Miloš Petera, starosta Nymburka a náměstek středočeského hejtmana

23. duben 2013

V úterý 23. dubna 2013 byl hostem pořadu „K věci“ starosta Nymburka a náměstek středočeského hejtmana Miloš Petera (ČSSD).

Moderátor Tomáš Pancíř s ním probral podporu lodní dopravy na Labi, plánovanou opravu nymburského nádraží, bilanci změn v městské policii nebo budoucnost basketbalového týmu Nymburka a vztah města k němu.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Hezký den, posloucháte Český rozhlas Region. Začíná další vydání pořadu K věci. I dnes, tak jako minulý týden, budeme kopírovat akci Jaro v regionu, takže naší hostem nemůže být nikdo jiný než starosta Nymburka Miloš Petera z ČSSD. Dobrý den, vítejte u nás.

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Dobrý den.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Co je aktuálně největším problémem Nymburka?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Současně největším probléme Nymburka já bych řekl, že je doprava. To je segment Nymburka, který nás samozřejmě velmi zatěžuje a v tom si myslím, že musíme ještě hodně vybudovat a dělat, protože ten stav komunikací, ale i to, že jsme zatím nedokázali vlastně zamezit příjezd kamionů přes město, i když máme obchvat několik let, tak to je ten úkol, který před náma stojí.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Co se s tím dá dělat z pozice města?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
My musíme v této chvíli, hlavně tlačíme na to, aby bývalá jednička 38 byla převedena do nižší třídy, abychom potom byli schopni.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Pak to můžete zakázat vy.

