Komunální volby 2022 – speciál z Berouna

V letošním roce kandiduje v Berouně 10 politických subjektů. Je to o 3 více, než v roce 2018, kdy se o hlasy voličů ucházelo 7 subjektů.

Kandidujícím subjektům jsme položili čtyři otázky. 

  1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
  2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?
  3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?
  4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Pořadí odpovědí kandidujících subjektů je abecední podle jejich názvu.

Odpovědi se nijak jazykově, stylisticky ani typograficky neupravují.

Na jednotlivé odpovědi měl každý subjekt nejvýše 1000 znaků (včetně mezer). Při delší odpovědi se za poslední slovo, které překročilo limit 1000 znaků, vkládají tři tečky a informace „zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků“.

Klikněte si na odpovědi jednotlivých kandidujících subjektů v Berouně:

BEROUN SOBĚ

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Věšina kotelen ve vlastnictví města je plynových, takže dopad na městský rozpočet lze očekávat. Cestou, jak se tomu vyhnout, je v úsporách. Značná čát budov v města je energeticky neefektivní a při rekonstrukcích se na snížení spotřeby příliš nemyslelo. Pro město by byl velkým přínosem energetický manažer, který by měl tuto otázku v nejbližší době na starosti. Jeho pozici jsme již několikrát navrhovali.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Město Beroun je po zkušenostech s povodní z roku 2002 už velmi dobře chráněno a protipovodnová opatření byla dokončena. Pro další snížení zátěže by bylo přínosem zpomalování odtoku vody z krajiny. Součástí řešení je realizace pravidel modrozelené architektury, tato pravidla jsme navrhli do územního plánu. Doufáme v brzké scválení. V současné době můžeme hovořit i o úpravě koryta, tak aby dovolovalo větší rozliv a zpomalení toku vody a tím větší podpory hladiny podzemních vod. Byla na to zpracována již i studie, Ale to je na dlouhodobější horizont času.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Řešení je aktivně napomáhat rozvoji pěší dopravy a cyklistiky zlepšením stavu uličního prostoru, tak aby se lidé v něm cítili pohodlně. A podporou hromadné dopravy, aby byla atrktivní. Výsadbou zeleně, která funguje jako filtr a zachytává prachové částice. Dostavba obchvatu a vyvedení tranzitní dopravy mimo město. Moderní město dneška není to, kde chudí mají auta, ale tam kde bohatí používají veřejnou dopravu.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Školství je jeden z mnoha dlouhodobě neřešených problémů města. Sice proběhly investice v řádu desítek milionů korun do stávajících budouv, ale ty je posunuly jen do 20. stletí (přístavba jídelny a tělcovičny nebo odborných učeben) Ale navýšení kapacity bylo jen o 90 židliček. Naší prioritou je nová budova. V současné době si musíme pomici provizoriem adaptace objektu bývalých prvorepublikových kasáren. Ale to nám moc nepomůže. Nová moderní budova je řešením. Poslední významné rozšíření proběhlo v roce 1997. Máme vůči sobě velký dluh v kapacitě, který musíme vyřešit.

Berounští patrioti

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Možnosti města jsou v tomto směru omezené. Navrhujeme využít dotačního programu MPO a zpracování místní energetické koncepce https://www.mpo-efekt.cz/cz/dotacni-programy/130452 , která by ukázala možností úspor a možných investic. Každá budova města, kde to umožňují technické podmínky by měla být osazena solárními panely.

Vytvoříme na místním úřadě službu administrativně-právní pomoci občanům města s vyřizováním státních programů pomoci. Současně pro občany zřídíme fond, do kterého město vloží peníze, které podpoří potřebné v energetické nouzi.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Ona je velká voda a velká voda. Před pětisetletou vodou by nás bohužel asi nic neochránilo. Ale před vodou stoletou a ještě něco více, má Beroun velmi dobrou ochranu v protipovodňových opatření, která se z větší části postavila do r. 2018, kdy naše strana měla ve vedení města významné zastoupení. Když k tomu připočtěme zkušený tým lidí, který město má, včetně složek integrovaného záchranného systému a pravidelné zkoušení instalace a funkčnosti protipovodňových opatření, ve kterém chceme pokračovat, mám za to, že město jako celek je připraveno dobře. Přesto podle mne existují lokality, kde je ještě co zlepšovat, jako například v oblasti bývalého autobusového nádraží na Závodí.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Jednoznačně návrat k opuštěnému konceptu veřejné dopravy, kdy mohlo město ovlivňovat cenu i provoz dopravy. Její přenechání PIDu/ROPIDu byla chyba. Naší prioritou je navrátit možnost tvorby ceny na město a v ideálním případě umožnit dopravu pro občany Berouna zdarma. S tím má město již své zkušenosti a to z období rekonstrukce Plzeňské ulice v r. 2018, kdy byla po dobu několika měsíců (v období starostování Mgr. Ivana Kůse – (na naší kandidátce) MHD zdarma. Vyhodnocená data z tohoto období ukazují jasně nárůst cestujících v autobusech MHD. Tudíž snížení individuální dopravy, snížení emisí, které nás trápí hlavně v zimních měsících, v dobách častých smogových inverzí. Všechny tyto benefity společně se sociálním rozměrem nám dívají smysl a jsou jednou z priorit našeho volebního programu.

Dlouhodobě maximálně uspíšíme jižní obchvat města a výstavbu druhého mostu přes Berounku.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

V letech 2016 až 2018 město pod vedením našeho člena Ivana Kůse projekčně a finančně připravilo a také zahájilo výstavbu 300 nových míst pro žáky našich základních škol. Jednalo se o nový pavilon 2. ZŠ na Sídlišti a o celkovou rekonstrukci a rozšíření ZŠ na Závodí. To byl zcela zásadní vklad do řešení této problematiky. Co je však zcela zřejmé je současný prudký nárůst bytové výstavby v posledních letech, zejména v tradičně spádových obcí ze kterých děti desítky let docházejí do našich škol (například Nižbor, Hýskov, Srbsko, Tetín). S tím je samozřejmě spojen také prudký nárůst počtu dětí. Tostaví jak naše město, tak zejména ony spádové obce před nutnost společného a korektníhořešení tohoto problému. To vidíme ve vybudování nové školy, na které by se ale musely významně finančně podílet i spádové obce, pokud by si společně nepostavily vlastní, tzv. svazkovou školu. Tyto obce by se pak také musely podílet na úhradě jejích provozních nákladů. Pro pokrytí potřeb míst pro berounské děti se …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

Česká pirátská strana

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Nabízí se dlouhodobé řešení v podobě vybudování samostatnosti města na dodavatelích a tím vytvoření alespoň nějaké jistoty. Např. podpora fotovoltaiky, vybudování bioplynky apod. Příkladem nám můžou být podobné projekty v zahraničí. Např. zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3520755-bavorska-vesnice-vsadila-na-obnovitelne-zdroje-je-klimaticky-neutralni-a-energeticky

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Protipovodňové opatření, které město Beroun vybudovalo po posledních velkých povodní, je kvalitní, ale není dostatečné, a proto město chystá výstavbu pevných i mobilních hrází, které by město chránilo před velkou vodou. Po technické stránce tato opatření mohou být dostatečné, nicméně bychom jako Piráti rádi viděli i takové projekty, které by fungovaly jako preventivní a zelená opatření proti povodním, suchu v okolí, vymírání biotopů apod. Mohou jimy být například rozvolňování řeky do krajiny, budování remízků, omezení budování hrází apod. Nejlepší je kombinace technických a přírodě blízkých opatření. Zajímavě o této problematice píše například tento článek: https://www.casopis.ochranaprirody.cz/mezinarodni-ochrana-prirody/rozvolnovani-koryta-mohanu-u-ebensfeldu/?action=download Zároveň budeme chtít na těchto projektech spolupracovat s neziskovým sektorem, se spolky jako je Berounská zeleň, Arnika apod.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Doprava v Berouně je dlouhodobý problém, který město neřeší dostatečně, naopak tomu neprospívá to, že se v Berouně staví velké množství nových bytů, ale infrastruktura města není na takovou výstavbu připravena. Proto se jako Piráti chceme zaměřit na řešení dopravní situace ve městě, ale třeba i kapacitu ve školách a školkách a do té doby, než bude infrastruktura města dostatečná, nepovolovat další rozšíření města v podobě nových developerských projektů. Zaměříme se na dokončení cyklostezek a co největší nabídky cyklodopravy obyvatelům i návštěvníkům města. Inteligentní semafory a kruhové objezdy by zajistili hladší průjezd města. Chceme se soustředit také na stavbu obchvatu, nebo například posílení ekologické hromadné dopravy.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Musí se vybudovat větší síť škol a školek. Jednoduše se musí otevřít další. To je momentální rychlé řešení, ale dlouhodobě se musí dávat do podmínek developerům, že pokud budou stavět, tak musejí vybudovat i tuto infrastrukturu. Naopak, pokud bude plánovat město nějakou část rozdělit na pozemky a prodat (vybudovat novou čtvrť), tak musí do plánu zanést i tyto stavby. Dále by město mělo poskytnout podporu projektům jako jsou lesní školky apod.

