Eliška Houdová chce jako architektka pomoci zachránit naše přední památky

15. červenec 2022

Eliška Houdová nyní studuje prvním rokem magisterské studium v ateliéru architekta prof. Václava Girsy na FA ČVUT v Praze. Vždy měla ráda historii a památky. To ji také velmi ovlivnilo v jejím citlivém přístupu k architektuře. Za svůj projekt konzervace torza zámku Zvířetice se stala vítězkou 14. ročníku soutěže o Cenu Břetislava Štorma.

Prázdniny jsou v plném proudu a užívají si je nejen děti školou povinné, ale i úspěšní studenti. Mezi ně patří i absolventka bakalářského studia Fakulty architektury ČVUT, Eliška Houdová. Nyní na téže fakultě studuje prvním rokem navazující magisterské studium v ateliéru prof. Václava Girsy a za asistence Ing. Arch. Martina Čtveráka. Tedy osobností, které jí velmi ovlivnily v jejím přístupu k záchraně památek.

Za svůj projekt konzervace torza zámku Zvířetice se stala vítězkou 14. ročníku soutěže o Cenu Břetislava Štorma. Cílem této soutěže je podporovat zájem studentů o obor památkové péče a zvyšovat úroveň jejich připravenosti pro praxi v oblasti památkové péče.

Cena Břetislava Štorma, kterou získala Eliška Houdová

Hudba, projektování i láska k historii

Eliška o sobě s nadsázkou tvrdí, že je tak trošku puntičkář, ovšem to se jí při přípravě projektů často velmi hodí. Pečlivou práci a přemýšlení nad projekty ale koordinuje se svým velkým koníčkem. I při plném vytížení na studiích se stále aktivně věnuje hudbě, konkrétně sborovému zpěvu. Její domovský sbor jsou Pražští Pěvci, ale spolupracuje i s Pražskou filmharmonií nebo barokním ansámblem Musica Florea, Pražským katedrálním sborem či s Teplickou filharmonií.

Možná právě díky tomu, že si při koncertování pódium a publikum velkých sálů dostatečně užije, dokáže k architektuře přistupovat s velkou skromností. Nesnaží se upozorňovat na sebe v roli architektky překvapujícími návrhy v oblasti moderní architektury. Naopak dokáže při práci pouze plně sloužit záchraně památek, bez sebemenšího otisku své osobnosti. Zkrátka pouze zakonzervovat a zachránit památku, aniž by pozorovatel postřehl nějaký další nový prvek.

Cit pro památky musí mít architekt v sobě

Ostatně právě její přístup k záchraně památek ocenila porota soutěže o Cenu Břetislava Štorma, významného českého památkáře a architekta. První ročník této soutěže ateliérových prací studentů památkových ateliérů FA ČVUT proběhl v roce 2008.

Právě Eliška Houdová se stala vítězkou letošního 14. ročníku za studijní rok 2021 – 2022. Pro zpracování volitelného soutěžního zadání si vybrala téma konzervace torza zámku Zvířetice ve Středočeském kraji. Jedinečné stavby, ke které měla vztah, a kterou také dobře znala ze studií v předchozím semestru.

K památkám a historii má vztah již od dětství

Příprava soutěžního projektu byla navíc skvělá příležitost, jak si vyzkoušet konzervaci hradního/zámeckého torza přímo pod vedením prof. Václava Girsy, v jehož ateliéru Eliška Houdová právě studuje. Osobnosti, která jí v přístupu k památkám zásadně ovlivnila.

Jeho spíše konzervativní přístup k záchraně památek plně sdílí a snaží se v této linii pokračovat. Je totiž přesvědčená, že je nutné veřejnost seznamovat s tím, že hrady i zámky se mohou konzervovat a zachránit, aniž by se do nich vkládaly nějaké nové struktury či prvky navržené architektem.

Výsledkem je pak zachovalá památka, kde na první pohled ruka architekta vůbec není vidět a v tomto stavu je i zakonzervovaná pro budoucí generace. Rozhodně chce v roli architektky udělat vše proto, aby se v oblasti péče o památky nerealizovaly postupy, které jsou v současnosti časté a památkám neprospívají.

Spustit audio

Související