Chrášťany: obec se zastávkou i s nádražím a kuriózní křižovatkou

Chrášťany: obec se zastávkou i s nádražím a kuriózní křižovatkou
Chrášťany: obec se zastávkou i s nádražím a kuriózní křižovatkou

Chrášťany u Rakovníka mají 630 obyvatel. Z hlediska vybavení železnicí se mohou pyšnit tím, že jimi procházejí hned dvě železniční tratě, které se vůbec nepotkají. Zastávka je od nádraží 600 metrů daleko a je na zcela jiné trati.

Nádraží Chrášťany leží na trati z Loun do Rakovníka a je na něm docela hustý osobní i nákladní provoz. Do Rakovníka odsud dojedete za 11 minut, do Loun za hodinu.

Trať z Rakovníka do Loun zprovoznili v roce 1904 a v Chrášťanech museli překonat o 20 let starší trať z Krupé do Kolešovic. No a protože jsou obě trati na sobe kolmé a stavbaři nechtěli obyčejnou křižovatku, vystoupala trať nad Chrášťany a Kolešovku překonala mostem.

Zastávka Chrášťany má na to, že je to obyčejná zastávka, docela honosnou budovu. Rozlehlý prostor před budovou naznačuje, že tu dříve bylo také nádraží. Takzvaná Kolešovka sloužila především chmelařům a otevřeli ji v roce 1883. Zastávka ale vypadá velmi opuštěně.

A to je dáno především tím, že poslední pravidelný osobní vlak tudy projel v roce 2006. Od té doby tudy jezdí pouze muzeální a vzpomínkové vlaky. Z Chrášťan tedy po špatné trati neodjedete. Přestože Chrášťany jsou taková kuriozita, v podobné situaci jsou nedaleké Mutějovice. Ty mají ještě tu smůlu, že ani nádraží, ani zastávka neleží uvnitř obce.