Hnutí ANO 2011 a nezávislí kandidáti

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Energie kupujeme na komoditní burze. Investujeme do zateplení, rekuperace, fotovoltaniky, moderních zdrojů tepla a zavádíme energetický management. Staré lampy VO měníme za úsporné LED. Na současný nárůst budeme reagovat úsporami nevyžadující investice, které neomezí chod města. Budeme se muset připravit i na pomoc našim občanům.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Město Beroun má protipovodňový plán a vybudovaná protipovodňová opatření na úroveň stoleté vody +30cm. Jejich stav a funkčnost jsou kontrolovány při pravidelných cvičeních. Další opatření vidím v zadržení vody v krajině na horních tocích řek.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Největším zdrojem znečištění ovzduší je dálnice D5, kde denně projede i 50 000 aut. Je na ní nutné provést taková opatření a stavební úpravy, které by omezily exhalaci výfukových plynů, prachu a hluku.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

V Berouně jsme za posledních 6 let vybudovali 15 nových učeben pro více než 300 žáků. V současné době je to při započtení míst v soukromých školách postačující množství pro děti z Berouna i s ohledem další rozvoj.

Komunistická strana Čech a Moravy a nezávislí kandidáti

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Město Beroun by mělo energie zkusit vysoutěžit případně se zkusit dohodnout s okolními obcemi na společném nákupu. Dále by mělo zahájit výměnu za úsporné zdroje světla a to nejen v rámci veřejného osvětlení ale i v nemovitostech města. Tam kde by to bylo možné umístit fotovoltaické panely (myslím tím střechy budov vlastněných městem a případně na parkovištích města). U dálkového vytápění by mělo cenu opět zkusit vysoutěžit. Na budovách města co nejvíce zabránit energetickým ztrátám.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Město Beroun jako jedno z mála protipovodňová opatření má. I zde je pár nedostatků a rezerv. V ulici Na Hrázi by Město Beroun mělo vstoupit v jednání s majiteli nemovitostí, se kterými se bohužel nedohodlo v první fázi výstavby a protipovodňová zeď tam nyní není dokončena. V místě bývalého autobusového nádraží se bohužel nepodařilo zhotovit vůbec nic. Stavět protipovodňovou zeď proti vodě z roku 2002 by technicky nebylo možné, ale po dohodě s místními obyvateli vybrat a zvolit technicky možné protipovodňové opatření.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Měla by se zintenzivnit výsadba stromů keřů a rostlin. Jak ukazují nynější vysoké teploty, chybí obzvláště stromy. Přikláněl bych se k výstavbě klidových zón se zelení, jejichž součástí by tyto stromy byly. Město Beroun by mělo vstoupit v jednání s developery a požadovat v nové výstavbě větší podíl zeleně. Menšímu znečištění by prospěl i obchvat města, kdy vozidla, která stojí na semaforech, vypouštějí exhalace. Na obchvatu by jízda byla daleko plynulejší. Bohužel za 8 let výstavba obchvatu na území města ani nezapočala, na rozdíl od Králova Dvora, který má svoji část prakticky hotovou.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Společně s dopravou se jedná o jeden z nejpalčivějších problémů města Berouna. Již tento rok byly jednání o místech ve školách velice bouřlivá. Beroun, jako bývalé spádové město, má ve školách i děti z okolních obcí. Město Beroun by mělo vstoupit v jednání se všemi obcemi, včetně Králova Dvora, a zkusit se domluvit na společné strategii. Ať už se bude jednat o výstavbu nové školy, či  případnou pomoci s výstavbou v některé z okolních obcích. V Berouně navíc komplikují situaci nepřihlášení občané, kteří v Berouně žijí, ale nemají zde trvalé bydliště

Lepší Beroun

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Ve věci rostoucích cen energií jsou města a obce v podstatě na stejné lodi s občany. V první řadě by se tady mělo město zaměřit na optimalizaci svých vlastních nákladů na energie, v rámci svých vlastních nemovitostí, nicméně řešení zateplení vlastních budov nebo hledání vlastních zdrojů, například prostřednictvím zužitkování odpadů to je stále běh na dlouhou trať a bezprostředně se tím problém nevyřeší. Je však nutné alespoň začít, protože v dohledné době nelze se snížením cen energií příliš počítat. Je nutné spolupracovat zde s krajem. Rozhodně by se město mělo vyvarovat snahy suplovat funkce státního sociálního zabezpečení a zavádět nějaké vlastní dávky v nouzi určené pro občany, kteří budou mít nebo již mají s cenami energií problém. I když to může být lákavé a líbivé, město by tím odčerpávalo nutné prostředky z těch oblastí, které za něj stát nevyřeší.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Město již protipovodňovou ochranu má, byla navržena velmi pečlivě právě v reakci na stoletou povodeň, která Beroun postihla před dvaceti lety. Jednotlivé prvky ochrany jsou testovány a spolupráce s integrovaným záchranným systémem je nastavena dobře, takže lze říci, že město je na případnou povodeň připraveno dobře, i když je pravda, že žádná ochrana nemůže být stoprocentní, protože se vždy reaguje na něco, co nastalo v minulosti. Každá přírodní pohroma je neopakovatelná.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Hustá doprava a dálnice přímo ve městě je na jednu stranu faktorem, který zvyšuje prašnost, na druhou stranu přináší lidem nemalý prospěch, který si mnohdy ani neuvědomujeme. Jedno z řešení musí být zvýšení plynulosti dopravy, aby Beroun nebyl na svém hlavním tahu Plzeňskou ulicí dvakrát denně, tedy ráno a odpoledne, ucpaný. K tomu přispěje dobudování jižního obchvatu, který má významný podíl dopravy odvést pryč z centra města. Dále je potřeba klást důraz na péči o zeleň a promyšlené budování parků a zelených prostranství, která přispívají ke snížení prašnosti a zpříjemňují ovzduší ve městě.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Město Beroun je přirozeným spádovým centrem pro široké okolí, a jde tedy o školní docházku nejen pro berounské děti ale též pro děti z okolních vesnic, jejiž rodiče mají zájem své děti v Berouně umístit. V první řadě má ale vedení města závazek vůči vlastním občanům, i když tento závazek by neměl být plněn jaksi na úkor dětí z tzv. tradičně spádových obcí. Kapacita berounských škol dlouhodobě nedostačuje, o výstavbě nové školy se dosud jen mluví, rejstříková kapacita narostla jen kosmeticky. V blízké budoucnosti má v Berouně přibýt něco kolem šesti tisíc nových obyvatel a školy, jichž je město zřizovatelem, na to není připraveno. Řešení je jen jedno a všem je dobře známé: vybudovat v Berouně novou školu.

 Lidé pro Beroun

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

S problematikou narůstajících cen energií si, jak je vidno nedokáže poradit ani naše pětikoalice, která je v současné době ve vládě. Město jako takové má velmi omezené možnosti, jak na nastalou situaci reagovat. Město může svým obyvatelům pomoci snížením nebo odpuštěním poplatků, rodinám školáků a předškoláků může hradit obědy případně pro ty nejohroženější energetickou chudobou zřízením potravinové banky.   

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Letos je tomu dvacet let, co Beroun postihla velká povodeň. Od té doby se toho hodně změnilo. Beroun ve spolupráci s Povodím Vltavy navrhl a vybudoval protipovodňové hráze jak na březích Berounky, tak i na březích Litavky. To, do jaké míry jsou tato opatření dostatečná prověří čas a další povodeň. My věříme, že jsou dostatečná.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Velkým ulehčením by bylo vybudování silničního obchvatu Berouna na Závodí, ze směru od Hýskova a vybudování záchytných parkovišť po okrajích města. Další zlepšení vidíme ve výsadbě stromů, keřů, zřízení květinových luk a v revitalizaci městských parků. Dále by městu prospělo vybudování odpočinkové zóny v Brdatkách.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Do současné doby se město snažilo tento problém vyřešit hlavně tím, že na sídlišti byla přistavena nová budova školy. Tím se kapacita míst v berounských školách zvýšila, ale problém s místy to nevyřešilo. Nedostatek míst by se dal vyřešit za pomoci developerů, kteří v Berouně staví nové byty, a to výstavbou nové školy, případně využitím nevyužitých prostor v bývalých kasárnách.          