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Pak to můžeme zakázat my, a to je ten úkol číslo 1.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
To znamená, že to závisí na ministerstvu dopravy v tuto chvíli?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Já si myslím, že to v tuto chvíli závisí na Ředitelství silnic a dálnic, kdy provede tuto korekci a bude to vyhovovat městu.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
A máte nějaký příslib, kdy by se tak mělo stát?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak my předpokládáme, že během tohoto roku to budeme chtít realizovat, protože Nymburk si to zaslouží a hlavně to náměstí a ten starý most, ten určitě není stavěný na tuto dopravu.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
A to příslušné rozhodnutí o zákazu vjezdu kamionů, tak už máte někde připravené, že potom ho vydáte?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
My jsme už jednali se Středočeským krajem a myslím si, že tam najdeme shodu a myslím si, že tam budeme v tomto případě úspěšní.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Mluvíte o dopravě, Nymburk je městem, které těch způsobů dopravy, které musí řešit, má víc než leckterá jiná města. Já začnu právě tím způsobem, který není až tak obvyklý, ale kterému vy věnujete docela dost času, a sice dopravě lodní po Labi. Vy jste před rokem, přibližně před rokem spolu s okolními městy a obcemi dali dohromady memorandum. To memorandum počítá s tím, že se postaví nová přístaviště na Labi a že i tímto způsobem budete podporovat lodní dopravu. Jak jste daleko po roce?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak, já bych chtěl říct, že jsem stál u zrodu a z toho titulu, že jsem byl v tý době náměstek pro Středočeský kraj pro životní prostředí a nám se podařilo přesvědčit a domluvit se s městama na Labi, abychom toto memorandum podepsali a byl jsem tomu velmi rád, ale hlavně, že jsme do toho přitáhli Ředitelství vodních cest a Asociaci lodní dopravy a s těma jsme začali spolupracovat a posunuli jsme to hodně daleko s tím, že letos by měla proběhnout projektová příprava a ty veřejná přístaviště by měly stát v příštím roce. My si od toho slibujeme to, že se výrazně zvýší turistický ruch v tomto regionu a že nabídneme další služby pro naše spoluobčany i ty, kteří k nám přijíždějí. V současné době my jednáme o způsobu provozování toho celého systému a chtěli bychom založit obecně prospěšnou společnost, která by to měla zastřešovat. A ono nejde jenom o tu lodní dopravu, ono půjde o ty doplňkový činnosti jako cyklistika, turistické využití, kulturní památky a další. Takže slibujeme si od toho hodně, bude to takový segment, který k Labi patří.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Říkáte chceme založit, to tedy myslíte signatáře memoranda, to znamená města?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Signatáře memoranda samozřejmě se tam nabízejí další organizace jako Zlatý pruh Polabí takže budeme jednat i s nimi, protože se do toho budou moci přihlásit, protože každý čím víc rozumů, tím může být ten segment činností širší.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Bude se tam účastnit i kraj, protože měli bychom říci, že vy jste náměstkem hejtmana, takže vy figurujete i v krajské radě. Je i tohle cesta, to znamená, že se zapojí kraj?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak já to budu navrhovat, protože kraj stál u počátku u zrodu toho, že vypracoval projektovou přípravu a studii právě na využití lodní dopravy na Labi. Takže by bylo přirozené, aby se kraj tady toho zúčastnil. Já si myslím, že i pro něj to může být velmi zajímavé, když tam budou města od Brandýsa až po Kolín a Neratovice.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Tahle velice prospěšná společnost tedy potom nakoupí lodě a bude tu dopravu fyzicky provozovat?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
To bych řekl, že ani není potřeba, bude hledat provozovatele, ale bude celý ten systém jakoby koordinovat a řídit. Tady se trošičku inspirujeme Baťovým kanálem, který už dlouhý léta funguje a já si myslím, že my na Labi budeme moct dát ještě širší spektrum činností než je ten Baťův kanál. Takže my si od toho hodně slibujeme a věřím tomu, že to bude ku prospěchu celého regionu.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Kdo konkrétně a na čem by měl plout po Labi do Nymburka? Počítáte třeba s tím, že by se Labe stalo součástí nebo lodě na Labi, že by se staly součástí veřejné dopravy, je to vůbec reálné?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak, tady bych to viděl ve dvou rovinách. Jedna rovina jsou osobní lodě, to znamená, že ty veřejná přístaviště by měla sloužit i k tomu, že někdo přijede, prohlídne si město a zase odjede, ale vedle toho samozřejmě by to mohly být i výletní lodě. Samozřejmě cíl to, co vy jste říkal, by byl úplně ideální, kdyby byl nějaký provozní řád, který v pravidelných dobách bude lodě jezdit. Ale myslím si, že na začátku budeme rádi, když ty lodě budou jezdit a budou jezdit jenom občasně jako výletní. Ale myslím si, že ta budoucnost si myslím, že by mohla být v pravidelné lodní dopravě.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Jak často by mohla jezdit, když tedy se takto zasníte?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Já bych to viděl, že když by se nám podařilo ve všední den 2x a o víkendu třeba 3x, tak bych to viděl jako velký úspěch.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Zatím ty plány na to, aby po Labi plulo víc lodí a aby tento způsob dopravy přivážel do jednotlivých měst víc turistů naráží i na neochotu řekněme jednotlivých provozovatelů, ti se opakovaně vyjadřují, že to pro ně není úplně rentabilní. Co s tímhle tím, protože předpokládám, že to se ze dne na den úplně nezmění?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak, tady můžeme říct, že jsou nějaké zkušenosti, protože jezdí výletní loď v Poděbradech, ta jezdí čistě jako občasná, to znamená, že ji využívají podniky a nebo při svatbách. Potom jezdila loď z Kolína, tam právě s provozovatelem, ta nebyla moc zisková, spíš byla ztrátová, tam se musely najít nějaké finanční prostředky, které to mohly dotovat. Já tady vidím velké pozitivum v tom ...

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Pardon, že toho skočím, to znamená i o tom uvažujete, že byste dotovali tu dopravu?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak my samozřejmě počítáme, že když se podaří vytvořit tu obecně prospěšnou společnost, nemám to zatím předjednaný s městy, tak se na tom budou muset nějakou formou finančně podílet. Samozřejmě nejsou to astronomické částky a nějakou malou částkou a z toho by se měly platit ty doplňkové věci. Takže samozřejmě něco to bude stát, ale to k životu patří a jde o to, jestli ty města na Labi budou chtít. A já si myslím, že, a věřím tomu, doufám, že jo. Ale řekl bych i tak, že i kdyby se toto nepodařilo, tak vidím velký pozitivum, že se na mě jako na starostu obracejí soukromí lodní přepravci, kteří chtějí to využívat jako osobní turistiku, a i to je pro nás velký úspěch.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Miloš Petera, starosta Nymburka z ČSSD je dnešním hostem pořadu K věci Českého rozhlasu Region. Mluvíme o dopravě. Mluvili jsme o lodní dopravě, pojďme k železniční, protože Nymburk se měl dočkat velké rekonstrukce nádraží. Původně mělo jít o projekt, který zahrnoval 8 nádraží ve středních Čechách, měly na to jít peníze z Evropské unie. Záměrně říkám mělo se tak stát, protože všechno vypadá, že se tak nestane. Vy jste už asi před měsícem upozorňovali, že nad tím projektem jsou otazníky. Je tam stále otazník, nebo už je to hudba minulosti?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak tady bych chtěl říct, že neříkám, že to je hudba minulosti, ale v této době se ten projekt neuskuteční.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
To už je tedy definitivní.

