Mladoboleslavská automobilka ruší kvůli nedostatku dílů další směny. Podle odborů propouštění nehrozí

10. červen 2021

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se potýká s nedostatkem dílů a ruší kvůli tomu další směny. Dodávky komponentů aut se podle odborů ještě zhoršily, podle nich jde o nejtěžší chvíle od spojení Škody s koncernem Volkswagen. Uvedl to dnes týdeník Škodovácký odborář. Škoda, stejně jako další světové automobilky, má především nedostatek čipů, které jsou potřeba do palubní elektroniky.

Škodovce, stejně jako dalším světovým automobilkám, chybí především čipy do palubní elektroniky. Poptávka po čipech převyšuje nabídku, výrobu čipů zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci. Z tohoto důvodu musela například kolínská Toyota v březnu na 14 dní zcela zastavit výrobu aut.

Směny se ruší nejen v Mladé Boleslavi i Kvasinách na Rychnovsku. Zaměstnanci zůstávají doma, jako náhradu dostávají plný denní výdělek, tedy 85 procent průměrné mzdy, do které se počítají například mimořádné bonusy. "V posledních měsících intenzivně a s úspěchem pracujeme na minimalizaci účinků celosvětového nedostatku polovodičů na výrobu. V současné době nicméně předpokládáme, že dostupnost čipů bude v následujících měsících nadále omezená," řekla dnes ČTK mluvčí automobilky Kamila Biddle.

Podle odborů propouštění zaměstnanců nehrozí. "Máme vše pod kontrolou, máme dobře nastavené dohody, stále platí, že propouštět se nebude. To, že upravujeme personál prostřednictvím přirozené fluktuace a přibrzděním náborů, to tady existovalo vždy," řekl týdeníku odborářský předák Jaroslav Povšík.

Situace se ale může projevit na celkové mzdě zaměstnanců. Pracovníkům chybí dobře honorované příjmy z přesčasových směn. Oproti tomu firma zavedla dobrovolné přesčasy, kde zaměstnanci dokončují kompletaci aut pro zákazníky. "A tam si lze opravdu vydělat velmi dobré peníze v součtu se svým příjmem," dodal Povšík.

"Bohužel, teď nevidíme, jak bude situace vypadat příští týden. Je to prostě nejtěžší chvíle v historii joint venture Škoda Auto a Volkswagen, a to v době, kdy slavíme 30 let vzájemného spojení," řekl Povšík.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.

zdroj: ČTK
Spustit audio