NEZÁVISLÍ BEROUŇÁCI

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

V rámci provozů města a městských organizací se již několik let snažíme dosáhnout větší efektivity provozu budov. Ať už se to týká svícení nebo vytápění. Zároveň, již poněkolikáté připravujeme nákup energií v aukci společně s dalšími městy v regionu, čímž se samozřejmě snažíme dosáhnout na výrazně nižší cenu.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Záleží na tom o jak velké vodě/povodni mluvíme. Po roce 2002, kdy se městem prohnala jedna z nejničivějších povodní vůbec se postupně realizovala protipovodňových opatření. Ochráněno před podobně velkou vodou je dnes většina majetku a obyvatel města. Zároveň byl samozřejmě vypracován protipovodňový plán, jehož cvičení každý rok, v režii krizového štábu, probíhá.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

V rámci čistoty ovzduší se za posledních 20/30 let udělalo mnoho ku prospěchu snížení emisí. Zejména z průmyslových provozů. To co nás trápí nejvíce, jsou exhalace z projíždějících aut. A to hlavně s rostoucí hustotou provozu na dálnici D5, která přetíná naše město. Co se týče další dopravy ve městě, je třeba pokračovat v souběhu dopravních opatření, včetně investic a motivace místních, ale hlavně přespolních, aby při cestách do Berouna i po městě využívali alternativní způsoby přepravy. Jako třeba úspěšný projekt sdílených elektrokol nebo nové linky MHD.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Máte zřejmě na mysli, že chybí místa ve školách v rámci celého regionu…..? Protože město Beroun se školskou problematikou dlouhodobě zaobírá. Je to vidět i investicích vedoucích jak na zvýšení kvality vyučování, tak i na zvýšení kapacit. Tyto jsou však v našem městě aktuálně více než dostatečné. Nejen že dokážeme bez problémů vždy umístit všechny naše (trvalé bydliště) žáky, ale naše čtyři ZŠ navštěvuje i více než 800 dětí z okolních obcí. Samozřejmě, že se snažíme plnit funkci centra regionu a vycházíme okolním obcím vstříc. Jedním z těchto řešení by měla být i nová základní škola.

Občanská demokratická strana

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Rozhodně ne hystericky. Město, jako každý jiný subjekt, v tomto boji tahá za kratší konec slámky. Aktuálně musíme pokračovat v ověřených způsobech snižování energetické náročnosti svého chodu. Musíme pokračovat v modernizaci kotelen v objektech města. Ve školách jsme toto již provedli. Systém nám tam umožňuje topit optimálně s ohledem na počasí. V městských kancelářských objektech musíme reagovat při topení na okamžité využívání kanceláří. Postupnou modernizací veřejného osvětlení lze dosáhnout významného snížení spotřeby elektřiny, stejně tak časovým plánem nočního osvětlení města a nasvícení významných objektů. Beroun již řadu let úspěšně nakupuje energie na komoditní burze. Letos je nutné zvážit délku fixace ceny.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Město Beroun má na řece Berounce provedena protipovodňová opatření pro ochranu na úroveň stoleté vody + 30 cm. Tím je zabezpečena ochrana historického centra města a přilehlé zástavby na pravém břehu Berounky při tzv. stoleté povodni. Na pravém břehu by došlo od Hráze po Zborovské nábřeží k místním rozlivům, nejníže položené domy by byly zatopeny. Při řešení poměru efektivnosti opatření (cena/výkon) toto řešení vyšlo jako optimální. Problémem je řeka Litavka, která se při povodních jeví jako velmi nepředvídatelný prvek. Jednak je povodeň na ní velmi rychlá, jednak na jejím toku chybí hlásná místa (např. na Chumavě), z nichž přicházejí informace o průtoku v řece a v závěru se může do Berouna „přiřítit“ i dalších 40 m3/sec vody, s nimiž nikdo nepočítal. Tady jsou ještě velké rezervy pro bezpečnost obyvatel v údolí Berounky. Avšak současný stav je neporovnatelně lepší, než byl před velkou povodní v roce 2002.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Vedení trasy dálnice D5 středem města Beroun byl a zůstává jedním z nepotrestaných zločinů komunismu. Dálnice rozdělila město, jehož součástí byl tehdy i Králův Dvůr, na 4 autonomní díly. A do všech se šíří zplodiny z tisíců aut, které po dálnici denně projíždějí. Jiné významné zdroje znečištění, průmyslové i individuální, prakticky zmizely, ale doprava tady zůstává a exponenciálně se zvětšuje. Výrazné zlepšení lze čekat pouze při celkovém „vyčištění“ obecného vozového parku. Otázka elektromobility v současné době energetických výstřelků a nevyřešené čisté výroby, a hlavně likvidace autobaterií mnoho nadějí zatím nedává. Proto budeme muset zůstat u „přízemní“ obrany – ovzduší čistí a zlepšuje zeleň. Přestože Beroun patří k obcím s nejvyšším procentem zeleně na občana, vždy je možnost toto číslo navyšovat a zlepšovat. Proto plánujeme další zelené plochy ve městě, lepší péči o stávající zeleň i rozšíření mobilních ozelenění v místech, kde stálou zeleň zřídit nelze.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

