Hudební školy kvůli koronaviru mění styl výuky. Hudbu učí přes internet i přes mobilní telefon

24. duben 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hudba má v Základní umělecké škole Řevnice důležité místo. Na housle i na flétnu se děti v době koronaviru učí hrát přes internet

Celostátní přehlídka základních uměleckých škol ZUŠ OPEN bude místo na jaře až na podzim. Hudební školy kvůli koronaviru zásadně změnily styl výuky. Učitelé využívají mail, mobilní telefony a natáčejí videa. Vzdálenost mezi učitelem a žákem narostla, radost z hudby ale zůstala stejná.

Ještě začátkem března zněla na chodbách základní umělecké školy v Řevnicích hudba. Dnes je tam ticho, výuka se totiž přesunula na internet. Učitel Radek Žitný při výuce klarinetu a saxofonu využívá Skype. „Je to bezkontaktní výuka, a to je v případě výuky těch malých dětí a začátečníků opravdu problém, protože my u nich musíme být, co nejblíž. Často jim opravujeme třeba polohu prstů,“ vysvětluje Radek Žitný. Vzdálenost ale nemusí být vždycky problém. Radek Žitný přes Skype dokáže vysvětlit, jak upravit saxofonový plátek, i když je žák na druhém konci republiky.

Sál v budově ZUŠ Řevnice je už několik týdnů opuštěný

Zádrhelem může být technická stránka věci. Děti se rychle naučily využívat mobilní telefony i počítače. Starším učitelům radí kolegové, kamarádi a dokonce i děti. „Někde byl problém s technickým vybavením. Nám ale vyšla vstříc škola, která nabídla k zapůjčení vlastní notebooky, takže kdo ho potřeboval, tak si ho odvezl domů,“ vysvětluje vedoucí hudebního oddělení Kristina Němečková, která se o domácí počítač dělí s vlastními dětmi a rozvrh flétny tak ladí se školní výukou.

Základní umělecká škola v Řevnicích ztichla. Výuka hudby se odehrává přes internet

Učitelé studentů natáčejí krátká videa a děti podle nich cvičí. Učitel Radek Žitný jim posílá i nahrávky nebo fotografie postavení ruky. Žáci potom učitelům posílají vlastní nahrávky, aby jim ukázali, jak ve výuce pokročili. Pro děti je to zábava. Někteří rodiče jim doma proto zřídili dokonce malá nahrávací studia.

Přehlídka uměleckých škol ZUŠ Open se přesunula na podzim. Na závěr přehlídky zazní skladba Modlitba pro budoucnost. Stipendisté akademie MenART z řad žáků základních uměleckých škol ji už nyní nahráli na mobilní telefony a autor skladby Tomáš Kačo ji potom smíchal ve svém domácím studiu v Los Angeles. Skladba si tak premiéru odbyla na internetu. Celou si ji můžete poslechnout zde.

autor: Barbora Kvapilová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová