Městská doprava bude v Praze při smogu zdarma. Opatření vyjde až na pět milionů za den

25. únor 2019 15:10

Praha v době smogových situací zavede městskou hromadnou dopravu zdarma, a to včetně vlaků. V pondělí se na tom shodli radní. Hlavní město vyjde jeden den tohoto opatření až na až pět milionů korun. Držitelům časových jízdenek město jízdné nevrátí.

Posílení kapacity spojů tak, aby zvládly případné zvýšení počtu cestujících, má být ale problematické. Jak v případě tramvajové sítě, tak metra a železnice je v metropoli síť v podstatě na hranici kapacity.

Náklady bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí. A podle schváleného dokumentu by bylo opatření účinnější, kdyby se k němu připojil i Středočeský kraj.

Zavedení MHD zdarma v době smogu zvažovala už minulá politická reprezentace, od plánu však ustoupila se zdůvodněním, že by to na kvalitu ovzduší nemělo výraznější vliv. 

Podle náměstka primátora pro životní prostředí a infrastrukturu Petra Hlubučka (STAN) je to opatření, které by mohlo v době zhoršené kvality ovzduší výrazně pomoci.

„Je to jasný signál, který chceme vyslat směrem k občanům, že v případě vyhlášení smogové situace se životní prostředí nachází v nějaké krizové situaci, která ohrožuje lidské zdraví,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Lidé, kteří si platí dlouhodobou časovou jízdenku, nebudou mít v případě zavedení MHD zdarma nárok na vrácení části jízdného. Podle vedení města by to bylo s ohledem na náklady na vracení neefektivní. Jízdné v Praze je navíc podle nich výrazně dotováno a roční kupon vyjde na deset korun denně.

Podobně by se jízdné nevracelo ani v případě železničních dopravců, kteří na území Prahy zajišťují regionální přepravu.

Smogové situace v jednotlivých krajích vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav, a to v několika stupních. Město chce MHD zdarma zavádět již při nejmírnějším z nich.

Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní.

Město počítá s tím, že uspořádá informační kampaň, která bude Pražany předem o opatření informovat.

Druhé nejznečištěnější město

Praha je po Ostravě druhým nejvíce znečištěným městem. Zatímco v Ostravě je smog dán především výrobou, v metropoli drtivou většinu zplodin produkuje doprava.

Hlavní město trápí zejména prachové částice označované jako PM10, které jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky.

Zásadním problémem, zvyšujícím jejich koncentraci, jsou dieselové motory s poškozeným nebo úplně chybějícím filtrem pevných částic.

autor: Marie Veselá | zdroj: iROZHLAS.cz
Spustit audio