15 let od povodní. Prahou se před 15 lety prohnala pětisetletá voda

12. srpen 2017
Ulice Karlína se proměnily v řeky

Nejničivější povodně v novodobých dějinách postihly Česko v létě roku 2002. Nejvíc škod napáchaly v jižních, středních a severních Čechách, nevyhnuly se ani Moravě. Postiženy byly zejména Praha a kraje Středočeský, Jihočeský, Plzeňský, Karlovarský a Ústecký. Celkem se záplavy projevily v deseti krajích, zasaženo bylo 31 okresů a 753 obcí.

Nejtragičtěji skončily jihočeské Metly a středočeské Zálezlice, které velká voda téměř vymazala z mapy.

Prahou se prohnala 500letá voda - protékalo více než 5 000 metrů krychlových vody za vteřinu. Postupně zaplavila až osm procent plochy hlavního města.

Záplavy na soutoku Labe a Vltavy znamenaly zkázu pro mnoho domů. Většina byla kdysi budována z nepálených cihel

Velké škody voda způsobila metru - nefungovalo celkem 25 stanic (tj. zhruba polovina). Zatopeno nebo poškozeno jich bylo 17. Nejvíce poškozena byla trasa B.

Ve Středočeském kraji bylo postiženo 81 obcí. Nejvíce zasažené byly Beroun, Hlásná Třebáň, Hýskov, Chodouň, Karlštejn, Kralupy nad Vltavou, Králův Dvůr, Libiš, Libomyšl, Lochovice, Mělník, Neratovice, Nižbor, Obříství, Srbsko, Týn nad Vltavou, Veltrusy, Vrané nad Vltavou, Zadní Třebaň, Zálezlice, Zdice, Žloukovice.

Evakuováno bylo v Praze celkem 50 000 lidí. Ve středních Čechách 17 000 lidí, z toho 12 000 na Mělnicku.

EU poskytla Česku ČR na odstranění následků katastrofálních povodní okamžitou pomoc ve výši skoro 58 miliónů eur, což je asi 1,7 miliardy korun.

V Praze vznikly po povodni v roce 2002 nové mobilní protipovodňové stěny, valy nebo takzvané suché poldry, kam se má při povodních rozlévat voda. V metropoli je nyní asi sedm kilometrů mobilních zábran, celková délka protipovodňové ochrany je 21 kilometrů.

Masy vody se 13. srpna 2002 řítí přes přepad slapské hráze a ženou se směrem k Praze
Zaplavený vstup do stanice metra Křižíkova. Trasa B se ocitla pod vodou od Vysočanské po Smíchovské nádraží
Na dálnici D8 u Veltrus strhla rozvodněná Vltava most a elektrické vedení, musela zasahovat těžká technika včetně vyprošťovacího tanku (15. srpen 2002)
Jedno z míst, kudy voda Vltavy vtrhla do pražského metra – tady prorazila několik zdí bývalé nouzové márnice u kolejiště stanice Palmovka
Spustit audio
autor: redakce
  • Aktuální dění
  • Zpráva