Kladnem jezdí elektrobus. ČSAD MHD bude vůz testovat měsíc, v běžném provozu by se mohl objevit za dva až tři roky

Zkušební provoz elektrobusu v Kladně
Zkušební provoz elektrobusu v Kladně

Kladenská městská hromadná doprava poprvé testuje autobus na elektrický pohon. Jezdí na lince 605 od Aquaparku na okrsek 0. Podle Ludomíra Landy z ČSAD MHD Kladno by vozy s tímto typem pohonu mohly ve městě v běžném provozu jezdit za dva tři roky. Předpokladem je to, že se osvědčí při nynějším zkušebním provozu, který potrvá měsíc. Podle kladenského primátora Dana Jiránka (ODS) by k jejich nákupu mohly pomoci evropské dotace.

Dojezd autobusu výrobce Sor Libchavy, ve kterém je 33 míst k sezení, činí zhruba 150 až 180 kilometrů na jedno nabití. Jeho pořizovací cena je 12 milionů korun, u autobusu s pohonem na zemní plyn je cena okolo sedmi milionů korun, naftové vozy jsou ještě levnější. Baterie u autobusu na elektrický pohon má záruku na 2000 cyklů (nabití), nová baterie stojí zhruba 2,5 milionu korun, technologie se však neustále vyvíjí a baterie mají vyšší a vyšší kapacitu.

"Jsme doopravdy na startu," uvedl Landa. Podle něj zatím není jasné, kolik vozů by mohlo být pro kladenskou dopravu pořízeno. Záležet bude na skutečných provozních nákladech, které by mělo ukázat právě aktuální testování. Kromě pořizovací ceny autobusu je také nutné počítat s investicí do nabíjecí stanice a zajištěním zdroje elektřiny v případě, že by se nabíjelo více autobusů na jednom místě.

Jiránek řekl, že ekologické autobusy zlepšují životní prostředí ve městě a v případě, že se elektrická energie nebude vyrábět z uhlí, přispívá jejich provoz i k omezení klimatických změn.

Testovaný autobus je nízkopodlažní, při provozu neprodukuje emise a je také výrazně tišší. Jako zdroj pohonu slouží baterie umístěné na střeše. Motor nemá potíže ani s rozjezdem do svahu.

"Rozjezd a ta dynamika je, bych řekl v porovnání s naftou nebo s plynem výrazně lepší, ale samozřejmě, čím více budete šlapat na pedál, tím potom je větší spotřeba. Takže i z hlediska šoféra je důležité, aby k tomu přistupoval tak, že nejezdí s běžným naftovým autem, ale že jezdí s elektrobusem, to znamená: není to brzda plyn, musí se naučit s tím plynem pracovat tak, aby byl schopen i zpátky energii dobíjet, protože, jak zde bylo řečeno, elektrovůz když brzdí, tak vlastně nabíjí zpátky baterie, čímž si může výrazně dojezd prodloužit," dodal zástupce obchodního ředitele společnosti Sor Libchavy Jiří Daňsa.

Elektrobusy už jezdí například také v Kutné Hoře. ČSAD MHD Kladno je dceřiná společnost skupiny Arriva, která provozuje elektrobusy také v Trutnově a Bílině