Davle, nejtajemnější nádraží ve středních Čechách

6. prosinec 2018
Davle – nejtajemnější nádraží, výchozí stanice nikdy nepostavené trati

Davelské nádraží je nejen nejtajemnější, ale i jedno z nejhezčích. Nádražní budova v Davli patřila vždycky mezi nejudržovanější na trati takzvaného Posázavského pacifiku a platí to dodnes.   

Možná právě proto si davelské nádraží oblíbili filmaři. V americké komedii Eurotrip z roku 2004 si davelská stanice zahrála nádraží Grans sur mer. Ještě daleko známější je film most u Remagenu, kvůli kterému vzniknul u nádraží asi třicetimetrový tunel. Ten je ovšem z větší části zasypaný, vede do něj takzvaná plazivka a navíc se do něj ani nesmí.

Velmi zajímavý je projekt nerealizované železniční trati na Slapy. Davle se měla stát odbočkou trati, která měla usnadnit stavbu Štěchovické a Slapské přehrady. V roce 1930 se dokonce začalo s jejím vytyčováním. Železnice měla u soutoku překonat mostem řeku Sázavu a pokračovat po pravém břehu Vltavy až do Štěchovic, kde měla přejít na levý břeh a dlouhým tunelem vystoupat k Třebenicím. Na staveniště obou přehrad měly vést odbočky a po dokončení přehrad se počítalo s proměnou trati na rekreační. Kvůli náročnosti terénu z projektu nakonec sešlo a Štěchovice ani Slapy svá nádraží nedostaly.

K davelskému nádraží se pojí ještě jedna zajímavost. Podle divokých teorií některých záhadologů se tu odehrála nejtajnější operace amerických tajných služeb všech dob. Podle této hypotézy sloužilo obrovsky náročné natáčení filmu Most u Remagenu jako zástěrka pro utajené vyzvednutí štěchovického pokladu. Američanům totiž prý nic nebránilo natočit velkofilm u skutečného Remagenu v Německu a bylo by to prý i levnější. Jak to bylo doopravdy a zda se slavní herci stali jen zástěrkou pro utajené rozluštění záhady, o které se pokoušejí badatelé desítky let, to se pravděpodobně nikdy nedozvíme.