Bedna skleněných střepů ukrývala poklad. Studentka našla v kolínském depozitáři vitráže ze 14. století

8. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Restaurátor Petr Coufal a historik Ludvík Losos

Unikátní nález vitrážových výzdob chrámu svatého Bartoloměje ze 14. století hlásí depozitář muzea v Kolíně. Našla je studentka dějin umění Anna Bartoňová v bedně, kde byly uložené zároveň se střepy z vitráží, poničených tlakovou vlnou po bomardování Kolína na konci druhé světové války.

„To byl šok. Sedmdesát let tu bednu nikdo neotevřel a teď najednou….. To díky slečně Bartoňové, která na to upozornila," potvrdil Českému rozhlasu  91letý historik a publicista Ludvík Losos. Ten se od roku 1962 zabývá vitrážemi kolínského chrámu svatého Bartoloměje a přiznává zásluhu na mimořádném objevu mladé studentce dějin umění Anně Bartoňové.

Studentka Anna Bartoňová

"Já jsem hledala téma na bakalářku. Nejdřív to vlastně bylo kvůli těm moderním vitrážím od Josefa Jiřičky. Ve starých kronikách jsem se dozvěděla, že ty původní gotické vitráže někde musí být, ale nikde nebyly záznamy o tom, kde. Pro mě bylo velkým překvapením, že přímo mně se podařilo v bedně se střepy z vitráží z 19. století objevit tyto vzácné gotické vitráže. I když jsem to samozřejmě neplánovala, ale je to obrovská radost,"popsala svůj objev studentka.

A jak dopadla její bakalářka? "Za čtrnáct dní ji ještě obhajuju, takže mi můžete držet palce,“ dodala s úsměvem.

Studentka Anna Bartoňová i historik Ludvík Losos tvrdí, že ve starých kronikách jsou záznamy o tom, že by původní vitráže měly být někde uchované, nikdo ale nevěděl kde.

„Těsně po roce 45 dva pánové z Kolína, ředitel spořitelny a nevím kdo ještě tu krabici otevřeli a hrabali se v tom. Jenže pak to zase zabalili a dali to do muzea,“ říká historik.

Restaurátor vitráží pan Petr Coufal si prohlíží jednu z ornamentalních vitráží. „Je to typický segment gotický kružby. Říká se mu trojpas, trojlist a je to vlastně horní zakončení vitrážového okna. Vzhledem k tomu dekoru, který je tady identický u všech, je to součást jednoho okna. V případě takových historických unikátů, budu doporučovat, aby ten zásah byl minimální. To znamená: zpevnění, konzervace a adjustace, jestli to tady bude v expozici, nebo uložené do depozitu," vysvětlil restaurátor.

Vitráže, objevené v depozitáři

Podle ředitele kolínského muzea Vladimíra Rišlinka tento objev pomáhá dotvářet obraz, jak chrám svatého Bartoloměje vypadal krátce poté, kdy na příkaz krále Karla IV. provedl po roce 1360 zásadní přestavbu vyhořelého kostela jeho dvorní stavitel Petr Parléř.  „Měli jsme za to, že se jedná jen o ty čtyři známé panely s figurálními výjevy, které jsou vystavené v Národní galerii, ale netušili jsme, že k tomu patří ještě soubor ornamentálních panelů," dodal ředitel.

Kolínské muzeum plánuje gotické vitráže umístit do stálé expozice na Karlově náměstí i s podsvícením, aby naplno vynikla původní myšlenka hry barev při průchodu slunečního světla zdobenými skleněnými políčky.

autoři: Josef Podolák , Von
Spustit audio