Jak připravit auto na zimní období? Pozor na to, co a jak tankujete

9. říjen 2021

Pro mnoho motoristů končí příprava auta na zimu přezutím zimních pneumatik. Potřebují moderní vozy i další úpravy, aby v zimě dobře sloužily? Hodně za nás udělá elektronika, i tak se však vyplatí aspoň zkontrolovat základní věci.

Pamětníci potvrdí, že příprava auta na zimu dříve byla opravdu nutná. Kromě nemrznoucích směsí bylo někde nutné vyměnit olej v motoru za zimní, vyčistit palivovou cestu, u některých aut se zakrývala část chladících otvorů a někdo dával na zimu i větší baterii, aby se lépe startovalo. Fajnšmekři například u škodovek dávali na chladicí ventilátor dokonce větší řemenici, aby se točil pomaleji a auto se lépe ohřívalo.

Dnes už většinu z těchto věcí dělat nemusíme. O správné nastavení motoru na zimu se postará elektronika. Moderní oleje je možné používat celoročně a větší baterka by vozidlu spíše uškodila, protože stávající vozy mají přesně stanovené dobíjení akumulátoru.

Kontrola bodu tuhnutí chladící kapaliny a náplně ostřikovačů by měla být před každou zimou samozřejmostí

Přesto i dnes se vyplatí nechat si změřit stav nemrznoucí směsi v chladiči. Teplota tuhnutí by měla být kolem –30 °C. Důvodem je, že proudění vzduchu může chladič ochlazovat více, než je běžná teplota prostředí. Stejně tak je dobré zkontrolovat a vyměnit nemrznoucí kapalinu v ostřikovačích. 

Také elektronická soustava vozu může způsobit trable. Alespoň zběžná kontrola uchycení kontaktů na akumulátoru může snížit přechodové odpory a autu se lépe startuje.

Netankujte plnou, pokud nejezdíte

Samostatnou kapitolou je palivová soustava. I benzínové vozy se dnes potýkají s degradací benzínu vlivem obsahu biosložek. Rozhodně není dobré, v případě, že jezdíte málo, tankovat plnou nádrž a nechat v ní benzín půl roku. Ideálně je tankovat menší množství a do benzínu přidávat aditiva vytěsňující vodu.

Podobné je to i u motorové nafty. Od listopadu jsou benzínové pumpy povinné prodávat naftu s nižším bodem tuhnutí. Pokud máme v nádrži starou „letní“ naftu, může způsobit zatuhnutí v palivové soustavě.

A jak je to s elektromobily a hybridními vozidly? Poslechněte si v reportáži.

Spustit audio