Cholesterol je strašák, ale není jen škodlivý

10. říjen 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy vajíčka, vejce, žloutek, slepice, žlutá a bílá

Spousta lidí se bojí cholesterolu. Doktorka Kateřina Cajthamlová ale vysvětluje, že přehnaný strach není na místě. Cholesterol potřebujeme na stavbu buněk nebo tvorbu energie pro srdeční sval. Jaký cholesterol je dobrý? Jak se snižuje hladina toho špatného? A jak se máme hlídat a co jíst?

Cholesterol se dělí do dvou základních skupin. Prvním je „hodný“ HDL. Název vychází z anglického high density neboli vysoká hustota. Je součástí hnědého tuku, který se vytváří pohybem a chrání naše orgány. Nepřijímáme ho s potravou, tělo si ho samo vyrábí. Druhým je LDL neboli low density, který je řidší, plave.

Hladina celkového cholesterolu není až tak důležitá, nicméně by se měla pohybovat pod 6,5 - 7 mmol/l, u vyšší lékaři předepisují léky. Hladina HDL by měla být co nejvyšší a LDL co nejnižší (do 3 mmol/l). Důležitý je taktéž aterogenní index plazmy, který uvádí většina laboratoří (alarmující by měl být údaj 3,5 - 4).

Čtěte také


Vepřové maso obsahuje cholesterol nejen v tuku, ale i ve svalových vláknech.
Cholesterol ve vejcích není důvodem k obavám, jeho přítomnost kompenzuje lutein.
Přepuštěné máslo čili Ghí: zvolna zahřívané máslo uvolňuje ve vodní páře bílý tuk, který obsahuje LDL cholesterol. Pokud ho sebereme, zbyde zdravější a trvanlivější máslo. Budeme-li máslo zahřívat přímo na plamenu, mohou v něm vzniknout nebezpečné transmastné kyseliny.

Pokud podrobujeme tělo fyzické zátěži, můžeme si dovolit příjem vyššího množství cholesterolu, abychom zásobovali naše srdce energií. Když se mu budeme ve stravě úplně vyhýbat, naše játra vyprodukují cholesterol sama, vznikne ale spousta škodlivých vedlejších látek. Některé vědecké studie dokonce poukazují na souvislost se vznikem nádorových onemocnění. Na druhou stranu vede vysoká hladina cholesterolu k jeho usazování v cévách, což způsobuje vznik aterosklerózy.

Máme-li hladinu cholesterolu zvýšenou, je na místě si zrekapitulovat jídelníček, pohybové aktivity, funkci ledvin, krevní tlak a rozpočet ostatních lipidů. Krevní tlak i cholesterol můžeme mít zvýšený ledvinami, které si tak zajišťují lepší prokrvení.

Kateřina Cajthamlová 04.jpg

Co se stravy týče, je důležité nehladovět a vyhýbat se nasyceným živočišným tukům - vepřovému a skopovému masu, tučným mléčným výrobkům (jogurty, máslo, tučné mléko), zařadit do jídelníčku ryby a vlákninu. Při potížích s cholesterolem se vyplatí provozovat aerobní pohybové aktivity, kyslík pomáhá buňkám s cholesterolem bojovat.

Poslechněte si celý rozhovor s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou
autoři: Kateřina Cajthamlová , redakce
Spustit audio