Jste pohodlní a nemáte dostatek pohybu? V tom případě hrozí vznik osteoporózy i vám

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Nejlepší prevence je pohyb (ilustrační foto)

Osteoporóza je metabolické kostní onemocnění, které je způsobeno řídnutím kostní tkáně jako důsledek ubývání vápníku. Osteoporóza postihuje převážně starší ženy ve věku nad 65 let, ale bohužel se v současnosti velmi výrazně rozšiřuje napříč celou populací kvůli celkové změně životního stylu. Hlavním důvodem je nedostatek pohybu, který je základním pilířem prevence. Spolu s pohybem je pro prevenci nutné také doplňování vitamínu D a vápníku. Radí MUDr. Petr Grenar.

Prvním příznakem začínající osteoporózy je bolest kostí – především v holeních a kyčlích. Následně mohou vznikat, zlomeniny, které nemají velkou mechanickou příčinu. I při minimálním pádu může nastat velká zlomenina. Ve vyšším věku se pak snižuje výška skeletu a může vzniknout na páteři i viditelný „hrb“. Celkově se pohybový aparát projevuje značnou ztuhlostí.  Je také nutné se zamyslet nad věkem i pohlavím pacienta, i nad tím, jaká byla anamnéza u jeho rodičů i sourozenců.

Za vše může především pohodlnost

Osteoporóza tu jako nemoc byla vždy, ale dříve se lidé nedožívali tak vysokého věku.  V současné době navíc osteoporóza představuje opravdu velký problém díky celkové změně  životního stylu. Jsme pohodlní, mnoho fyzicky náročných činností za nás dělají stroje a z našeho životního stylu přirozeně vypadává jeden z důležitých faktorů prevence osteoporózy. A to je pohyb. V rámci různých zdraví prospěšných diet a metabolických řešení můžete sice do těla doplňovat důležité vitaminy a minerály, ale pokud chybí pohyb, kost se nezpevní tak, jak by měla.

Klíčovými stavebními kameny kosti je především vitamin D a vápník

Doplňování těchto důležitých „stavebních kamenů“ kostí by ale mělo probíhat se značnou opatrností.  Vitamín D je totiž možné předávkovat. Tady neplatí „čím více tím lépe“. Než s touto doplňkovou strategií začnete, vždy je potřeba navštívit svého lékaře a nechat si zjistit přesnou hladinu vitamínu D v krvi. A z výsledků pak vycházet pro stanovení přesné dávky, které je potřeba k doplnění a k substituci chybějícího vitaminu D v potravě. Vitamín D je potřeba doplňovat hlavně nyní v zimních měsících, kdy je aktivního vitaminu D v potravě minimum. Pokud v těle není prokázán také deficit vápníku, jeho umělé doplňování pak spíše závisí na tom, jestli máte pestrou stravu. Pokud je bohatá na mléčné výrobky, jeho umělé doplňování není nutné. Ale pozor, pokud chybí dostatek pohybu, k zabudovávání vápníku do kosti nedochází tak intenzivně a rychle. To je jedná část celé problematiky.

Zařaďte dlouhé denní procházky do každodenního programu

Pohyb je pro prevenci osteoporózy zásadní. Otázka je jak často a jak moc se pohybovat. Vhodný a přiměřený sport je na individuálních schopnostech každého jedince. Měla by to být ale alespoň rychlejší chůze denně po dobu minimálně 30 min. A to za předpokladu, že jsou doplňovány již zmiňované základní pilíře metabolismu - vitamín D a vápník. Pokud jste v důchodu a máte čas, raději se procházejte alespoň hodinu.