Divadelní nápovědku nebo inspicienta divák neuvidí. Bez nich by ale představení ani nezačalo

16. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nápovědka zůstává většinou před diváky ukrytá. Příbramskou nápovědku Annu Šmídovou ale můžete vidět v roli pionýrky v představení Hrdý Budžes

Divadelní nápovědu nebo inspicienta nemůže dělat každý. Musí mít přesnost švýcarských hodinek, nekonečnou trpělivost a nervy z ocele. Na jevišti nejsou vidět. Bez nich by ale představení nejspíš ani nezačalo.

Anna Šmídová se do příbramského Divadla Antonína Dvořáka dostala na inzerát. Hercům tam napovídá už téměř čtvrt století. Po těch letech prý pozná, kdy je něco špatně a kdy musí herci hodit slovíčko anebo rovnou celou větu. Její divadelní texty jsou plné nákresů a poznámek. Kromě nápovědy má totiž na starosti také inspici.

Zatímco diváci doma ještě žehlí šaty do divadla, Anička už v divadelním zákulisí rozdává pokyny zvukařům a kontroluje rekvizity. Její hlas vítá herce na představení a její smích umí rozpustit napětí v divadelních šatnách. Občas si zahraje malou roličku. Například v představení Hrdý Budžes se musí nasoukat do kostýmu pionýrky.

Herci nedají na Aničku dopustit, přesto se vždycky vyděsí, když objeví její telefonní číslo na svém mobilním telefonu. Mají totiž obavu, zda něco neprošvihli.

autor: Barbora Kvapilová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.

Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu

Osudy dobrého vojáka Švejka

Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET

Koupit

Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser