, protože to je věc vlády a toto bysme velmi vítali, protože ne každý musí mít nutně projíždět Prahou. Zároveň by se odlehčilo i Praze. Já jsem velmi rád, že pan Kupka tady zmínil ještě jeden druhotný efekt těch pracovních příležitostí u služeb, dalších navazujících příležitostí a taky jsme se dotkli socio-ekonomických ukazatelů. A je pravdou, že Středočeský kraj se dostal z předposledního místa za poslední období na druhé místo za Prahu a my chceme ale na to reagovat, aby Středočeský kraj byl i místo pro žití, aby to nebylo jenom noclehárnou. To znamená noclehárnou pro lidi, jak jste mluvil, z Prahy, kteří se jedou vyspat do středních Čech a vrátí se za pracovní příležitostí do Prahy. Mimochodem ty čísla už jsou trošku jiné, protože počet obyvatel Středočeského kraje se zvyšuje také proto ne, že se Pražáci vystěhovávají do středních Čech, ale že z jiných krajů hledají v blízkosti Prahy ubytování, na to taky musíme reagovat. Nelze, jenom poslední větu, jestli mohu, nelze na to reagovat, dělat haly, překladiště, které jsou dnes třeba poloprázdné, ale pojďme řešit tedy konstruktivně i tuhle tu záležitost. A pokud je to nějaký investor, tak pojďme se bavit, jestli ten investor, jakým způsobem na to chce reagovat a jestli je ochoten i v této oblasti pomoci, protože pokud tu máme nějakého významného investora...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říká, říká náměstek hejtmana Středočeského kraje Marcel Chládek. Já na to naváži. Pane řediteli Letiště Vodochody, máte konkrétní studii, kolik pracovních míst i v těch souvisejících provozech, souvisejících službách přinese vámi navrhované rozšíření letiště a do jaké míry bude atraktivní pro obyvatele okolních obcí?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Máme. Máme ty odhady, ty vycházejí z obdobných vstupů, jaké byly použité třeba u ruzyňského letiště, kdy počítaly jejich socio-ekonomické dopady na obyvatelstvo. My odhadujeme i po zapracování toho, že opravdu budeme nízkonákladovým letištěm a zaměřením na nízkonákladovou klientelu, že bysme byli schopni přímo my jako provozovatel letiště zaměstnat zhruba asi takovejch 500 zaměstnanců. Zhruba dalších 500 u cizích společností by mohlo pracovat přímo na letišti a podle běžných odhadů, které se používají pro letiště, si troufám říct, že by bylo dalších přes 2 tisíce pracovních míst možno vygenerovat právě v souvislosti s fungováním a s provozem letiště. Pokud se bavíme o tom, že to budou experti, že to budou specialisti, tak to opravdu není úplně taková pravda.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Jak velká část třeba budou specialisté?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Pokud si vememe, že za specialistu bereme, koho, třeba řídícího letového provozu, tak jestli tam bude takových lidí, já nevím, 15, fajn. Všechno ostatní, služby, které tam jsou, to budou normální, běžné profese, které se vyskytují úplně všude. Jsou to naopak profese, které vzhledem k tomu, že je nějaký ekonomický pokles, tak mají nejdříve problémy, jo. My budeme potřebovat řidiče, řidiče na údržbu...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Promiňte, reakce pana starosty Kupky, 3 tisíce pracovních míst, to zní lákavě.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
To samozřejmě odmítnout nelze. Já jenom navážu na pana náměstka Chládka. On zmínil, že je naším společným záměrem opravdu...

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Cílem, by to mělo být, aspoň doufám.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
To myslím, že obce vnímají mnohem intenzivněji a že dokonce jsou za jejich kroky vidět konkrétní výsledky, že se snaží o to, aby obce skutečně nebyly noclehárnami. Ale ta cesta vede, obávám se, trochu jiným směrem, řekl bych přímo opačným, než je vybudování takové zátěže, ale opravdu podpora komunitního života v těch jednotlivých místech, budování těch obcí tak, aby měly co nejkrásnější prostor pro život, aby těch momentů, kdy je prostě příjemné se podívat domů a jen tam nepřenocovat, ale také tam čerpat služby v tom místě...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Nezlobte se, to je přece jenom nad rámec téhle té debaty, to tady určitě všechno...

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Byla to přímá reakce.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A teď poprosím, teď poprosím o přímou reakci na ta 3 tisíce míst.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
To je samozřejmě částka významná. Nás bude bezpochyby zajímat, kolik přesně by tam bylo profesí specifických pro činnost toho letiště.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste si nějakou analýzu v tomto směru nedělali?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
My jsme vycházeli z toho, co opravdu představuje strukturu zaměstnanosti v Letišti Praha, kde je opravdu, a to dávám panu řediteli za pravdu, velké procento lidí v běžných profesích, jako jsou uklízeči, jako jsou dispečeři ve smyslu nebo pracovníci za přepážkami leteckých společností. To je pravda, jsou to teda na druhou stranu v tu chvíli lidé jazykově vybavení, kdy v tom území je možné očekávat znovu jenom nějaké procento těch, kteří by v takovém případě našli uplatnění. Ale z hlediska těch profesí s nízkou kvalifikací, tak tam opravdu takových profesí je celá řada. Ale tady znovu stojí za to zvednout otázku, jaký Středočeský kraj chceme, když to trochu zobecním. Jestli by nestálo za to spíš investovat pozornost a prostředky do budování pozic a pracovních příležitostí s vyšší přidanou hodnotou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A k téhle debatě, se pane starosto, velmi brzy vrátíme, protože příští rok ve středních Čechách budou krajské volby, takže předpokládám, že i toto bude jedno z předvolebních témat. Předpokládám, že i vy dva budete i v našem vysílání mít příležitost k tomu něco říci. Ale vraťme se konkrétně k Letišti Vodochody. Blížíme se k závěru téhle té debaty, zatím z těch 40 nebo 45 minut nevypadá, že by tady byla vůle a že by tady byla možnost nějakého kompromisu. Jestli pan náměstek hejtmana Středočeského kraje Marcel Chládek ji vidí, povídejte.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Já právě ji u pana Kupky také nevidím, protože několikrát jsem chtěl slyšet i názor, jak to tedy vyřešit. Jestli mohu, na misku vah musíme dát negativa i pozitiva toho záměru a kam to převáží, tak potom musíme rozhodnout...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy máte řešení, máte řešení?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Ano, opět...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Třeba jako kraj, že byste byli zprostředkovatelem nějakého kompromisu?

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Pokud bude vůle na obou dvou stranách, tak my určitě, pokud to tak budete chtít, tak můžeme být moderátorem té diskuse, protože si myslím, že Středočeský kraj může se na to dívat trochu více z nadhledu. Nicméně musíme určit, kde je ta rozumná mez. Toto by měla být záležitost a jedno bez rozdílu politické příslušnosti, protože to bude rozhodnutí, které ovlivní další generace. A my si musíme říct, a není to otázka jenom Vodochod, ale vůbec rozvoje celé České republiky, možná i celé Evropy, kam chceme jít dál. A nesouhlasím s tím, že to je pouze jenom rozvoj těch pracovních příležitostí, i když je to velké číslo ty 3 tisíce pracovních příležitostí, ale jsou to, je to rozvoj dalších firem a společností a tam asi budeme za jedno s panem Kupkou, tam dojde k rozvoji pracovních příležitostí přímo v místě. Poslední větu, já jsem z nejchudšího regionu Středočeského kraje, z Rakovníka a můžu vám říct, že velmi voláme po nových pracovních příležitostech, protože celá řada lidí dojíždí bohužel po špatně vybudované, respektive nedobudované...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Z gesta Martina Kupky jsem pochopil, že vám nabízí, abyste otevřeli v Rakovníku mezinárodní letiště. Ale teď vážně, tady zazněla nabídka Středočeského kraje, náměstka hejtmana, že by moderoval nějakou debatu mezi zástupci starostů, mezi vedením Letiště Vodochody, je to, Martino Kupko, přijatelné pro vás?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Měl stokrát tu příležitost, mohl se stokrát přijet podívat na debaty starostů ohledně Letiště Vodochody.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dobře, teď tady ta nabídka je, už je pozdě?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Tak ji bezpochyby, ne, jistě ne, bezpochyby ji neodmítneme. Já jenom k tomu zkusím jenom několik důležitých poznámek a znovu nechci, aby byly vnímány politicky. Hovoří se tu o dopravě. Bezpochyby Středočeský kraj měl udělat mnohem víc, než udělal za 3 roky, kdy se o cosi snaží. Zatím se dozvídáme spíše nesmyslné návrhy...

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
A co jste udělal vy...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Počkejte, pánové Chládku i Kupko, opravdu k hodnocení téhle té krajské rady a tohoto volebního období bych počkal na příští rok.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
To jsou jenom od pana Kupky politické proklamace, nic jiného.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Protože náš čas je u konce. Abychom se vrátili k Letišti Vodochody. To znamená, že jste připraveni se zúčastnit nějaké debaty moderované Středočeským krajem a zkusit se na něčem dohodnout s vedením letiště?

