Herec a zpěvák Jiří Štědroň: Po Popelce už výraznější role nepřišla, ale teď si plní sny v Semaforu

13. prosinec 2021

Do srdcí diváků se nesmazatelně zapsal jako princ Mojmír z pohádky Popelka, která vznikla už v roce 1969. „Je černobílá a mám pocit, že dnes ji lidi berou jako něco chromýho a nedostatečnýho. Trochu jsem se za ni dřív styděl, ale pak se dlouho nevysílala, protože emigroval Jan Tříska, tak se nesměla vysílat. Ale když jsem viděl, že to má ohlas, tak bych byl blázen, kdybych ji odporoval,“ říká Jiří Štědroň.

Čtěte také

Pohádkovou Popelku ztvárnila Eva Hrušková, které v té době bylo 17 a dělil je nejen věkový, ale i výškový rozdíl. „Ten Evin ostych jsem vnímal, ale já už v té době měl opravdu jiný starosti, byl jsem ženatý, měl syna a koupil si auto. Evin ostych jsem vnímal, ale nijak se tím nezabýval. Chvilku to trvalo, ale přerostlo to v takové kamarádství, řekl bych.“

Semafor je splněný sen

Jako herec už potom nedostal moc příležitostí. „Vlastně pořádně hraju teprve posledních 20 let,“ usmívá se. Angažmá dostal v divadle Semafor, kde náhodou zaskakoval a už tam zůstal. Splnil se mu tak sen, protože do tohoto divadla dělal konkurz už v 60. letech na Dobře placenou procházku a v té době neuspěl. Jiří Suchý mu prý řekl, že potřeboval uzrát.

Mezitím se věnoval pěvecké kariéře. Nahrával v brněnském rozhlase a spolupracoval s orchestry všech našich nejuznávanějších kapelníků: Gustava Broma, Karla Vlacha i Václava Hybše. „Bylo ohromné štěstí, že jsem s těmito lidmi mohl spolupracovat.“

Každej šéf je vůl

Alex Mynářová a Jiří Štědroň

Svoje písně si i textoval, ale víc než jako zpěvák uspěl překvapivě jako spisovatel. Napsal už několik knih s výraznými názvy, například Nikam se necpi! nebo Každej šéf je vůl. „To jsou věci, které mi život tak přinesl. Vzniklo to na základě nějaké zkušenosti. Třeba ten kapelník – čím dýl dokáže strávit, že je vůl, tím je lepší kapelník. A on musí vydržet, že je vůl, to motivuje soubor. On potřebuje jen trpět. A v případě každého dobrého kapelníka to takhle je,“ myslí si Jiří Štědroň.

Psaním knih i textů relaxuje. „Odvede mě to od toho stresu, který chtě nechtě divadlo přináší, protože do tý starý hlavy musíte nacpat spoustu textů.“

Jaký další společný rys podle něj vystihuje úspěšné kapelníky? Proč říká, že má nesentimentální rodinu? Stále vypadá velmi vitálně, jaký má recept? Poslechněte si v rozhovoru u Alex.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová