Kolo i elektrokolo před sezónou zkontrolujte. Nepodceňujte výměnu řetězu a kvalitu kotoučů

7. duben 2022

Jaro láká cyklisty k prvním vyjížďkám. Současně je potřeba kolo zkontrolovat před před sezónou. Co si na kole můžeme opravit sami a kdy ho pro svou bezpečnost svěřit do péče cykloservisu?

„Když si budu chtít dělat servis na kole sám a stačím na to, začnu kolo umývat. A budu se dívat na vše, co by mohlo být nebezpečné. Naprasklý rám, zpuchřelý plášť, píchlá duše, obrzděné brzdové gumičky, probrzděný ráfek, přehazovačka špatně přehazuje, přední a zadní osvětlení. To jsou věci, které si mohu prohlédnout a opravit u laciných kol sám,“ říká známý plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Dražší kola mají spoustu dalších věcí – kotoučové brzdy, kapalinové tlumiče, speciální odpružení. Většina těchto kol potřebuje na opravu speciální nářadí, které se běžnému cyklistovi nevyplatí kupovat, vedle základu, který si na cesty veze pod sedačkou.

Podceňovaný řetěž

Další důležitou věcí na kole je řetěz. „Spousta lidí si myslí, že se řetěz nemusí vyměňovat. Ale když se vytáhne, musí se vyměnit i ozubené kolečko u zadního kola náklady na výměnu už jsou hodně vysoké. Proto doporučuji v této době zajet do servisu, nechat i kolo prohlédnout, zjistit cenu opravy a pokud si necháte kolo opravit teď, vyjde Vás oprava podstatně laciněji než v sezóně,“ radí cyklista.

U elektrokol má motor velkou sílu. Při jízdě do kopce se řetěz tzv. „podá“. Vyjede jiný rádius v zubech a oprava je hodně drahá. Servisy mají na řetězy měrky a zjištění stavu řetězu je otázka chvilky. Brzdové destičky u kotoučových brzd si můžete vyměnit sami, ale nepoznáte kvalitu. Takže za méně peněz mohou na kotoučích napáchat více škody než užitku.

Hradec Králové je rájem cyklistů. Člověk se dopraví na kole za 15 minut z jednoho konce na druhý (ilustrační foto)

Destičky, kotouče, brzdová kapalina

Servis by měl garantovat kvalitu destiček i kotoučů. Stejné je to s náplní brzdové kapaliny. Někdo ji u auta ještě neměnil, ale u kola jsou to další peníze navíc. Brzdící kanálky mohou zacpat nečistoty a oprava může být hodně drahá. Před časem bylo lacinější vyměnit celý brzdový systém, než stávající opravovat. U kapalinových tlumičů a dalšího odpružení kola si kapaliny také nedoplníte včetně předepsané tlaku výrobcem.

Kdo skladoval akumulátor kola v suchém a nemrznoucím prostředí, pravidelně přes zimu dobíjel ztrátovou kapacitu, by neměl mít při jízdě problémy.

Pokud je akumulátor starý více než pět let, je dobré se při servisu poradit, zda už nekoupit nový. Více si poslechněte v reportáži.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová