Jste kuřák? S kouřením přestaňte dříve, než se tkáň plic nenávratně znečistí

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Kouření, stop kouření, přestat kouřit, cigareta

Témata dobrého zdraví a regenerace respiračního ústrojí jsou z důvodu šíření nemoci covid-19 pro většinu lidí stále aktuální. Nejvíce zatěžované jsou plíce kuřáků. Přitom právě kuřáci mají zdraví ve svých rukou. Omezit kouření nestačí. Plíce kuřáků se totiž regenerují velmi pomalu. Pomoci mohou dechová cvičení i bylinky. Radí MUDr. Petr Grenar

Nikdy není pozdě přestat kouřit. Čím dříve začneme, tím lepší efekt se dostaví. A ideální je vůbec nezačínat… Respirační ústrojí je zatěžované u všech lidí, kteří žijí v oblastech se znečištěným vzduchem, ale nejvíce trpí plíce kuřáků. Přitom právě kuřáci mají zdraví ve svých rukou. Někteří se sice spokojí s tím, že kouření alespoň omezí, ale to nestačí. Je nutné s kouřením zcela přestat.

První kroky pro zdravé plíce – přestat kouřit

Plíce kuřáků se regenerují velmi pomalu. Pokud jsme kuřáci a kouření se aktivně věnujeme více než dva roky, plíce se následně čistí minimálně stejnou dobu. To je ta lepší varianta. U těžkých kuřáků se od doby, kdy přestanou kouřit, plíce čistí celý život. Ovšem znečištění, které je už po dlouhodobém kouření zapracováno do plicní tkáně, tam zůstane už po celý náš život, pouze se nezhoršuje. Když nepřestaneme, znečištění se stále zhoršuje a vyústí do vážných respiračních problémů, které těžké kuřáky provází. Ruku v ruce s tím jde i snížená obranyschopnost respiračního ústrojí, které je pak náchylnější na všechny infekce. Ty pak u kuřáků probíhají hůř a s těžším průběhem.

Pomoci mohou dechová cvičení i bylinky

Bylinky mohou být dobrým pomocníkem. Spíše než formou aromaterapie mohou pomoci jako očistné čaje. Prokázaný pozitivní účinek na respirační trakt mají čaje z lípy. Dlouhodobě ale tento čaj neužívejte, je vhodný především v případě, že vás již trápí chronické plicní onemocnění.

Na složitá jogínská dechová cvičení má málokdo čas i trpělivost a ještě méně lidí je provozuje správně. Navíc neslouží pouze k posílení respiračního traktu, ale také k relaxaci celého organismu. Pro podporu pročištění plic stačí klasické dechové cvičení s hlubokým nádechem a s hlubokým výdechem. Soustřeďte se na akt nádechu a výdechu a dopřejte si 5 a 10 hlubokých vdechů ráno a večer při otevřeném okně a při celkovém zklidnění organismu. Důležitý je pocit a vědomí, že se po cvičení cítíme lépe. V průběhu dne pak nezapomínejte na pravidelný aktivní pohyb na čerstvém vzduchu