Kamil Hála - jazzový skladatel, pianista, dirigent a hudební aranžér

24. leden 2012
Tandem

Hostem Tandemu byl jazzový skladatel, pianista a dirigent Kamil Hála, od kterého jste se například dozvěděli, jak vzpomíná na začátky jazzových festivalů a zdalii mají v dnešní době velké orchestry budoucnost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem je na startu, a tak vám jako obvykle z rozhlasového studia v Karlíně přeje dobrý den Jan Rosák. Můj dnešní host patří do silné generace významných českých umělců, kteří v loňském roce oslavili 80.výročí svého narození. Jsem opravdu velice rád, že mohu v Tandemu přivítat českého jazzového hudebního skladatele, pianistu a dirigenta Kamila Hálu. Vítám vás, dobrý den.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S rozhlasem a s touhle rozhlasovou budovou v Karlíně zvlášť je, myslím, váš profesní život úzce spjatý, ale jaké byly ty vaše úplné hudební začátky, tak s tím začneme až po úvodní melodii.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Waldemar Matuška zazpíval V údolí skřehotavých vran písničku, kterou možná někteří z našich posluchačů slyšeli úplně poprvé, ačkoliv ta písnička má už svou historii a je to písnička, kterou složil, tedy jaksi melodii, Kamil Hála. Tak tím jsme odstartovali vlastně to povídání o vás a o vaší muzice. Ale když dovolíte, my se vrátíme na úplný start. Jestli se nepletu, tak to bylo v Mostě, tam jste se narodil.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, v Mostě, tam jsem se jenom narodil, ale vzhledem k tomu, že přišla okupace německá, tak jsme se odstěhovali do Prahy v osmatřicátým roce, čili já jsem vlastně celej život kromě těch 10 nebo 9 let, kdy jsem se narodil, strávil v Mostě, jinak jsem Pražák. Jinak se cítím Pražákem. No a tam jsem vlastně začal muziku. Jak jste slyšeli tu písničku, já jsem těch písniček dělal velice málo, já jsem se věnoval spíš orchestrální tvorbě. I když jsem ze začátku v Praze po válce byl samozřejmě inspirován Glen Millerem a sem přišly ty filmy Zasněžená romance, potom Dvě děvčátka a námořník s Harrym Jamesem, tak to bylo absolutně něco novýho. Začal jsem poslouchat EFN, to byla muzika americká /nesrozumitelné/ v Mnichově, kde vlastně tuto muziku jsem byl s ní strašně inspirován. Ale kromě toho mi pomáhal v poznání můj bratr Vlastimil, kterej byl vo 5 let starší, kterej už v tý době i za protektorátu už měl nějakou malou skupinku a už zkoušeli. A ten mě vlastně přivedl k jazzový muzice.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že jste vůbec začal dělat muziku, bylo bratrovou zásluhou?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Nikoliv, já jsem před tím hrál klasiku normálně na piáno, hlavně na housle, já jsem začal na housle asi v 5 letech už v Mostě, než jsme se přestěhovali do Prahy. A teprve když přišlo piáno, rodiče mi koupili piáno, tak pro ně to byl taky další zážitek, poněvadž z toho jednoho hlasu jsem si mohl slyšet celý akordy, tak to mě strašně zaujalo, tak jsem se začal věnovat piánu, a tím pádem jsem postupně, poněvadž bratr byl aranžér, kterej vlastně pro tu skupinu dělal, tak mě zasvětil do umění aranžmá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vzala vás ta muzika hned, pardon, tak, že jste říkal, tak tohle to já budu dělat jako životní poslání?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ačkoliv jsem studoval obchodní akademii tenkrát.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, jste mohl bejt klidně bankovní úředník.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Chtěl jsem jít na konzervatoř v pětačtyřicátým roce, ale jelikož jsem měl jít taky na vojnu v tý době, takže říkali, ten má před vojnou, tak mě tam, teda udělal jsem zkoušky, ale nevzali mě. Čili, jsem mohl bejt na konzervatoři. Čili, jsem dělal pár let nějakýho účetního, ale pak vzhledem k tomu, že jsem dělal tu muziku, tak jsem přešel k tomu Bartákovi, to byla jedna z nejlepších amatérských kapel, kde účinkovali nejenom ty studenti z tý konzervatoře, ale i symfoničtí hráči. Tam hrál třeba Boťa, kontrabasista z filmovýho orchestru, první trombonista z filharmonie Jarda Havel. Čili, všichni, kdo měli rádi jazz, tak se tam soustředili, takže jsme skoro obden zkoušeli a potom když se udělala celá ta kapela, tak jsme s ní vyjížděli na různý turné.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ve vzpomínání mého dnešního hosta, skladatele, pianisty, dirigenta Kamila Hály, už padlo jméno jednoho z orchestrů, velkých orchestrů a slavných orchestrů, orchestru Zdeňka Bartáka a padne tady spousta dalších jmen těch slavných kapel. A já v té souvislosti, pane Hálo, protože vím, že vy jste v čele rozhlasového orchestru a několika dalších stál opravdu hodně dlouho a máte úžasnou zkušenost jako málokterý jiný, můžete klidně mi teď říct určitě, jestlipak mají dneska ty velké bigbandy, krásné orchestry, na které jsme byli zvyklí, mají budoucnost ještě? Anebo už jejich doba minula?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Já jsem se domníval, že už mají svoji dráhu za sebou, ale nedávno jsem se potkal s jedním Američanem, kterej tady trávil a s náma natočil jednu desku, je to takový multiinstrumentalista Deryll Kenedy, který s náma natočil mimochodem několik snímků, tak jsem se ho na to ptal, jak je to v Americe. Tak říkal: "To by ses divil, tam je strašně, každá univerzita má orchestr, čili tam ty mladý lidi tomu fandějí pořád a dělají tu muziku a dělají jí výborně." Což jsem se pak přesvědčil, když jsem byl v tý době, to už je trošičku dýl, ale skutečně to bylo tak, že jsem třeba byl vyslán na festival jazzový hudby do Montreau do Francie a tam byl Woody Hermin, ty nejlepší kapely. Ale na mě největší dojem udělalo to, že jsem tam chodil dopoledne po pláži a tam byl hotel, několik pater a ten pulsoval muzikou. Jsem si říkal, co to je. No, tak ty studenti tam prostě celej den cvičili a hráli a pro ně byl ten zážitek největší teprve po tom hlavním festivalu, poněvadž po tom jejich vystoupení několik kapel za den, čtyři kapely a každá z nich pro mě vypadala jakoby hrál Bady Rich tenkrát, což byla špičková kapela. Tak jsem se úplně vyděsil. U nás podle mýho mínění bohužel ta jazzová muzika, která byla jediná strašně populární, ale jelikož se ty skladatelé i aranžéři snažili o něco novýho pořád, tak dělali komplikovanější muziku, pořád to bylo komplikovanější, aby něčím byli noví. No a tím se stalo, že prostě pro lidi to začalo bejt, pro běžný posluchače to přestalo bejt zajímavý, už tomu nerozuměli. Přišel Semafor, že jo, tak to už bylo úplně jiné, tak se lidi přesunuli úplně jinam, čímž pádem už se přestalo to bejt masová kultura a už to mělo jenom takový ty fajnšmekry, jak se říká, tahle ta muzika.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, vy jste mě docela překvapil tím před tím, než jsme sedli do studia, říkal, že dřív bylo naprosto obvyklé, že kapely, ty velké kapely hrály spíš orchestrálky a to, že se objevil sem tam nějaký zpěvák, byla výjimka.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Právě, ano, ano. Pokud ještě byly možnosti koncertů jako takových, což potom bylo zakázáno a musely bejt komponovaný pásma, neboli estrády, jak tomu říkali, tak jsme dělali některý koncerty a skutečně jsme hráli orchestrálky pro mladý lidi. A pokud jsme tam zařadili sem tam, třeba dvě písničky za celej večer, tak to byla jenom taková úlitba těm starším posluchačům, kteří tam chodili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Starším?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Starším, přesně naopak, než je to dneska.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tohle to byla další skladba mého dnešního hosta Kamila Hály, která se jmenuje Severní vítr a vy k ní máte, pane Hálo, takovou ale opravdu velice zajímavou příhodu, protože ona zazněla na nějaké přehlídce.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ano, to byla přehlídka, už se nepamatuju bohužel, v kterým roce, ale bylo to v těch 50.letech, začátkem 50.let, kde vystupoval Karel Vlach, který měl předvádět nějakou skladbu, tu současnou tvorbu populární hudby. Byl tam, myslím, tuším, i Brom a prostě předváděli, co se hraje před jakousi, to nebyla komise jako taková, to byli pozvaný redaktoři z celýho lidu lidově demokratickýho tábora, že jo. Tak všichni tyhle ty hudební experti se pozvali, aby se řeklo, jakým způsobem by se měla ta taneční hudba ubírat. Tak byly na to různý nábory, tak Vlach zahrál tuhle tu písničku a když přišla na ní řada, tak se sovětští, já už nevím, jak se jmenoval, sovětští pracovníci řekli, to ne, to není žádný Severní vítr, to je západní vítr. A tím pádem. Ale takhle to prošlo, jenom mě to potom trošku mrzelo nebo tak, ale co se dalo dělat. Pak to bylo jeden čas zakázaný, poněvadž v rozhlase se písničky, teda orchestrálky velice těžko prosazovaly kvůli hlavně sólům, poněvadž tam třeba sólo na baryton, to se nesmělo, že jo. Saxofon už jako takovej byl buržoazní nástroj a baryton s tím takovým zvukem spodním, ten už vůbec nebyl žádoucí. To už nemluvím o bubnových sólech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To ideologicky nevyhovovalo?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Bohužel to ideologicky nevyhovovalo. Ale dokonce ani, když jsme měli tam, jak jsem se zmiňoval, Borovec zpíval s takovou skupinou docela pěknou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zdeněk Borovec?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Zdeněk Borovec ve skupině Paterčata, to byla, pětihlas tam zpíval taky Zdeněk Pulec a řada muzikantů a docela dobrá skupina to byla. Ani to nevyšlo, prostě 5 lidí, to je zase americký vzor, že jo, to se tady nenosilo. Čili, to se taky zakázalo. Čili, velice těžko jsme tenkrát museli vybírat repertoár, abysme se nějakým způsobem vůbec mohli něco produkovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, vy jste taky říkal, že šli jaksi ti činovníci rozhodující vůbec po těch bigbandech, po velkejch kapelách, že se snažili třeba orchestr Zdeňka Bartáka a orchestr Karla Vlacha eliminovat tím, že založili nějaký truc podnik.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ano, založili tenkrát, tomu říkali Estrádní orchestr, to pověřili, že jo, to si sami nezaložili, pověřili Alexeje Frída, aby založil takovou tu skupinu vzorovou, která by asi měla bejt. Ale tak von to založil, skutečně existovali, výborný muzikanti tam hráli. Ale poněvadž vo to publikum nemělo vůbec žádnej zájem, tak asi za půl roku zkrachoval. Takže, se moc dlouho neuživil, takže se museli vrátit k tomu Vlachovi, aby aspoň něco, sice tenkrát neměli stálý angažmá, velice to bylo problematický, tenkrát se spojil později s Janem Werichem, který mu vlastně poskytl angažmá v divadle, že jo. Tam se prakticky zachránil, že vlastně přežil. Právě tak přežíval velice těžko Gustav Brom v Brně v tý době, ale vydrželi to, což je zajímavý, že to přece jenom přečkali.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na nejrůznějších estrádách, na kterých samozřejmě hrály také bigbandy, stejně tak určitě vy jste se tam, pane Hálo, mockrát ocitnul, jste se střídali taky s nejrůznějšími umělci a taky komiky. Tak na koho tak dobře rád vzpomínáte z těch klasiků českého humoru a kterýho byste si teď třeba chtěl poslechnout taky?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, já si myslím, že tenkrát těch komiků byla větší plejáda než dneska, ale přesto samozřejmě si i dneska po několikáté rád poslechnu ty scénky s panem Holzmanem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, Felix Holzman vás každopádně bere víc než ti současní komici.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, určitě.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak postupoval čas, tak se měnil i naštěstí samozřejmě oficiálně názor na populární muziku a stejně tak na jazz taky, což určitě Kamila Hálu, mého dnešního hosta, potěšilo. Takže, nejenom byl založen Jazzový orchestr Československého rozhlasu, ale taky se u nás konečně mohl pořádat třeba taky jazzový festival. Jak na to vzpomínáte?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, to začalo kupodivu celkem brzy, ale mělo na tom několik jazzových fandů velikou zásluhu a kupodivu Alexej Fríd, kterej napsal třeba první orchestrálku s názvem, teda von jí nenapsal, ale udělal takový nový aranžmá, který hrál Vlach, Karavany. Ovšem v těch 50.letech se za ní styděl a v novinách se od toho distancoval, což ovšem nevadilo, protože za 5 let se stal jazzový expertem přes jazz. A tenkrát skutečně se dovážely do Prahy na ty jazzový festivaly ty největší špičky, co vůbec existovaly v Americe. Jak je zaplatili, to ví pánbůh, ale voni zřejmě to propojili v Polsku, kde to bylo daleko uvolněnější trošičku, takže tu kapelu, která tenkrát účinkovala, nebo zpěváci, že jo, tady byla Ella Fitzgerald, tady byla Sarah Walt. No a /nesrozumitelné/ z Anglie, že jo. Duke Edington tady byl, všecky ty tenkrát největší esa tady účinkovaly. Glen Miller, to už byla kopie toho Glena Millera, to už byli tykový ty následující, ale přesto tady jednou za rok pražský obecenstvo se mohlo seznámit se současnou světovou plejádou nejlepších amerických jazzových hvězd.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a když se teď vrátím ještě k Jazzovému orchestru Československého rozhlasu, tak to už jste jaksi neměli žádné omezení, to už jste mohli tvořit zcela volně?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, totiž já mám dojem, že právě v rozhlase, který za to zodpovídali, pod který jsme spadali, tak měli z té doby začátkem 50.let trošku špatný svědomí, takže potom nám vycházeli na ruku a vlastně nám zařizovali i zájezdy. My jsme byli v Polsku na festivalu, my jsme byli v Debrecínu, v Budapešti, my jsme byli v Berlíně, čili jsme skutečně projezdili. Ovšem pak přišla Charta 77, kterou jsem nepodepsal tenkrát a to mně dali najevo, že veškerý zájezdy, který jsme měli už ve smlouvě, řekli, napsali. Já jsem se ptal jak to, že jsme to dojednali, už tam máme jet do toho západního Německa. Oni napsali, bohužel nám agentura vaše poslala, že nemáte vůbec čas. Takže, to byla zřejmě pomsta v tehdejší době. Ale jinak v rozhlase jsme skutečně si mohli dělat po tý jazzový stránce, pokud nebyly texty, tak jsme si mohli dělat, co jsme chtěli. Proto jsme taky natočili docela zajímavý snímek s Blue efectem, který se ovšem musel jmenovat Modrý efektem. Ale tenkrát jsme se dohodli s Radimem Hladíkem, že tu první desku uděláme bez zpěvu, aby nám to nějaký lidi, který byli přes texty, do toho moc nemluvili. A skutečně jsme tu první desku, která měla obrovskej úspěch a na tom poli dosáhla největšího vůbec prodeje. Pak jsme taky natočili druhou desku, která už byla se zpěvem, už se nedalo nic dělat, ale taky měla velikej úspěch. Takže, jsme se spojili i s tou beatovou, poněvadž jsme věděli, že přece jenom začíná ten beat, tak jsme se spojili a myslím, že se nám to povedlo. Jmenovalo se to Nová syntéza.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, nepochybně ano. Je sice pravda, že tehdy se hlavně hrály orchestrální skladby v rádiu, písničky jaksi úplně paradoxně jaksi méně. Ale třeba na stanici Vltava, tam byly jazzové pořady a tam jazz v tom dobrém slova smyslu řádil tedy.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ano, oni totiž i orchestrálky v tom rozhlase měly potíže. Kupříkladu se vysílala jedna typická orchestrálka, kterou jsem aranžoval a tenkrát byl Mojmír Smékal redaktor přes muziku, tak jsem se ho ptal, prosím vás, my jsme natočili řadu těchhle těch orchestrálek, úplně stejnýho druhu a vy vysíláte pořád tu jednu. Proč? A von mi na to říkal: "To je tak, ta jedna už je prověřená, tu určitě musíme pohlídat a tam ty nevíme ještě, co to je." Ne, že by to pustili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Šli cestou nejmenšího odporu, ano.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Šli cestou nejmenšího odporu, tak pouštěli pořád tu samou. Takovýhle poměry byly, pro dnešní věc nepochopitelný, i když, radši se nebudu k tomu vyjadřovat. I když třeba vím, že na stanici na jedničce uslyším několik let pořád stejný orchestrálky, ačkoliv je řada orchestrálek jiných a voni vysílají pořád stejný už 10 let. Nevím proč.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem a v něm je dnes hostem hudební skladatel, pianista, dirigent Kamil Hála. Působil jste, pane Hálo, taky u Točru, slavného tanečního orchestru, čili jste tady natáčel v Áčku určitě spoustu písniček i se spoustou zpěváků. S kým byla taková dobrá spolupráce třeba?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, já jsem v tanečním orchestru nejenom, že bych působil také, já jsem vlastně hlavně působil v tanečním orchestru, poněvadž taneční orchestr vlastně byl jazzový orchestr. To byli stejný hráči, jenom aby si redaktoři mohli rozlišit, aby to měli jednodušší, tak to rozdělili na jazzový a taneční.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to jste si řekli, dneska točíme Jočer a zítra budeme.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ne, tenkrát Krautgartner byl šéfdirigentem a pak přizval Josefa Vobru, kterej tenkrát se věnoval písničkám a já jsem dělal orchestrální věci plus jazz. Čili, byl to stejný orchestr. Jelikož jsme měli v úvaze, myslím, 18 představení, to je tak jako v divadle, tak přece jenom potřebovali to naplnit, takže ty samý písničky se nemohly dělat, tak se dělalo tohle to už i proto, aby ta kapela rostla a mohla hrát to, co jí baví, že jo, nejenom písničky, který většinou, poněvadž to byli jazzmani ty kapely, většina Točru i Jočru. Ale dělal se jazz taky proto, aby si zahráli, aby nám neprchli někam úplně jinam, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak se to třeba dělalo prakticky s muzikanty, když jste zjistili, že někde v nějakým orchestru hraje dobrý muzikant, tak se mu takzvaně hodilo lano?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ano, ano, tak se to dělalo. Mně například házel lano, když jsem nastoupil, tak mi házel lano i Brom. Tenkrát mi říkal, dokonce mi sliboval i byt zadarmo, že se mám přestěhovat do Brna a že budu bydlet v Brně. Ale přece jenom jsem dal přednost /nesrozumitelné/, kterej mě znal vod Vlacha, když ještě byl pro Vlacha, pro Vlacha jsem dělal hodně aranžmá, čili věděl. On potřeboval, já jsem vlastně nepřišel jako dirigent do Jočru, já jsem prostě šel, nebylo místo na piáno, čili jsem byl jako klavírista, než přišel Rudla Rokl, kterej tenkrát studoval, takže jsem byl tam jako klavírista, ale von mě potřeboval hlavně, abych mu pomohl v aranžmá, aby měl co točit. Čili, já jsem jako šroub vyráběl v tý době orchestrálky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Už tady padlo několik jmen těch slavných dirigentů, samozřejmě kromě vás taky Vlach, ale taky Krautgartner. Karla Vlacha, tak o té osobnosti strejdy, jak se mu říkalo, pana Vlacha, se hodně už tak jako povídalo. Teď měl taky významné výročí. Ale třeba o Krautgartnerovi se tolik jaksi nemluví. Čím byl výjimečný on?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, Krautgartner, toho si každej muzikant vážil nejenom jako výbornýho saxofonistu, klárinetistu před tím, než utekl do Západního Německa, což pro nás bylo překvapení, poněvadž jsme se vrátili z dovolený a Krautgartner byl pryč. Čili, prvně začaly se mazat, jak bylo zvykem, začaly se mazat všechny jeho snímky. Dejček, když potom taky zanedlouho uprchl do zahraničí, všecky snímky i na desky byly vydány, kde byly natočený už desky, tak bylo škrtáno, nesmělo se ani, po Krautgartnerovi mám sice nějaký snímky, který jsme natočili v Německu a tady pár se jich zachovalo, ale všecko seškrtaný. Proto samozřejmě moc lidí vo něm nevědělo v tý době, ale stál za to, skutečně to byl vynikající muzikant a říkalo se, takovej člověk se rodí jednou za rok.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V čem byl tak jaksi výjimečný?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
No, vynikající, byl takový improvizátor klarinetista, ten byl tenkrát na světový úrovni.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A i jako dirigent?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
I jako dirigent, no. Tak dirigent, v jazzu to není takový jako v symfoňáku, je to něco jinýho, si vlastně našlápne čtyry a jede to. Čili, tam ten dirigent je spíš takovej upozaděnej. Ale byl to jednak dobrej organizátor nebo kolem sebe si, poněvadž měl i zpěváky, přilákal tenkrát Helenu Vondráčkovou, Matušku a všecky možný, tenkrát Neckáře, všecky ty slavný zpěváky, tak vlastně přilákal do tý kapely a vlastně jejich první snímky vznikly vlastně u nás v naší kapele.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Svěženka se jmenovala tahle svěží jazzová skladba Kamila Hály a je na cédéčku, které se jmenuje, řekl bych, velice příznačně Jazz is my life, čili Jazz je můj život. Takže, se vás, pane Hálo, ptám.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Já jsem sice chtěl, aby se to jmenovalo Jazz is my life, ale řekli, že ne, že chtějí life, tak jsme napsali life.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře. Je jazz pořád váš život?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Prakticky ano, poněvadž já dělám jednou za 14 dní pro konkurenční rádio Prahu, teda Vltavu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je bratrská, to není konkurenční.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ne? Dobře, tak bratrská. Já jsem za celej svůj život, co si lidi třeba z mý kapely, když jsme jeli do zahraničí, tak jsem si nekupoval nic jinýho než desky, gramofonový desky ze zahraničí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Voni vozili svetry a džíny a vy desky.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Dokonce i auta vozili někteří. Karel Velebný, kterej byl s náma, si koupil ten Premier, ten jeho slavnej vibrafon. A já jsem kupoval desky. A chtěl jsem, když třeba Gott jel někam do zahraničí, tak mi vždycky přivezl nějakou desku, čili já mám obrovskej archiv desek. A ten teďka vlastně udávám, už asi 15 let dělám pro rozhlas, každejch 14 dní mám půlhodinku svejch sešnů Kamila Hály a tam vlastně předvádím to, co jsem si za ty léta z tý swingový muziky přivezl a dávám to, takový pořady dělám jednou za 14 dní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy si můžete teď vlastně vychutnávat to, co máte nejradši. Když tedy tak se zamyslíte, tak tak jak má každý, dejme tomu, třeba filmový fanoušek svého oblíbence, stejně tak je to, já nevím, v malířství, tak kdo je váš takový guru opravdu? Koho máte úplně nejradši z celé té velké jazzové scény?

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Vopravdu vám neřeknu, poněvadž já jsem třeba začínal, mně se tenkrát líbila kapela Billy Waye. To byla swingová kapela, která měla nápaditý aranžmá a dělala úplně jinak, než to dělal třeba Karel Vlach nebo Less Braun nebo Glen Miller, dělal je jinak, měl takový ty houkající saxofony, ale hlavně aranžmá byly výborný. A samozřejmě v tý době mě inspiroval Stay Canton, to byla špičková kapela, která zase dělala jiný způsoby tý muziky, jako kupředu, nezůstávala pozadu, moderní byla. No a pak se to už zvrhlo na takový ty experimenty, na třetí proud a to už prostě nebyl jazz.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už vás tolik nebere.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Ale ještě existujou vynikající kapely, třeba Louis Wilson, že jo, který teďka nedávno, vono to bohužel teďka strašně umírá, ty moje vzory, tak jeden za druhým. Ale to byli i teďka, co natočili v poslední době vynikající snímky i v tom duchu, který se mi strašně líbil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak se budeme těšit, že nás na, jak říkám, bratrské stanici Českého rozhlasu potěšíte zase nějakou skvělou jazzovou muzikou, kterou budete vybírat. Bude ji vybírat můj dnešní host, skladatel, pianista a dirigent Karel Hála. Moc vám děkuju za vaši dnešní návštěvu a přeju hodně zdraví a úspěchů.

Kamil HÁLA, jazzový hudební skladatel, pianista, dirigent
--------------------
Já vám děkuju a na shledanou.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.