Hubnout před porodem je nesmysl! Strava po porodu a při kojení musí být vyvážená

15. květen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy MUDr. Kateřina Cajthamlová

Jaký zvolit jídelníček při kojení? Nemůže obézní matka předávat v mléce obezitu dítěti? Jak hubnout po porodu? Jaký zvolit jídelníček? Budeme muset něčeho jíst více, protože nám to sebralo těhotenství?

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Jak už jste slyšeli, začíná opět seriál Hubněte zdravě a samozřejmě, že s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou, ale ve studiu sedí zároveň i Patrik Rozehnal, Iveta nás prostě k mikrofonu pustila, tak hezké dopoledne, paní doktorko.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Dobrý den.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Téma, které jsme si vytkli, souvisí tak trochu i s dotazy, které chodí přes facebook na e-mailovou schránku k nám, tedy na tu vaši katerina.cajthamlova@rozhlas.cz. Budeme se bavit o kojení, o hubnutí při kojení nebo o hubnutí prostě po porodu.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Tak mě napadá spousta žen chce zhubnout, je to takový ten jejich cíl, kterého chtějí dosáhnout, ale ne vždy se jim to podaří, některé ženy mají třeba více dětí, po tom prvním dítěti se jim prostě zhubnout nepodaří, řeknou si chci mít ještě jedno, zkusím to až po tom druhém, pak to nejde, navíc se chtějí vracet třeba k váze, kterou měly vůbec před prvním dítětem. Je to problém nebo mají se o to vůbec snažit?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já bych tady ještě více než u jiných situací s hubnutím doporučila vždycky někoho konzultovat. Řada žen vstupuje do těhotenství ve stavu buď relativní nebo absolutní podvýživy, to znamená, že nemají dostatek aktivní hmoty. Nemají dostatek třeba kostry na dolní polovině těla, nemají vyvinuté svaly, které potřebují k tomu, aby dítě zdárně odnosily, zejména svaly pánevního dna, hýžďové svaly, zádové svaly. Nemají třeba dostatek tuku, aby vůbec vlastně unesly tu zátěžovou situaci těhotenství. Vlivem takzvaných anabolických, to znamená pro výstavbu těla důležitých pohlavních hormonů, zejména progesteronu dochází během těhotenství k úpravě těhotenství k optimu. Optimum se nemusí každému líbit.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
To znamená ženy přibírají při těhotenství proto, že byly v uvozovkách podvyživené?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Podvyživené, ano. Dneska je veliký trend hubenosti a bohužel zejména filmové hvězdy se chlubí tím, že drastickým způsobem těsně po porodu se dostaly zpátky na vlastně hmotnost předtím, jenomže ta hmotnost může být patologická, zejména u porodů třeba předčasných, kde je zjevné, že ta žena opravdu byla vyčerpaná tím těhotenstvím. Velmi varují předtím nutkavě se snažit získat tu hubenou postavu, rozhodně to neprospívá ani matce samotné, může být potom deprese. Takže zhruba by ta hmotnost vlastně měla být optimální, a to ta žena většinou neví, pokud se s nikým neporadí.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Říká doktorka Kateřina Cajthamlová, ptát se ji samozřejmě můžete dnes i po telefonu, máme otevřenou linku pro vás tu telefonní 221553777. Klidně volejte a ptejte se.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Chinaski a jejich hlavolam. Takové hubnutí může být občas hlavolamem, a tak ho řešíme čtvrtek co čtvrtek vždy po 11 hodině v seriálu Hubněte zdravě, který teď posloucháte, s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou. Dnešním tématem je kojení, hubnutí při kojení nebo hubnutí po porodu. Slyšeli jsme už některé rady na úvod. Chtěl bych se jenom zeptat, možná takové shrnutí, znamená to, že ženy, které třeba, u kterých ani není vidět, že jsou těhotné, někdo říká ani jsem si nevšimla, že si byla těhotná, tak ty se dobře stravovaly před tím vlastním těhotenstvím, proto to na nich není vidět a naopak ženy, matky, které přiberou opravdu hodně, hodně, tak měly ten jídelníček naopak hodně špatný?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Někdy to tak být může a může to být i tak, že vlastně ty ženy, na kterých to při prvním těhotenství dlouho není vidět, tak mají hodně silné svaly, tudíž vlastně opravdu ta postava vypadá jako netěhotná, zatímco ženy, které mají špatné držení pánve zejména, takovou tu prolomenou bederní oblast, tak tam to těhotenství může být vidět poměrně rychle, protože to bříško se zvětšuje velmi a není to úplně jako dobře. Jinak, co se týče vlastně množství energie před těhotenstvím, tak to by mělo být, to tady říkáme pořád, zhruba 8,5 až 10 tisíc kilojoulů a když si představíme, že při kojení by se to mělo zvýšit o 1300 tedy kilojoulů, tak se dostaneme na nějakých 11,5 tisíce, a to vlastně chronické dietářky mohou považovat za naprosto šílené množství potravy.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Pro představu kolik to je těch 1300, co to je jako za jídlo, jaké velké množství například?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tohle je docela není toho zase o tolik mnoho, protože to je v podstatě přidané mléčné výrobky, trošku přidané maso a maličko přidané sacharidy, to znamená ty přílohy. Nemusí to být jako enormně, u ženy, která se stravovala nedietně nebo ve smyslu teda racionálně, to znamená ne ty podvýživové nízkokalorické diety, tak je to opravdu navýšení zhruba o jednu pětinu, což není mnoho.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Můžeme se samozřejmě také posluchačů zeptat, jestli si s námi nechtějí udělat speciální test, který má paní doktorka připravený. Kdyby někdo chtěl teda, týká se to asi těhotných žen, předpokládám?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ne, kojících, kojících.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Tak, máme telefon 221553777 a nemusíte se bát doufám.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Čili já bych velmi rychle v podstatě si za každou odpověď ano pište bod, těch otázek je 10 a z toho vlastně vyplyne, jak vypadá správná strava kojící ženy. Takže máte ve stravě nejméně tři porce obilovin, těstovin, pečiva a rýže? Což je asi 60 gramů chleba a třeba 125 gramů těstovin? Máte ve stravě tři porce zeleniny? Jedna porce je 100 gramů zeleniny, 125 gramů brambor nebo miska salátu. Máte nejméně dvě porce syrové zeleniny? Máte ve stravě dvě porce ovoce? Což je asi 200 gramů, jedna porce je 100 gramů, je jedna ta porce syrová? Byly v každé potravinové skupině různorodé pestré rozmanité pokrmy? Máte svačiny a jídla konzumovaná mimo hlavní vlastně dobu jídel? Máte jako jídlo a nebo jako pamlsky? Tady tedy jídla je odpověď ano. A konzumujete alespoň tři porce mléka a mléčných výrobků? Jedna porce sklenice mléka, 200 mililitrů jogurtu nebo 55 gramů sýra. Konzumujete jednu porci ze skupiny masa, ryb, drůbeže nebo luštěnin? Jedna porce je zhruba 80 gramů masa nebo 2 vařené bílky nebo miska sojových bobů. A poslední otázka, vybíráte převážně netučné, libové nebo nízkotučné alternativy? Pokud si s námi někdo ten test dělal, tak v podstatě za každou ano odpověď si dal bod. Pokud má 10 bodů je to v pořádku. 9 až 7 bodů celkem dobré. 6 až 4 to už jako vztyčený prst a 3 až 0, tak to je velmi špatné a měl by udělat razantní změny. Jinak kdokoli z jiných vlastně posluchačů si to dělal, tak pokud odpověděl 10krát ano, tak se stravuje racionálně.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Dobrá. Samozřejmě se vrátíme k testu i na našem facebooku, kam ho dáme nebo ty otázky, abyste si ho mohli v klidu udělat až se k němu dostanete. Teď nám klidně zavolejte svůj dotaz 221553777.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Posloucháte seriál Hubněte zdravě s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou. Jsme ve studiu a povídáme si o hubnutí při kojení, po porodu a chodí nám i dotazy, jeden přišel i do e-mailové schránky. "Dobrý den, poradíte mi se stravou a hubnutím při dlouhodobém kojení? Dceři jsou 4 měsíce, jsem po císaři a plánuji kojit alespoň rok, zhubnout potřebuji 10 kilogramů, teď mám 68 kilo při 160 centimetrech výšky. Hubnu asi kilo za měsíc, ale chci začít běhat jako před těhotenstvím. Chodím na dlouhé vycházky a cvičím Pilates. Jak vše kombinovat, jíst více sacharidů nebo bílkovin, jak rychle hubnout po ukončení plného kojení? Děkuji." Píše tedy posluchačka, tak, jak ji odpovíme? 

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Krásný dotaz. Ona říkám, že už teď hubne kilo za měsíc, což pokud správně počítám, pokud bude chtít kojit vlastně 12 měsíců, tak může zhubnout až 12 kilo. Za normální se považuje bez nějaké velké snahy o hubnutí, pokud žena se racionálně stravuje, tak hubne při kojení 0,8 kilo měsíčně, což by těch 10 kilo krásně dalo. Čili žádné další speciální metody jako nějaké divoké cvičení, běhání, nic není potřeba. Jinak mléko obsahuje mléčný cukr, laktózu, to znamená, že se ta třetina navíc nebo teda pětina navíc by se měla udělat vlastně z trošku bílkovin, trošku sacharidů, tedy o pětinu zvýšit bílkoviny, o pětinu zvýšit sacharidy, s těmi tuky se to nemusí přehánět, pokud paní chce hubnout, ale každopádně jenom chci zdůraznit, že roční kojení není dlouhodobé, to by mělo být kojení normální.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Jak dlouhé je dlouhodobé kojení?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Dlouhodobé je delší než 3 roky, jo, čili to je opravdu krátkodobé normální kojení. Tady chci jenom říct, že mateřské mléko na rozdíl od třeba mléka kravského nebo různých těch příkrmů, které se pak vaří, kašiček, je vlastně optimální, protože není tolik tučné, na rozdíl od telátka totiž dítě přibývá v těch prvních letech pomaleji, takže mateřské mléko přirozené jako přirozená strava nemusí být tolik tučné. Také děti kojené bývají osvalenější a nebývají takové moc tlusté, zatímco děti, kde se brzy začne s příkrmy, zbytečně tloustnou.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Prozrazuje doktorka Kateřina Cajthamlová. Ptát se ji můžete i díly telefonní lince 221553777.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Hubneme zdravě s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou na vlnách Českého rozhlasu region, rádia vašeho kraje. A budeme si dál samozřejmě povídat o tom jak hubnout tedy při kojení a také po porodu. Když už jsme slyšeli o tom, že je rozdíl i v tom běžném kojení a dlouhodobém, tak bude změna v jídelníčku nebo v doporučeních od vás, když někdo bude jako matka kojit 1 rok, někdo 3 roky?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tak za prvé, u toho dlouhodobějšího kojení většinou už toho kojení nebývá plné kojení, to znamená to dítě už bývá přikrmováno. Takže maminka může se v podstatě stravovat skoro normálně, zvlášť pokud chce hubnout nadbytečný tuk, tak většinou jenom přidává vitamin B a nějaké zdroje železa a je dobré přidávat kyselinu listovou. Tam v podstatě do druhého roku věku dítěte je velmi důležité vlastně mít i dostatek nenasycených mastných kyselin, čili je důležitá konzumace ryb. Jinak co se týče těch stravních doporučení, tak to by mě zajímalo, Patriku, co myslíte, mezi prvním až šestým měsícem kojení a šestým až dvanáctým měsícem, kdy matka má přidat víc jídla, co myslíte?

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Jako nejsem matka, abych věděl, ale tak netuším v čem bude záludnost, možná v té druhé části proto, když přestáváme pak kojit, dítě mělo jakýsi start do toho, kdy bude jíst samo?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tak, asi vás to překvapí, ale děťátko potřebuje víc vlastně výživy z toho mléka v době, kdy roste rychleji, což je první až šestý měsíc. Paní říkala, že kojí už čtvrtý měsíc. Čili v té první fázi se té stravy přidává zhruba 450 kilokalorií, což je nějakých já nevím 4 megajouly, zatímco v té další polovině je to méně, je to 300 kilokalorií, čili nějakých těch 1,3 megajoulů. Čili víc vlastně, čím jsme blíž k porodu, tak tím víc vlastně musíme přidávat jídla. Je to i kvůli zahojení, paní tam povídala o císařském řezu, takže zase hojení potřebuje trošku víc energie. Jinak co se týče teda zdravého jídelníčku těch maminek kojících, tak maminky nekojí nebo nejedí většinou moc samy kvalitně a dojídají po dítěti. To není dobrý nápad, protože strava malých dětí v těch příkrmech je tučnější právě proto, že dítě hodně roste. Pokud ty maminky kojí delší dobu, čili ty dva roky nebo některé extrémně kojí i déle, mají pocit, že vlastně po tom dítěti klidně mohou dojídat, protože vlastně kojí, ale to tak bohužel není. To znamená, že je důležité uvědomit si, že to mléko těhotné ženy do sebe nepřebírá tolik tuků, ty zůstanou bohužel mamince.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Hm. Povídáme si i dál a můžete se ptát samozřejmě i vy, telefon 221553777.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Vracíme se k hubnutí v našem seriálu Hubněte zdravě na Regionu. Do vysílání patří každý čtvrtek po 11 hodině. Kojení a také poporodní hubnutí, to je téma, které dnes řešíme s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou. Paní doktorko, některé matky tvrdí, že se kojením hubne, tak je to pravda nebo ne?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
V zásadě ano, to už jsme tady říkali, je to zhruba 0,8 kila a jde to samo, to znamená, že se jako nemusí šílet kolem toho. Je to proto, protože samozřejmě na výrobu mléka se musí zvýšit obrat energetický a samozřejmě tělesná teplota maminky může být trošku vyšší. Takže opravdu jde to samo, pokud maminka nedělá chyby, to znamená nezahání stres tučnou nějakou pamlskovitou potravou nebo se nezanedbává nebo příliš nedojídá po dětech, tak to jde samo.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Když jsme u toho mléka, kojení, nemůže obézní maminka v tom mléce předávat tu obezitu i dítěti, vytvářet jakési predispozice?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tak v mléce určitě ne, ale samozřejmě genetická predispozice je a problém je, že když je maminka velmi obézní, tak někdy vlastně nemůže úplně kojit nebo to děťátko nemá tak úplně dobrý tah a ten obézní prs nebo ten hodně tukem naplněný prs vlastně se mu špatně drží nebo špatně se kojí. Je to o technice kojení. Rozhodně nepředává mlékem tu obezitu, to určitě ne, to spíš svým mateřským, to spíš předává nějakými příkrmy nevhodnými nebo že brzy zařadí sladké pití, prostě těmi zlozvyky.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Říkali jsme si, že tím mlékem kojením se vlastně hubne, když necháme ten proces přirozený, že to půjde dolů, ale když přece jen maminka zvolí nějakou dietu, protože to chce rychleji a dělá to třeba špatně, nemůže tahle drastická dieta uškodit i tomu dítěti díky tomu mléku?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Bohužel ano, zejména drastické omezování tuků, protože během kojení je důležité zvýšení vlastně dodávky vitaminů rozpustných v tucích, což je hlavně vitamin A, který se zvyšuje až o 60 % jeho potřeba. Vitamin D, který je prevencí křivice a špatného vývoje kostry, až 100% navýšení, a to je vitamin, který kromě toho, že by měly být jeho prekurzory, čili látky, ze kterých se vyrábí, dodávány potravou, tak ještě maminka musí být vlastně na sluníčku, i ona i to dítě, to znamená, že pokud ty matky chodějí do fitka a jsou pořád doma, tak vlastně můžou mít deficit vitaminu D. Vitamin E samozřejmě také, ten se navyšuje asi o 50 %, vitamin C je potřeba zvýšený, je potřeba dostatečné množství kyseliny listové, těch nenasycených mastných kyselin, vitaminu skupiny B, to znamená pokud ta maminka zvolí a během kojení by se opravdu drastické diety držet neměly, pokud zvolí nějakou drastickou dietu může poškodit kostru dítěte, jeho intelekt, vývoj vlastně jeho nervové soustavy. Čili může to dítě poškodit poměrně dost.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
My bychom závěrem měli tedy v pár bodech shrnout to, co jsme maminkám radili, aby všechno bylo v pořádku, aby zdravě hubly a dítěti předávaly to, co mají, jaké body byste vyzdvihla na závěr?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tak, já vím, že to je zbytečné, protože dnešní maminky už jsou velice moudré, takže vědí, že nemají pít alkohol, poživatiny s vysokým obsahem kofeinu, příliš slané potraviny a že by neměly samozřejmě užívat žádné drogy, takže to vědí. Jinak by se měly dávat pozor na tučná, příliš kořeněná jídla, měly by být opatrné s čokoládou, s mentolem. Samozřejmě to, co je důležité, je přidat alespoň tři porce mléčných výrobků, to znamená jedna porce je 200 mililitrů mléka, to mléko klidně může být plnotučné. U maminky, která si hlídá postavu, spíš polotučné, ale nemělo by být nízkotučné, je to zhruba 55 gramů sýra a nějaký tvaroh případně. Měla by mít alespoň jednu porci masa denně, alespoň dvě porce v týdnu by to měly být ryby, no, a dvě porce denně ovoce, z toho jedna syrová, syrové ovoce, tři porce zeleniny, z toho dvě porce syrové zeleniny, alespoň tři porce obilovin, čili rozhodně žádné diety s vyloučením příloh, to rozhodně ne.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Tolik tedy rady maminkám, které jsou po porodu, kojí. Příští rady budou směřovat seniorům, příští čtvrtek a jinak na našem facebooku www.facebook.com/hubnetezdrave se můžete vrátit k tomu testu, který jsme zmínili, aby maminky věděly, jestli se stravují dobře během kojení.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Určitě, budete tam mít i citaci, kdo ten test vymyslel, takže koho to zaujalo, tak se podívejte na facebook. Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio