Ani v roce 2017 nejsou problémem finance, říká k výstavbě dálnic Jan Kroupa

31. leden 2017

Před měsícem a týdnem se otevřel poslední úsek dálnice D8, který spojuje Prahu a střední Čechy s Ústím nad Labem a Německem. Provoz začal omezeně. Jaká je aktuální situace? Kdy se začne se stavbou středočeského úseku dálnice D3? A jaké jsou největší obtíže při stavbách nových segmentů? Odpovídal generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Provoz na dálnici D8 začal omezeně, omezení přitom stále trvá kvůli pochybnostem, jestli je krajina dostatečně stabilní.

„Už při zprovoznění jsme říkali, že pokud budeme mít jakýkoliv stín podezření, raději celou dálnici zavřeme, než abychom vystavili účastníky silničního provozu jakémukoliv riziku. Ukázalo se, že jedna polovina se z pohledu provozu krásně vyjezdí. To znamená, že nedochází k dopravním kongescím, doprava je plynulá. Z pohledu stavebních prací je potom příjemné, že nemusíme odfiltrovávat šum z dopravy. Momentálně se realizují stavební práce pod mostem, které řidiči nevidí, ale díky tomu, že je jedna polovina mostu uzavřena, pomáhá nám to v rámci měření. Musím zaklepat, že měření potvrzují, že je situace stabilizovaná.“

Samotné otevření bude záležet na průběhu stavebních prací a na odborném posudku. Na více faktorech stojí i realizace středočeského úseku dálnice D3. Jan Kroupa v minulém roce řekl, že optimisticky by stavba za určitých předpokladů mohla začít v roce 2024.

„Předpoklady stále držíme. V současné době máme zpracovanou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Trochu začíná být problém projekčních kapacit, my už to vidíme v realizaci. Ve stavebnictví, možná i díky tomu, že bylo v minulosti v útlumu, spousta šikovných lidí odcházela z oboru. Dnes už je těžké situaci navrátit. Výchova kvalitního projektanta netrvá rok, trvá pět let poté, co přijde ze školy, aby byl schopen samostatně projektovat. S tím se potýkáme. Na některých úsecích jsou naše připomínky poměrně značné, na druhou stranu jsou velmi rychle zapracovávány. Stále tedy věříme, že v květnu 2017 požádáme o územní rozhodnutí, a tím držíme harmonogram. Bude záležet na spoustě věcí, obce například vydali spoustu stanovisek, které jsme zapracovali.“

Dálnice D8

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic potvrdil, že výstavbám nebrání finance. V České republice je dle jeho slov jedna z nejsložitějších legislativ v rámci Evropské unie vůbec.

„Pokud prostředky vynakládáme smysluplně, peníze problémem nejsou. A můžu potvrdit, že i rok 2017 jsme z pohledu silnic a dálnic plně saturovaní. A to nejen ve smyslu realizovaných staveb, ale i z pohledu přípravy, což se velmi pozitivně projevuje na rozsahu, například na výkupu pozemků, které dělají hlavní finanční objem v rámci přípravy.“

Poslechněte si celý rozhovor s Janem Kroupou
Spustit audio