Mistr pozlacovač používá štětce z veverčích ocásků a srsti jezevce. Musí mít jistou ruku a nekonečnou trpělivost

10. březen 2021, aktualizováno

Sylvie Kroupová téměř padesát let pozlacuje nábytek, mříže, divadelní lóže i kostelní věže. Jako mistr uměleckého řemesla vrátila původní krásu desítkám památek. Pracovala na obnově Národního divadla, Pražského hradu i na rakovnické synagoze. Sama se učila od mistrů. Dnes jako komisařka pro mistrovské zkoušky dohlíží i na mladé kolegy v oboru.

Na Pražském hradě restaurovala nábytek a stolní hodiny. Pracovala také na rekonstrukci Španělského sálu a na dalších zakázkách. „ Jako první jsem restaurovala zlacení Býčí brány, která spojuje III. nádvoří s parkánem Pražského hradu,“ popisuje Sylvie Kroupová. Za práci na rekonstrukci Národního divadla získala stříbrnou medaili. V současné době pracuje na kazatelně z kostela Svatého Leonarda v Hněvotíně u Olomouce.

Sylvie Kroupová se specializuje na pozlacování historických a uměleckých předmětů plátkovým zlatem

„Naše řemeslo pracuje s plátkovým zlatem, které kupujeme od zlatotepců, kteří nám ty plátky připravují,“ ukazuje restaurátorka knížku, kde jsou plátky zlata uložené. Jsou tak tenké, že když je nabere na pozlacovačský nůž, musí zadržet dech. K práci potřebuje i další pozlacovačské náčiní: pozlacovačský polštář a pokladač se štětcem z veverčího ocásku.

Jakým zlatem se pozlacují báně a kříže? A jaké zlato používají pozlacovači na vnitřní zlacení? Poslechněte si v reportáži Báry Kvapilové.

autor: Barbora Kvapilová | zdroj:
Spustit audio

Související

Více o tématu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová