Divák se musí na konci dozvědět, kdo je vrah, říká o Místech zločinu scenárista Martin Bezouška

21. březen 2022

Martin Bezouška je scenárista a dramaturg, stojí za kriminálními seriály Místo zločinu Plzeň a Místo zločinu Ostrava. „Proč Plzeň? Protože producent je z Plzně,“ odpovídá lakonicky.

Seriály Místo zločinu Plzeň a Místo zločinu Ostrava se setkaly s diváckým ohlasem a už se rýsuje pokračování i v dalších městech. „Plzeň měla 6 dílů, to jsem psal sám. Ostrava už byla 13dílná a psali jsme to tři. Když jsou vymyšlené postavy a celková dějová linka, a jsme ve shodě, tak můžou být různí autoři. Co kdo bude psát, je na producentovi,“ vysvětluje Martin Bezouška.

Na to, proč byla v názvu lokalizovaná tato dvě města, má prozaickou odpověď: „Protože producent je z Plzně a já ji mám taky rád. Tak takhle jednoduchý to bylo. Říkali jsme si, že druhý město by mělo být z Moravy a shodou okolností v Ostravě jsem žil do svých do šesti let. Ale je to i krásné inspirativní město, kde se skvěle natáčí.“

Podíl fikce a reality

Netají se tím, že je velkým příznivcem fikce. Proto v Místech zločinu najdeme kombinaci skutečných případů a autorovy fantazie. „Producent najde případ, ale vše okolo se musí vymyslet, protože jinak by to nebylo divácky atraktivní. To nám už říkali pedagogové na FAMU. Samozřejmě scénář konzultujeme s opravdovými kriminalisty. I když jsem si myslel, že fikce netřeba konzultovat, tak jsem sám sebe přesvědčil o opaku.“

Detektivky jsou v poslední době hodně oblíbené. „Po tomhle žánru je teď poptávka. Lidi mají rádi dobrodružné případy a když to má hlavu a patu. U kriminálek je na začátku vražda a v závěru pachatel. Divák se musí na konci dozvědět, kdo je vrah.“

Odevzdáním scénáře pro něj práce končí. Ale rád zajede na plac a užívá si to jako společenskou záležitost. „Filmaři z Barrandova nám už kdysi říkali, že scenárista na plac nepatří. Když už tam přijede, tak si s ním sice rádi dají kafe, ale na place by neměl mluvit, jinak se z něj stává špatný režisér. Můžu říct svůj názor a jsem rád, když se na moje připomínky dá, ale v podstatě nikdo je nemusí akceptovat.“

Chtěl jsem natočit Pyšného prince

Martin Bezouška je také pedagogem na Fakultě sociálních věd, kde svým studentům přednáší o různých žánrech a učí je tvorbu. „Mám rád pohádky, je tam zakódovaná lidová moudrost. Třeba hláška z Pyšné princezny ‚Před nikým se neponižuj a před nikým se nepovyšuj‘, to je podle mě geniální,“ říká scenárista.

Pohádky vyžadují velkou řemeslnou zručnost a lásku k lidem. „Dobré pohádky natočené byly, ale není jich tolik. Dnes chtějí tvůrci ukázat, že jsou jiný. Já chtěl natočit Pyšného prince jako kontrast Pyšné princezně, že by se vytahoval, ale nakonec se to nezrealizovalo.“

Alex Mynářová a Martin Bezouška

Jaký je rozdíl mezi žánry krimi a detektivka? Proč nemůže být u jednoho projektu zároveň scenáristou a dramaturgem? Během pandemie napsal knihu Hovory v karanténě s Vítězslavem Jandákem, proč právě s ním? Poslechněte si v pořadu Alex a host.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová