Jeden je dlouhý skoro 300 metrů, druhý zhruba 60. Dva unikátní stroje pracují na modernizaci železniční trati mezi Velimí a Poříčany na Kolínsku

6. srpen 2021 13:50

Zlepšení komfortu, vyšší kapacitu na trati a hlavně větší bezpečí by měla přinést rekonstrukce úseku železnice mezi Velimí a Poříčany na Kolínsku. Správa železnic tam zároveň opravuje zastávky, mosty a přejezdy. Stavební firma na tento úsek nasadila dva unikátní stroje. Správa železnic se jimi pochlubila na Dni otevřené stavby ve Velimi.

"Hlavní náplní této stavby je rekonstrukce železničního svršku, spodku, trakce a zabezpečovacího zařízení. S tím, že navíc jsou vloženy v úsekách Tatce a Cerhenice kolejové spojky, které umožní křižování vlaků mezi kolejemi," vyjmenovává Ondřej Göpfert, náměstek pro investice Správy železnic.

Modernizace úseku trati mezi Velimí a Poříčany vyjde na více než 4 miliardy korun a hotovo má být do konce příštího roku. S pracemi pomáhají firmě Swietelsky Rail CZ i dvě neobvyklé a silné mašiny.

Stroj SMD 80

"Tento stroj plynule mění pražce a kolejnice, bez toho, aby se to muselo navážet, všechno si veze s sebou. Má to hodinový výkon zhruba 200 metrů. Tahleta přední potvora zdvihne připravené kolejnice a ten předek je roztáhne a přehodí se stará kolejnice za novou, současně se vyrovnávají pražce tak, aby byly ve správném směru," popisuje asi 60 metrů dlouhý stroj SMD 80 správce stavby Vojtěch Klofec.

Stroj PM 1000

Před tímto strojo vlakem je ještě jeden, a to podstatně větší a delší. Sanační stroj PM 1000 váží skoro 900 tun a měří téměř 300 metrů. Ten umí kompletně vyměnit podloží pod kolejemi. Oba stroje pomalu jedou po kolejích a přitom pracují.

Podle Ondřej Göpferta ze správy železnic se díky oběma velkým pomocníkům celá rekonstrukce urychlí až o 100 dní.

"My jsme tady na prvním koridoru. Ten koridor je velmi vytíženej, to znamená hledali jsme jakýkoli způsob, který zrychlí tempo prací. A tyhlety stroje to umožní, to znamená, ve velmi krátkém čase jsou schopné snést ten svršek, provést sanaci a zároveň ho vyměnit za nový."

Součástní stavby je také rekonstrukce čtyř nádraží a zastávek, pět opravených mostů a čytři železniční přejezdy.

autoři: Josef Podolák , JMys