Biologické hodiny: Kdy a čím si narušujeme spánek a kdy nejít na pivo?

10. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Budík, spánek, vstávání, malátnost

Pojem biologické hodiny se používá často a čínská medicína s nimi pracuje. Jsou založené na tom, že každý orgán v těle je v určitou denní dobu aktivnější. Střídání světla a tmy také ovlivňují naše biorytmy.

Existují ale vůbec biologické hodiny z medicínského hlediska? „Z čínské medicíny se můžeme hodně naučit. Pozorujeme, že třeba kardiaci se zhoršují ráno, žlučníkáři chodí v noci mezi druhou a třetí, a ti, kdo mají něco s plícemi, chodí kolem páté ráno. Asi by to chtělo výzkum,“ říká Kateřina Cajthamlová.

Potíže nastávají v době, kdy je orgán nejvíc aktivní a my ho ještě zatížíme. „Kuřáci, když si zapálí v pět ráno, kdy začínají pracovat plíce, tak je hned přetíží. Tlusté střevo má nejvyšší aktivitu mezi 7.–8., žaludek mezi 8.–9., proto bychom měli snídat před tím, abychom ho nepřetěžovali. Ledviny pracují nejvíc kolem 18. hodiny, proto v tu dobu není vhodné chodit na pivo.“

Modré světlo je zlo

„Už jsme odtrženi od přírody, možná i proto jsme si vymysleli hodiny. Vadí nám letní a zimní čas, v létě se nám vstává lépe, v zimě, když je tma, tak hůře. Jsme jako kytky, jsme závislí na slunečním záření a podle něj se naše biologické hodiny orientují,“ pokračuje lékařka.

Světlo nás velmi ovlivňuje. Existují deprese nebo potíže s trávicím traktem, které se objevují jen sezonně, hlavně na podzim nebo na jaře. Depresivní pacienti reagují citlivě, mají pomalejší start a večer nemůžou usnout. „Hormon melatonin se vylučuje kolem šesté večer a říká tělu ‚Už to všechno utlum, je na čase jít spát'. Ale my si ho můžeme vypnout modrým světlem, tedy při obrazovce počítače nebo televize. K přerušení může dojít i při úplňku.“

Už jsou aplikace, které umí přepnout do žlutého světla. „Ano, ale umělé světlo není přirozené a také narušuje biorytmy, stačí i zářivky s bílým světlem.“ Dokonce existují i brýle se žlutým filtrem. „Pokud si je nasadíme po 18. hodině, myslím, že neuděláme chybu,“ myslí si Kateřina.

Ale vypnout melatonin se dá i tím, že pijeme kafe. Zejména ženy už by si po 16. hodině neměly kávu dopřávat. „Melatonin totiž pomáhá i hubnout a další, co ho může narušit, může být leptin. Ten vylučuje naše tuková tkáň, takže spánek může být narušen vyšším i nižším množstvím tukové tkáně. Takže ti, co se snaží rychle zhubnout, si spánek můžou narušit i tímhle.“

Lépe si biorytmy nastavíme v přírodě: „Choďte ven, buďte na sluníčku, víc se zamyslete, co vám chutná. Poslouchejte, co říkají vaše orgány a berte je vážně,“ radí doktorka.

Mění se biologické hodiny s věkem? Proč má ráda slovo nemoc? Na co se soustředit, když chcete hubnout podle biologických hodin? Poslechněte si v pořadu Hubněte zdravě.

autoři: Kateřina Cajthamlová , djo
Spustit audio