Pavel Čihák, ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje

15. listopad 2011

V úterý 15. listopadu byl hostem pořadu ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Pavel Čihák.

Moderátor Tomáš Pancíř s ním probral přípravu na zimní údržbu silnic včetně jejího finančního zajištění, stav silnic ve Středočeském kraji a jejich plánované opravy a problematiku alejí kolem silnic.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region, začíná další vydání pořadu K věci. Naším dnešním hostem je pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Pavel Čihák, dobrý den, vítejte u nás.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Dobrý den.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Máte radost, že zatím ta zimní sezona, i když teď začíná být docela zima, tak o sobě nedala vědět v tom směru, že by výrazně sněžilo?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak určitě radost mám, protože...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kolik jste ušetřili třeba oproti původním předpokladům, protože samozřejmě když plánujete zimu, tak nevíte, kdy začne sněžit. Dá se už teď mluvit o úsporách?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Dá se mluvit o úsporách za těch 14 dnů. Zima jako taková silničářská začíná 1. Listopadu a 31. března a to je pro nás zima a na to jsme přizpůsobili veškeré dispečerské služby, veškerou techniku a to, co vlastně ušetříme třeba během těchto 14 dnů, můžeme použít buďto v měsících, kdy přijde horší zima, anebo peníze použít potom v létě na údržbu letní.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Dá se říci, kolik stojí takový ten jeden den s pořádným sněžením, dá se to takhle přepočítat?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
I tak se to dá přepočítat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kolik to je?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Může stát, třeba i jeden den může stát jeden milion korun, jinak my, my tak jedeme v měsících, kdy tu naši statistiku si vedeme v měsících a tam si vlastně víme, kolik stojí taková průměrná zima za měsíc a pak průměrná zima za rok. Takže ty statistiky my máme tak nějak 10 let dozadu, kdy je můžeme srovnávat, ty které jsou hloubš, tak tam samozřejmě byly jiný podmínky, tak tam, tam už to srovnání je trošičku složitější.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kolik stojí průměrná zima ve Středočeském kraji?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Průměrná zima ve Středočeském kraji stojí kolem 400 milionů korun.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A kolik máte rozpočet na nadcházející zimu?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
400 milionů korun.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Takže odpovídá to skutečně tomu.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
My máme rozpočet, my máme vždycky rozpočet na celý rok. Ta běžná údržba se dělí na tu letní a zimní. To, že nám zima vlastně přechází do období letošního a příštího roku, to tak prostě je, od toho listopadu do března a něco utratíme za zimu, tak vlastně potom ten zbytek můžeme investovat do údržby v létě. Když je zima mírnější, máme víc prostředků na léto a obráceně.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říkal jste, že už máte zimní sezonu de facto 14 dní. My jsme zatím naštěstí z pohledu řidičů neměli moc příležitost ji prověřit, přesto mění se něco oproti předešlým letům nebo to je úplně ve stejném aranžmá jako třeba vloni?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Z loňska a předloňska systém zimy tak, jak ji děláme, je stejná. U nás se to změnilo tím, když před 5, 7 lety jsme vlastně udělali údržbu silnic jak teda letní běžnou údržbu dodavatelským systémem. To znamená, my máme nasmlouvané firmy, s nima máme uzavřené smlouvy. Na základě těch smluv oni provádějí práce, které, na které my je vyzveme. To je velká výhoda oproti jiným krajům. Ten krok byl správný a pro nás je to doopravdy i méně práce v tom, že nevlastníme žádné prostředky mechanizační, máme jenom administrativu a ty techniky, kteří zadávají práci.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kolik máte nasmlouváno sypačů a řidičů?