V Berouně je v současné době v základních školách dostatek míst pro všechny děti, které mají ve městě trvalý pobyt ještě minimálně do roku 2025, protože do našich škol chodí víc než 800 dětí z okolí. Za posledních zhruba 5 let jsme ve městě zřídili více než 300 nových míst v ZŠ, z toho 250 je jich již v rejstříkových kapacitách škol. Diskutovaný problém nedostatečných kapacit je způsoben tím, že okolní obce nemají druhostupňové školy a dosud nevyvinuly dostatečné úsilí je zřídit nebo situaci řešit jinak. V Berouně si jsme vědomi zažitého „na měšťanku jsme vždycky chodili do Berouna“, chceme s okolními obcemi spolupracovat na tom, aby tuto větu mohli říkat i současní a budoucí žáci 6. a vyšších tříd z okolí. Chceme výrazně rozšířit kapacitu našich základní škol právě proto, aby Beroun mohl být důstojným vzdělávacím a kulturním centrem našeho regionu. Ale předpokládáme adekvátní finanční účast okolních obcí na plnění tohoto záměru.

SPOLEČNĚ PRO BEROUN - Starostové a nezávislí s podporou TOP 09 a KDU-ČSL

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

V situaci, kdy městům narůstají ceny elektřiny trojnásobně a ceny plynu dokonce pětinásobně, bude tato věc pro každé město opravdovou zatěžkávací zkouškou.

V tuto chvíli nevíme, v jaké situaci budeme uprostřed zimy a jaké regulace si Ruskem vedená válka na Ukrajině vynutí. Okamžitou reakcí mohou být jen dobře nastavené regulace topných systémů v městských budovách a snížení teploty vytápění, z těch střednědobých pak zlepšení izolačních vlastností těchto budov, využívání tepelných čerpadel a solárních kolektorů, které by snížili míru závislosti na dodávaných energiích.

Bez pomoci státu však města nebudou schopna takovou šíři investic realizovat.

2. Jak se dá podle vás město ochránit před velkou vodou, která ho už několikrát postihla? Jsou podle vás stávající protipovodňová opatření dostatečná?

Město Beroun vybudovalo po povodních v roce 2002 rozsáhlou protipovodňovou ochranu, díky které bude ochráněno i před pětisetletou vodou.

Větší míru ochrany by zajistila pouze výstavba přehrady na vrchním toku Berounky, protože řeka Berounka je poslední řekou v Česku, která nemá vodní regulaci. Proti této výstavbě je však přirozený odpor, proto je daný stav nutné vzíti jako maximum možného, co město mohlo pro svou protipovodňovou ochranu udělat.

3. Beroun leží v údolí a i vzhledem k husté dopravě se dlouhodobě potýká se znečištěným ovzduším. Jak se podle vás dá situace zlepšit?

Bylo by zapotřebí využívat mnohem více možností, jak omezit zbytnou tranzitní dopravu přes město, která je opravdu velká a velmi často neodůvodněná.

Chceme se věnovat chytrým řešením koordinace dopravy, aby auta neposkakovala od červené na červenou a znovu a znovu se tak nemusela rozjíždět. Městu chybí dlouho slibovaný obchvat, který by svedl dopravu z centra města a umožnil snazší průjezd. Klíčovou roli by měla hrát i hromadná doprava a větší míra cyklodopravy. To vše jsou úkoly, které se v posledních letech nehnuly z místa, nebo jen velmi omezeně.

4. Jak byste řešili nedostatek míst ve školách?

Naše názory a programové priority v této problematice naleznete na www.spolecneproberoun.cz a na naší facebookové stránce. Obecně však musíme konstatovat, že město Beroun zaspalo a neodhadlo dobře dynamiku rozvoje výstavby. Důsledkem je situace, kdy poprvé v historii města muselo být losováno o tom, které z dětí mohou v Berouně nastoupit na druhý stupeň základní školy.

V programu naší koalice SPOLEČNĚ PRO BEROUN proto vnímáme jasnou potřebu výstavby nové základní školy, která by zajistila potřebné kapacity jak pro děti z Berouna, tak i pro děti ze spádových obcí.

Spustit audio