Kraj plánuje nahradit starou kralupskou silnici. Nejdříve musí sehnat peníze

3. červen 2014

Silnice II/240, která vede z pražského Suchodola do Kralup nad Vltavou, je přetížená a poškozená. Na několika místech se propadá a silničáři už ji kvůli tomu zúžili betonovými zábranami. Kraj silnici plánuje nahradit novou komunikací, která by spojila rychlostní silnici R7 s dálnicí D8. Kde ale vezme na stavbu za stamiliony peníze, vedení kraje zatím netuší.

Po staré kralupské silnici projedou denně tisíce automobilů. S oblibou ji využívají zejména řidiči těžkých kamionů. Nejzatíženější je část Statenic nazvaná Černý Vůl.

Lidé, kteří bydlí hned vedle silnice, volají po nové už léta: „Teď tady bude velká výstavba a aut bude zase přibývat. Ta silnice už to nepojme. A hlavně náklaďáky, které tu nemají co dělat, protože ten most je ohrožený, měl by se předělat, tak ty tu jezdí pořád.“

Kamiony na této silnici ušetří mýto na dálnici D8 ve směru na Teplice nebo na rychlostní silnici R7 vedoucí směrem na Slaný a Chomutov.

V serpentině v Černém Volu je povolená rychlost 30 kilometrů v hodině, jinde v obci o deset víc. Rychlost ale většina řidičů nerespektuje.

Pro stavbu nové silnice je i starosta Statenic Jan Sládek, který je na úřadě za nezávislé. „Silnice už je v prvních katastrálních mapách, které máme k dispozici z počátku 19. století, kdy tady pravděpodobně jezdily kočáry. Od té doby se s profilem nic nestalo. Jediné, co se stalo, že zřejmě tenkrát tady byl brod a teď je tady most a opěrné zdi. Ale ten profil je pro kočáry, nikoli pro nákladní auta,“ vysvětluje.

Kraj zadal zpracování posudku

Schází navíc bezpečný přechod, kudy by se lidé dostali z jedné strany silnice na druhou. „Když chce někdo z Černého Vola jít na obecní úřad do Statenic, musí jet autem, nebo tuto silnici velmi nebezpečně přecházet,“ říká starosta.

A dodává, že místní stále mají v paměti nehodu, ke které došlo v roce 2007. „Převrátila se tady cisterna a 33 tisíc litrů motorové nafty vyteklo do potoka. Dodneška se ta voda čistí, dodneška jsou studny kontaminované,“ připomíná Sládek.

Jednání o nové silnici se pravidelně účastní i radní z nedalekých Únětic. Místostarosta Jan Liška zvolený za nezávislé je jasně pro novou silnici. „Vím, že někteří zemědělci nebo majitelé pozemků nebyli zrovna ochotní akceptovat výkup pozemků,“ dodává.

Krajský úřad už prý silnici připravuje. „S touto stavbou se vždycky nějakým způsobem počítalo. My jsme zadali ty první kroky, to znamená zpracování posudku z hlediska životního prostředí, a měly by následovat další kroky, to znamená územní řízení, stavební řízení a hlavně čekáme, jak budou nastavené dotační tituly v období 2014–2020, protože si myslím, že z vlastních prostředků to nejsme schopni postavit,“ přibližuje náměstek hejtmana pro dopravu Miloš Petera z ČSSD.


Zvětšit mapu
autor: duch
Spustit audio