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Těch sypačů máme nasmlouvaných u nás ve Středočeským kraji 193, to se může samozřejmě měnit, to je podle okruhů, které řeší operační plán a traktorů s radlicí máme někde kolem 240, ty se nasazují až v těch, v těch horších podmínkách. Takže ta technika, která je, samozřejmě odpovídá tomu, kolik vždycky ta firma má kilometrů silnic a podle toho mají tu techniku.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pojďme připomenout lhůty, do kdy musíte uklidit silnice.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Takže silnice jsou v nějakém pořadí. V prvním pořadí jsou dálnice a rychlostní komunikace, ty se, ty se nás netýkají, ty s týkají ŘSD. A ty musejí uklidit nebo zajistit sjízdnost do dvou hodin. Potom jsou jedničky, ty sice jsou ŘSD, ale ty už zajišťujeme my, ty musejí být do třech hodin, to jsou ve druhém pořadí, ve třetím pořadí pak máme dvojky, které, které potřebujeme dát do šesti a úplně v tom posledním pořadí to máme do 12 hodin, jsou takové ty trojky, které úplně nejsou v tom prvním sledu.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Vy jste už v minulé sezoně měli na webových stránkách mapku, který každý mohl sledovat, kde jede nejbližší sypač, mohl podle toho naplánovat, kudy ject tak, aby ten sypač jel před ním. Předpokládám, že to je připravené i pro nadcházející sezonu.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Určitě. Dokonce jsme vlastně při vzniku nové krajské správy a údržby silnic jako jediné vytvořili naše webové stránky, kde se na tuto mapku dostane jakýkoliv občan Středočeského kraje, když ho bude zajímat, kde co zrovna vyrazilo, kdo co pluží, sype. Takže je to za prvý pro lidi pěkná informace, vypadá to dobře, a myslím si, že tak jak jsme to vloni, vloni dali do provozu, tak se to osvědčilo a myslím, že do budoucna to můžeme jenom zdokonalovat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Od letošní sezony se změnila právní úprava pro řidiče. Musí mít, když to zjednodušíme, v případě sněžení a náledí povinně zimní pneumatiky. Máte z toho radost, těšíte se, že to bude lepší pro uklizecí týmy, pro sypače, že snáze projedou?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Určitě to je lepší, je to správný krok. A můžu vám říct, že pro nás největší problém byly kamiony s letními pneumatikami, které nám ucpaly jakékoliv kopce a měli jsme s tím veliké problémy. Myslím si, že nám to pomůže citelně.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Naším dnešním hostem je pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Pavel Čihák. Zatím když mluvíme o zimní údržbě, tak je to idylické povídání. Uvidíme samozřejmě, jak to bude vypadat po prvním sněhu. Ale tím nechci nic připomínat. Co už zdaleka tak idylické není, to když se celkově budeme bavit o stavu středočeských silnic. Samozřejmě nejenom středočeských, ale i středočeských. Kolik po té minulé zimě se vám podařilo opravit, řekněme, kolik děr jste zalátali v případě, případně celé ty úseky opravili?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak my na tyhle opravy přistupujeme v takových dvou fázích. První fáze je ta oprava lokální. Jsou to výtluky, který musíme po zimě spravit tak, aby si řidiči neulomili kolo nebo nezpůsobili nějakou škodu. To jsou ty první věci, který musíme udělat. A pak někdy kolem května, začátkem června už se pouštíme do takových souvislejších oprav. My to nazýváme buď škody po zimě, kdy nelátáme jenom díry, ale děláme ucelené úseky a na to nám vždycky kraj poskytne nějaký finanční prostředky. Dokonce v dřívějších letech nám na to poskytl i stát, my jsme dostávali od SFDI 70, 100 milionů na tyto, na tyto opravy. Ale už druhý rok jsme nedostali ani korunu.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pojďme zpátky, jestli mohu k té statistice, kolik tedy s tím, co jste měli k dispozici, se podařilo opravit?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Podařilo se opravit kolem 250 kilometrů silnic v souvislé opravě, což je už číslo, který je doopravdy hodně znát a jinak žádná silnice, ať je to druhá nebo třetí třída, nevykazuje stav nějaké, nějaké havárie nebo havarijní stav nebo stav takový, aby, aby nebyla silnice sjízdná. Samozřejmě silnice nám stárnou, my je nestačíme obnovovat. Nemáme prostředků tolik, abychom mohli si říct: tak teď jsme udělali třetinu, příští rok uděláme další, další kus a za 4 roky to budeme mít hotové. Nebudeme to mít nikdy hotové. Silnice má nějakou životnost. Ta životnost se pohybuje kolem 10, někdy 15 let.