Chcete si dlouhodobě udržet zdravý životní styl? Zvolte zlatou střední cestu

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Středomořská strava, jídelníček, dieta, zdravé jídlo, hubnutí, ovoce a zelenina. Ilustrační foto

Během karanténních opatření začalo mnoho lidí z péče o svou imunitu žít zdravěji, více sportovat a připravovat si kvalitní domácí pokrmy. Při návratu do běžného pracovního tempa je ale velmi těžké zdravý životní styl udržet. Ideální je zlatá střední cesta v kombinaci zdravého pohybu a pestrého jídelníčku. Radí MUDr. Petr Grenar.

Pozvolna se uvolňují striktní karanténní opatření a vracíme se k normálnímu životu. Mnoho lidí začalo z péče o svou imunitu žít zdravěji, více sportovat a připravovat si kvalitní domácí pokrmy. Vzniká ale nový problém – udržet si zdravý životní styl a s ním i dobrou fyzickou kondici a i při větší pracovní zátěži. Máme nyní na sebe mnohem méně času, především na sportování. Většina z nás se pak snaží vše zachránit alespoň zdravou stravou. To je sice velmi důležité, výsledný efekt ale přinese pouze kombinace pohybu a pestrého jídelníčku.

Pohyb jde ruku v ruce se zdravou stravou

Jakkoliv často studujeme zdravé recepty a zkoumáme složení potravin, nic nenahradí zdravý pohyb. Přiměřený a zdravě prospěšný pohyb je zásadní věc, která jde ruku v ruce se zdravým jídelníčkem. Ani jedno ani druhé nevede samostatně ke kýženým výsledkům. Pohyb a zdravá strava se vzájemně podporují, a pokud je vhodně zkombinujeme, dostaví se lepší výsledky. Pokud si navyknete na pravidelný přiměřený sport, pak už stačí přidat trochu péče a sebekontroly při stravování. A to je už mnohem jednodušší. Je vhodné jíst pravidelně a pestře, nejíst škodliviny -především cukry a tuky a omezit kouření i alkoholické nápoje. To je základ, který vede k výraznému zlepšení naší kondice a imunity. To, že jste na správné cestě, poznáte pozvolnou redukcí hmotnosti, kdy se začne měnit poměr tuku ve prospěch aktivní svaloviny.

Bio - ne bio, aneb od uzené kýty k superbio potravinám

Bio produkty a přírodní potraviny jsou finančně náročné. Zvolte proto zlatou střední cestu a vyhněte se extrémům. Extrémy totiž stěží dokážeme udržet a většinou se pak jedná pouze o krátkodobá zpestření, která nemají výsledný efekt. Proto nekujte ani „superbio“, ani si nesnažte spravit chuť nějakou nezdravou pochoutkou. Střední cesta je levnější a účelnější a lépe dokážete správné zásady dodržovat i dlouhodobě. Přiměřená skladba potravin i pohybu je zárukou úspěchu.

Prostudujte skladbu potravin, které kupujete pravidelně a vsaďte na pestrost

Dnes je všeobecná preference potravin, které jsou dlouhodobě skladovatelné a mají dlouhou trvanlivost i užití. V běžném sortimentu se těmto potravinám nevyhneme. Palmový tuk i různé nezdravé přísady jsou téměř v každém jídle. Rozhodně je nutné dát si pozor na rychlosoli a konzervační činidla, především tzv. „éčka“. Ovšem i mezi běžně užívanými konzervanty jsou některé více i méně škodlivé. Nastudujte si proto složení, původ a způsob výroby nejčastěji užívaných potravin a vyberte si pro sebe ty nejoptimálnější. Preferujte přírodní konzervační látky a šetrné zpracování. Pak můžete za rozumné peníze nakupovat i v běžných potravinových řetězcích. Jednostrannost je nebezpečnější než výhradní konzumace biopotravin.