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Slyšíme tu nabídku poprvé a samozřejmě že ji vyslyšíme, protože má smysl. Druhá důležitá věc, která není jenom politická, já ji jenom dopovím. Pokud tu zaznívá celá řada otázek a nadnesených argumentů o tom, jak je potřeba dopravní infrastruktura. No, bezpochyby je, ale je potřeba na ni opravdu pracovat, je potřeba udělat aglomerační okruh a je potřeba dneska už říct, jak konkrétně jak má vypadat, jistě to není dálniční okruh. Nikdy o tom nebyla řeč a nikdy by na to Česká republika neměla finanční prostředky. Nikdy nikdo neřekl...

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
A teď mi řekněte, jestli teď v téhle té situaci, jestli jenom, faktickou poznámku, jestli v téhle té...

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Já jsem vám nikdy do řeči neskákal.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Dobře, pane Kupko, jenom faktická poznámka, která vám pomůže. Jestli by třeba dvoupruh jedním směrem nebyl lepší při tomto rozhodování, než tedy tlačit před sebou ten jeden pruh jedním směrem.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
To je opravdu otázka specifická a mohli jsme tu teď mít od vás konkrétní plány, jak to řešit, protože to je odpovědnost Středočeského kraje. Bezpochyby je potřeba vybudovat...

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
To je státní silnice.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
... silnice druhé třídy. Současná varianta 2/101 je silnice Středočeského kraje.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
My chceme, aby to byla silnice první třídy.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
V této části to vždycky byla odpovědnost Středočeského kraje a pražský obchvat je druhé téma a to jde opravdu za českým státem. Doplním poslední věc, ano, co nabízíme. Chceme vážnou debatu o tom, jak rozvíjet toto území, jak ho rozvíjet smysluplně a dlouhodobě udržitelně. Jak do míst, která fungují do značné míry opravdu jako noclehárny přinést skutečně komunitní život, jak zkvalitnit život lidí, kteří opravdu to území rozvíjejí. A to jsou konkrétní věci.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Ale já jsem se ptal, proč...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Což už jste říkal. Pane náměstku, nezeptáte se, protože už nemáme čas, zeptám se já. Pane řediteli Letiště Vodochody Martine Kačure, máte v rukávu nějaké další návrhy, nějaké další nabídky směrem k obcím tak, abyste je třeba přesvědčil, abyste se dohodli?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Víte, jakkoli se tady bavíme o tom, že v podstatě takový významný projekt, jako je infrastruktura, jako je letiště, bysme chtěli vybudovat, ať je to v rukou státu nebo privátní firmy. Vždycky takový projekt bude vzbuzovat odpor, obzvláště lidí, kteří bydlí v jeho nejbližší blízkosti. Bez ohledu na to, jestli ten projekt je potřeba, nebo není potřeba. Ačkoliv to tady oba dva páni spolu diskutéři i proklamovali, že to není politické téma, bohužel je to politické téma a velmi chytlavé politické téma, což nás velmi mrzí a doufáme, že EIA bude opravdu apolitické odborné posouzení toho, jaký dopad ten náš projekt na životní prostředí bude mít.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Uvidíme. Na rozhodnutí o EIE si musíme počkat, přesto jedna hypotetická otázka, pokud i do třetice by ministerstvo uznalo ty vaše podklady za nedostatečné, ten v podstatě ty podklady vrátili, nic to nezmění, budete pokračovat takhle počtvrté, popáté, pošesté případně?

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Samozřejmě, budeme se snažit ten náš projekt upravit tak, aby přijatelný byl, aby byl v pořádku. Ono pokud se na to podíváte, pokud tam nebude letiště, co, co v tom místě bude?

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Tak a to je určitě téma na řadu dalších témat. Pro dnešek je čas u konce, poslouchali jste speciální vydání pořadu K věci. Díky, že našimi hosty byli ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur, na slyšenou.

Martin KAČUR, ředitel Letiště Vodochody
--------------------
Na slyšenou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje Marcel Chládek z ČSSD, díky, na slyšenou.

Marcel CHLÁDEK, náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast regionálního rozvoje /ČSSD/
--------------------
Na slyšenou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A starosta Líbeznic, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody Martin Kupka, i vám děkuji, na shledanou.

Martin KUPKA, zástupce iniciativy Stop Letišti Vodochody, starosta obce Líbeznice /ODS/
--------------------
Na slyšenou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A od mikrofonu se loučí i Tomáš Pancíř.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio