Cesta ke štíhlé postavě vede přes kuchyň. Jak vařit zdravě?

Ryba bývala hojnou součástí staročeské kuchyně

Jak připravovat jídla v souladu se zdravým životním stylem? Čím nahradit sůl? Existuje něco jako zdravé smažení? Je lepší vařit ve vodě nebo v páře? Na kuchařské postupy, které usnadňují cestu za štíhlou linií, se zaměřila doktorka Kateřina Cajthamlová spolu s Patrikem Rozehnalem.

Existuje spousta metod, jak vařit zdravě a přitom chutně. Především méně zdatní kuchaři se ale často v kuchařských pojmech ztrácejí. Nebo se nechtějí vzdát soli, která pro ně představuje ideální chuť.

Vhodnou úpravou ryb je pošírování

Pod pošírováním se skrývá vaření měkčích druhů potravin v horké vodě po poměrně krátkou dobu. Jedná se například o ideální způsob, jak upravovat ryby. Do pánve přidáme vývar, do kterého vložíme rozříznutou a vykostěnou rybu.

Čtěte také

Stačí pošírovat 3 minuty, aby byla ryba chutná a velmi dobře stravitelná. Vývar dodá rybě chuť, stačí ho ochutit bylinkami a pepřem, můžete přidat také trochu vína. Lze použít i tzv. rybí várku, neboli vyšší podlouhlý pekáček s pokličkou, do kterého rybu položíte na kovovou mřížku, aby neležela na úplném dně.

Sůl lze nahradit citronem nebo bylinkami

Vnímání slané chuti je věcí zvyku. Sůl naše chuťové pohárky postupně otupuje, takže čím častěji a víc solíme, tím intenzivněji musíme solit v budoucnu, abychom vůbec poznali rozdíl. Například v Řecku sůl prakticky nepoužívají, při přípravě ryb i jiných mas ji nahrazují oreganem nebo citronem, do kterého lze maso i naložit. Některé druhy mořských ryb dokonce díky citronu nemusíte ani vařit, protože bílkoviny se kyselinou srazí.

Fenykl, zelenina, vaření, polévka

„Moje babička nahrazovala slanou chuť česnekem,” vzpomíná Kateřina Cajthamlová, „je dobré ho rozetřít přímo na mase a nechat odležet, protože silice maso provoní."

Taktéž můžete pracovat se solí, kterou obsahují některé potraviny. Vyplatí se zvolit například slaný sýr nebo kvalitní šunku.

Dá se smažit zdravě?

„Vždycky mě rozesměje, když někdo smaží na panenském olivovém oleji,“ načíná téma smažení doktorka Kateřina, „protože tím ho úplně zničí. “

Čtěte také

Nebezpečné látky vzniklé smažením můžete po vzoru babiček eliminovat rychlou lázní v horké vodě, nejlepší je nicméně vyhnout se smažení úplně. Při pečení v horkovzdušné troubě třeba nemusíte použít ani kapku oleje. Oblíbené hranolky se dají vyrobit nejen z brambor, ale třeba také z červené řepy (s bílým pepřem) nebo celeru (s česnekem). A taktéž chutnají výborně.

Vaření v páře přináší spousty výhod

Při použití parního hrnce se dá připravovat více pokrmů naráz, čímž ušetříte nejen čas. Pokud ovšem parním hrncem nedisponujete, můžete si bez větších obtíží vystačit s napařovákem.

Dietoložka Kateřina Cajthamlová v Radioklubu Českého rozhlasu Hradec Králové

Při klasickém vaření ve vodě se vyvaří stopové prvky, sůl i chuť. Naopak vařením v páře všechny chuťové i biologicky důležité látky zůstanou. „Jídlo uvařené v páře líp vypadá, zůstává barevné, chuťově je daleko lepší a úprava je rychlejší, takže samá plus,“ shrnuje Kateřina Cajthamlová.

Slovníček kuchařských pojmů

Tažení - vaření při nízkých teplotách po dlouhý čas (vývar například vaříme i 24 hodin kolem bodu varu, aby jen probublával a neunikalo velké množství páry)

Redukce - snížení objemu tekutiny varem

Blanšírování - rychlé spaření v horké vodě (používá se především u zeleniny, kterou je ihned po spaření dobré prudce zchladit, aby neztratila barvu)

Spustit audio
autoři: Kateřina Cajthamlová, redakce
  • Životní styl
  • Publicistika