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
My už jsme dostali vlastně rozhodnutí z Českých drah. Já bych tady chtěl říct, že České dráhy na závěr k tomu přistoupily seriózně, protože nedostaly moc pochopení z Evropské komise, protože je braly jako subjekt, který by dostal veřejnou podporu, potom ta dotace by byla jenom 40% a České dráhy neměly peníze na spolufinancování. Pro posluchače bych chtěl říct, že se mělo jednat o projekty řádově za 320 až 350 milionů korun. Takže já, my jsme s Českými drahami toto konzultovali a myslím si, že jsme vůči sobě přistupovali seriózně. Samozřejmě my jsme ty obavy z kvality nádraží tlumočili a bylo nám přislíbeno, že aspoň u 2, 3 nádraží se budou snažit to posunout dál a budou to chtít nějakým způsobem řešit.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Teď mluvíte z pozice náměstka hejtmana zodpovědného za dopravu, když teď přejdeme k pozici starosty Nymburka, vejde se nymburské nádraží do těch 2 až 3?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak předběžně se s tím počítá, protože samozřejmě Nymburk je jako železniční uzel a vystřídá se tam velké množství těch, kteří navštěvují nádraží, je to kolem 7 tisíc denně. Takže to je velké číslo. Takže já si myslím, že Nymburk si to zaslouží.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Máte představu, co by se tedy tam dalo udělat alespoň v osekané verzi?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tam samozřejmě spíš se bude jednat, že by se měly likvidovat přílepky, na které nebylo vydáno stavební povolení a budeme se snažit domluvit, aby tam trošku bylo zohledněno parkování, protože to je bolest každých měst.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Zároveň, když jsme u železnice, tak se uvažuje a jedná o posílení železniční dopravy nebo řekněme infrastruktury ošklivé nečeské slovo právě na železnici mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem, je to na dobré cestě?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak jak jsem říkal Nymburk je železniční uzel a samozřejmě jako takový je velmi vytížená trať Praha - Poděbrady - Velký Osek, ale ta vedlejší komunikace na Mladou Boleslav, železnice, není až tak kvalitní. Takže se jedná o to, že by tato železnice se zkvalitnila. Je to z důvodu toho, že v průmyslové zóně u Nymburka by mělo vzniknout a zatím stále o tom jednáme velké překladiště pro auta. Zatím jsme tento projekt v letošním roce se pozastavil, ale v příštím roce by se v něm mělo pokračovat. A vlastně k tomu bude potřeba, aby se ta železnice zkvalitnila hlavně z Mladé Boleslavi do Nymburka. Tady pro posluchače bych chtěl říct, že jsme našli částečně shodný s Českými drahami o tom, že by se jednalo o propojení železnice mezi Milovicema a Všejanama a tím by se zatraktivnila železnice mezi Lysou nad Labem a Boleslaví. Myslím si, že pro nejvíc dynamicky se rozvíjející město ve středních Čechách Milovice by to bylo prospěšné.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Pokud tedy příští rok se vše od ledu vrátí, rozmrzne, tak kdy by to překladiště aut a vlastně celá ta posílená železniční trať mezi Mladou Boleslaví a Nymburkem, kdy by to všechno mělo být hotové?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak my bychom chtěli hlavně vědět, jestli na začátku příštího roku, jestli se to uskuteční. My v současné době máme zažádáno o změnu územního plánu, kde by toto mělo vzniknout. Takže to by mělo být projednáno, když to půjde dobře, v letošním roce, abychom my jako město byli připraveni na to, že by mohli investovat a realizovat. Co se týká toho železničního propojení mezi Všejanama a Milovicema, tam se počítá, když by to všechno vyšlo dobře, rok 2020.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Miloš Petera z ČSSD, starosta Nymburka je dnešním hostem pořadu K věci Českého rozhlasu Region. Když se řekne Nymburk, tak spoustě lidí, především sportovním příznivcům se hned vybaví basketbal. V Nymburce samozřejmě sídlí dlouhodobě nejúspěšnější mužský basketbalový klub v České republice. Jak spolupracujete?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak, já bych chtěl říct, že město Nymburk je město sportu a my jsme si vždycky zakládali na tom, že to nebyl jenom basketbal, tady má velkou úroveň kanoistika, veslování, máme tady i olympijské vítěze, mistři světa, je tady volejbal, fotbal, hokej, ale samozřejmě v poslední době ten basketbal dominuje a tady bych chtěl poděkovat panu doktoru Janstovi, který do toho dal invenci a asi i peníze, protože bez peněz to nejde.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Vy do toho mimochodem také dáváte peníze?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
To jsem chtěl dopovědět, že jako město dáváme peníze do sportu. Vždycky jsme se snažili dávat minimálně 10 milionů korun a do toho basketu jsme vždycky dávali nejvíc mezi 3, 4 miliony. Takže i to město to zatěžuje, ale taky musím říct na druhou stranu, že částečně to rozděluje spoluobčany, protože někteří říkají, proč dáváme do basketu peníze, vrcholovým sportovcům. Já bych tady chtěl říct pro posluchače, že to nejsou jenom to A mužstvo, ale jsou to i dorostenci a u nás existuje vlastně vrcholové středisko mládeže, tady bych chtěl poděkovat Středočeskému kraji, který se na tom finančně podílí. A dneska si myslím, že budujeme velmi perspektivní hráče do dalších let a kteří by mohli za pár let promluvit i do olympijský kvalifikace. Věřím tomu, že to tak bude. A co se týká toho basketu, tak věřím, že v letošním roce vyhrajeme, že obhájíme titul a v současné době se tam trošku změnila majetková struktura, kdy se tam dostala 50 % švýcarská firma, ale my máme zatím záruku v tom panu doktoru Janstovi, že by ten basket v Nymburce měl zůstat, i když samozřejmě se může hrát a uvažuje se, že by se ty evropský zápasy hrály v Praze. Takže to je jediná ta změna.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Právě, jestli vám do toho mohu skočit, právě na toho nového spolumajitele jsem se chtěl zeptat, možná pro posluchače dodejme, že to je firma švýcarská, ale podle některých informací má pozadí peněz přitékajících z Ruska. Každopádně tahle ta firma vlastní v současné době hokejovou Spartu a také HC Lev Praha, tedy účastníka KHL a v téhle té souvislosti se objevují spekulace, jestli třeba nehrozí odstěhování nymburského basketu do Prahy, tak jako konec konců se to stalo u předchůdce Lva Praha, když byl v Popradu?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě mě toto zajímalo, zatím jsem ujištěný, že v současné době to nehrozí.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
A na jak dlouho jste byl ujištěný?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
To mně nikdo neřekl. Věřím tomu, že v příští sezóně to nebude, když bych byl konkrétní. Na druhou stranu věřím tomu, že by mohlo vzniknout vlastně pod mým bokem špičkové mužstvo, protože tím, že hrajeme i ruskou ligu a je tam ruský vlastně, jdou tam ruské peníze, tak bude zájem, aby se tady hrál výborný basketbal, i když se hrál už teď, ale ještě lepší a věřím tomu, že by to mělo být zakončeno, že by se tady a věřím tomu, že v České republice se bude hrát nejvyšší evropská soutěž tedy Euroliga.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Ta by se pravděpodobně v Praze hrála, s tím jste smířeni. Ono konec konců ty nejdůležitější zápasy už teď Nymburk hraje v Pardubicích, takže zase tak velká změna by to nebyla.

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Samozřejmě by se hrály v Praze, i když asi neřeknu tajemství, že jako město a ČSTV Olympijský výbor v současné době pracuje na projektu na rekonstrukce sportovního centra, kde by mělo vzniknout úplně nová sportoviště, měla by proběhnout kompletní rekonstrukce všech sportovišť a samozřejmě tam bude i velmi dobré zázemí pro basketbal. Ale nechci předjímat, jaká potom bude skladba, víte o tom, v tom sportu se to strašně rychle mění a ti majitelé se rychle mění. Takže je to otázka mžiku.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Pojďme na závěr k tomu, jak se vám starostuje? Ona koalice v Nymburce není úplně jednoduchou záležitostí, je to 5 subjektů a vy jako zástupce ČSSD, tak jste vlastně jediný v radě, jak často se stává, že vás přehlasují jako starostu a že vy potom musíte prezentovat a obhajovat rozhodnutí, pod kterým vlastně svým hlasováním jste nebyl podepsán?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Tak samozřejmě já tomu říkám a směju se, že máme národní frontu v Nymburce, která bývala.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Promiňte, je to tak hladké jako to bývalo v Národní frontě?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Ne, tak to určitě ne, ten rozdíl je a ono se to ale děje, když není jeden subjekt a je těch subjektů víc, že i v rámci té koalice je vždycky nějaká opozice. Je pravda, že jak se blížejí ty volby v tom příštím roce, tak tý opozice je v tý koalici více. Zatím se nám podařilo vždycky na těch principiálních tématech dohodnout. Já věřím tomu, že do toho konce funkční období toto dodržíme a že najdeme v sobě dostatek sebedůvěry a že budeme se snažit, abychom ty naše priority splnili.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
A jak často vás přehlasují?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Musím říct, že tady to nejde čistě o přehlasování, tady jde o to, že mají jiný názor. Takže mají ...

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Který potom ale uspěje.

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Potom uspěje a samozřejmě mám možnost a já ho nevyužívám opravný prostředek přes zastupitelstvo, protože já takovéto usnesení můžu pozastavit a dát ho do zastupitelstva. Tady můžu říct pro posluchače, jsem to využil zatím jednou.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
A chystáte se, že to užijete častěji?

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
No, tak je to případ od případu, máme u nás i citlivá témata a tam může dojít k tomu, že ty názory budou diametrálně odlišné. Ale tím, jak vy jste sám řekl, že já jako představitel a starosta, který vystupuje navenek, tak potom má mít tu zodpovědnost, tak potom bych se k tomu musel zachovat.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Říká dnešní host pořadu K věci Českého rozhlasu Region starosta Nymburka a také náměstek středočeského hejtmana Miloš Petera z ČSSD. Díky, že jste byl tady u nás, zase někdy na viděnou, na slyšenou.

Miloš PETERA, starosta města Nymburk /ČSSD/
--------------------
Já také děkuju všem posluchačům, že mě poslouchali.

Tomáš PANCÍŘ, redaktor
--------------------
Od mikrofonu se loučí Tomáš Pancíř.




Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio