Kamila Randáková chtěla učit už od dětství. Nyní vzdělává metodou Montessori ve Slaném

15. srpen 2022

Kamila Randáková učí na základní škole Montessori ve Slaném ve věkově smíšené třídě žáky od šesti do devíti let. Podle ní se tak děti přirozeně učí jedno od druhého, chovají se k sobě lépe a vzájemně si pomáhají.

Děti sedí na koberci v kroužku spolu se svou třídní učitelkou Kamilou Randákovou. I když je atmosféra ve třídě uvolněná, každý ctí pravidla. Říct svůj názor může ve chvíli, kdy na něj přijde řada.

Kamila Randáková se chtěla stát učitelkou už od dětství. Po vysoké škole začala učit češtinu na druhém stupni. Pak se ale přihlásila na trénink Montessori pedagogiky.

„A to vlastně změnilo to moje směřování, protože mě to začalo moc zajímat. Snažily jsme se přes pilotní ověřování u ministerstva školství tenhle program posunout na základní školu. Takže já jsem byla mezi prvními učiteli v České republice, kteří tento program používali. A už jsem u toho zůstala,“ popisuje Českému rozhlasu

V Montessori školách pracují vždy tři ročníky dohromady. „Má to velkou výhodu v tom, že si děti přirozeně pomáhají a přirozeně spolu spolupracují. Smývají se rozdíly. Když jsou tam menší i starší dohromady, tak každý něco jiného umí a nepotřebují spolu tolik soutěžit. A to je další věc, která moc dobře funguje. Že ti starší jsou těm mladším vzorem,“ dodává.

V jedné učebně je 42 dětí, dvě třídní učitelky a jeden asistent. Místo známek hodnotí Kamila Randáková děti slovně.

„Tím, že dětem nedáváme žádnou vnější motivaci, tak si udrží tu vnitřní motivaci. A naše pravidlo je, že ve škole se pracuje. Každý den máš dělat něco nového - máš se pořád rozvíjet, máš na sobě pracovat, máš dělat věci ke školní práci. A děti tohle dělají a neočekávají, že za to budou nějak pochváleny nebo hodnoceny,“ dodává.

Každý žák si navíc svoji práci může nejdřív zkontrolovat podle vzoru, který vyplnil učitel. Dítě si tak samo najde a opraví případné chyby.

„A teprve potom to dá učiteli. A já se zase na tu práci podívám a dívám se, jestli to dítě pochopilo ten základ. A jdu za každým tím dítětem a chyby, které je potřeba, tak si společně opravíme. A děti i v tomhle systému moc dobře ví a moc dobře si uvědomují, co jim třeba nejde, v čem mají slabiny anebo zase naopak v čem jsou výborné,“ vysvětluje.

Spustit audio

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.