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A jak velká část středočeských silnic je teď za dobou životnosti?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Odhadl bych jedna šestina.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Což je kolik kilometrů?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Pohybujeme se někde v tisících, to znamená 2,5, 3 tisíce kilometrů.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, řekněme, desetkrát tolik nebo ještě víc, než kolik se vám letos podařilo zrekonstruovat.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Určitě. A bude to proces dlouhodobý. Ta potřeba peněz je samozřejmě velká, finanční prostředky kraje jsou také nějakým způsobem omezené. Stát na to zatím moc nepřispívá, takže my počítáme s tím, že nebo respektive hledáme cesty, o tom se budeme bavit za chviličku, jak si pomoct.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Určitě, o tom se budeme bavit hned. My už jsme o tom mluvili i v pořadu K věci v minulých měsících. Středočeský kraj přistoupil k tomu, že některé silnice, řekněme, opravil na dluh, že těm firmám, které je opravily, tak to bude splácet postupně, že tedy na ty peníze si počkají. Kolik v tuto chvíli těmto firmám za opravy silnic dlužíte?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak proběhla první vlna takzvaného odloženého financování, kdy my jsme po dohodě s firmama, který máme, s kterými máme udělaný smluvní vztah, tak jsme jim vysvětlili, že zachránit naší silniční síť ve Středočeským kraji znamená, se k tomu postavit čelem. A vyšly nám vstříc firmy, pochopily to a dohoda je taková, že peníze, které jsme si odsouhlasili nejenom v radě, ale i v zastupitelstvu kraje, což je půl miliardy na rok 2011, na letošní rok, prostavíme tím, že uděláme ty nejhorší silnice v kraji. Dodavatelé s tím souhlasili a splatnost faktur, které, které teďka budou vlastně docházet, protože nám končí, končí nám to období realizace, je do 24 měsíců.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
To znamená, že na to, abyste splatili tu půl miliardu, máte teď 2 roky.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Přesně tak.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Kde máte jistotu, že v těch dalších dvou letech na to kraj bude mít?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak proto, proto jsme samozřejmě šli cestou tou, že to musí schválit rada kraje, která to potom předloží v zastupitelstvu, nejvyššímu orgánu a zastupitelstvo dneska ví...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
A to je garance tím spíš, když příští rok budou volby, tak přece ani to zastupitelstvo nemůže garantovat, že následující zastupitelstvo v přespříštím roce bude mít peníze vůbec na to a potom samozřejmě bude mít vůli, aby to splatilo?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Víme tady, že za 2 roky bude kraj, si bude muset do svého rozpočtu někde dát půl miliardy korun, které my teďka proinvestovali. A ta životnost těch silnic je samozřejmě delší, takže ta investice, která teď je a zachraňujeme doopravdy stav silnic před havarijním stavem tak, abychom nemuseli zavírat silnice, tak je správná a pak už to bude zase na dalších zastupitelích, který budou muset řešit toto břemeno za 2 roky.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Ještě k tomu stavu silnic, po zimě opravdu byly silnice v hodně špatném stavu. Samozřejmě to trvalo, než se ty díry podařilo zalátat. Máte třeba hodně stížností, případně žalob motoristů, kteří si ulomili kolo nebo případně poškodili svá vozidla?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak samozřejmě jsou, jsou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Řádově jsou to jednotky, desítky, stovky?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Jsou to desítky, jsou to desítky, nejsou to stovky. Samozřejmě spousta řidičů i to zkouší, vlastně musejí doložit takovejch, takovejch dokladů, abychom mohli tuhle tu škodu přijmout a proplatit jim to samozřejmě přes pojišťovny, my jsme pojištěný. Ale můžu vám říct, že ty, který jsou oprávněný a který tu škodu si tam doopravdy udělají, což není nenormální, ten výtluk se tam může objevit kdykoliv a mají veškeré doklady, tak nemají vůbec žádný problém a je jim to proplaceno.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Jaké doklady tedy potřebuji, pokud by se mi to stalo, tak co si mám všechno pořídit pro to, abych u vás uspěl?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak samozřejmě musíte zavolat Policii České republiky, ať se jí to líbí, nebo ne, tak ta škoda je natolik velká, vy je tam nebudete určitě zvát, když budete mít proraženou gumu, i když můžete samozřejmě.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Na druhou stranu nad 100 tisíc korun být nemusí, což je hranice, kdy policie musí jezdit.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak, ale aby to bylo, je lepší, aby tam policie přijela. Když by policie nebyla, je potřeba, aby tam byl náš pracovník. Zdokumentují, vyfotí ten problém, který je a hlavně vidíme, že se to doopravdy stalo na tom a tom výtluku a není to to, že přijede někam, potom ale říká, že se mu stalo někde. To jsou základní parametry toho, abychom že se to doopravdy někde stalo, určit místo, vyfotit, když je tam policie, dobře, náš člověk taky dobře a pak už se s náma jedná úplně jinak.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Pojďme na závěr ještě k jednomu tématu. Středočeský kraj pokračuje ve vysazování stromů podél silnic. Podle plánu v letošním roce jste měli vysadit kolem 5 tisíc stromů. To jste stihli, povedlo se?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
To probíhá, protože je období, období výsadby je vždycky tak nějak říjen, listopad. Počasí nám zatím přeje a my s panem hejtmanem, my tomu říkáme zelená silnicím a každý rok vlastně dáváme do obnovy silniční vegetace okolo silnic kolem 10 milionů korun. Lidi to vidí pozitivně a můžu vám říct, že ta obnova stromový kolem silnic je doopravdy potřeba. Je tam spousta starých stromů, suchých a tak dále. Takže je to doopravdy dobrý tah, nejenom, nejenom politický, ale zároveň i pro životní prostředí a pro tu orientaci.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říkáte: lidé to berou pozitivně, ale jsou dopravní experti, kteří to nevidí až tak pozitivně a tvrdí, že ty stromy byť jsou třeba 2,5 metru od silnice, tak ale přesto je především v zatáčkách, že nejsou příliš bezpečné, že tam může docházet k tragickým dopravním nehodám. Konzultujete ta místa s třeba právě dopravními odborníky?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Konzultujeme určitě. My v těhle místech, kde nějaká statistika nám ukazuje, že je tam větší nehodovost, tak řešíme svodidly. Samozřejmě jsou to místa, o kterých víme. A do těch začátek, kde je možnost ten strom doopravdy nabourat, tak tam se nevysazují, těch je minimálně.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Úplně na závěr, vaše organizace Krajská správa a údržba silnic prošla celkem výraznou reorganizací v poslední době. Propustili jste, tuším, 70 lidí, což byla necelá polovina, byly to desítky procent. Opravdu nechybí?

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Abych pravdu řekl, opravdu nechybí. Ta reorganizace se nám poměrně povedla. My tím, že máme ten dodavatelský systém a sjednotili jsme ze čtyř ředitelství na jedno ředitelství, tak jsme ušetřili hlavně sféře účetní, v tý ekonomický a v tý sféře provozní, to jsou ty cestmistři, kteří kontrolují stav silnic a pracují přímo v těch cestmistrovství, ten počet zůstal stejný. Takže my jsme snížili administrativu ředitelství a tam se nám to neprojevilo negativně. Já jsem domluven s panem hejtmanem, že tento rok vlastně jsme dali jako rokem zkušebním, já budu dělat vyhodnocení celý reorganizace a je možné, že třeba přijdete jenom na to, že nějaké administrativě, co se týče pošty, nám jeden pracovník nestačí, musejí, musejí tam být dva, ale, ale jedná se maximálně o jednoho dva pracovníky, který bysme zvedli stav. Ale jinak není to potřeba.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Říká pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje Pavel Čihák. Díky, že jste byl tady u nás, zase někdy na viděnou, na slyšenou.

Pavel ČIHÁK, pověřený ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje
--------------------
Tak jo, na slyšenou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor
--------------------
Od mikrofonu se loučí i Tomáš Pancíř.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio