Muzeum Tatra v Kopřivnici představuje technickou krásu. Je poctou umění českých konstruktérů

Automobilka Tatra poslala jako první na trh sériově vyráběné automobily aerodynamických tvarů
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Automobilka Tatra poslala jako první na trh sériově vyráběné automobily aerodynamických tvarů

Když v roce 1850 založil v Kopřivnici podnikavý Ignác Šustala závod na výrobu povozů a drožek, netušil, že jednou vozy z tohoto moravského městečka dobudou svět. Ani to, že v nich budou jezdit prezidenti, dobrodruzi, cestovatelé a jejich ladné aerodynamické tvary ovlivní jednou provždy vzhled moderních automobilů. Řeč je o tatrovkách, které vévodí Technickému muzeu Tatra v Kopřivnici.

Auto, které objelo celý svět, hned vedle něj další, které zvítězilo v rallye Paříž – Dakar, opodál prastarý nákladní automobil. V další místnosti unikátní prototyp motorových saní, prezidentský vůz, závodní auta, limuzíny a hlavně Präsident, nejstarší automobil vyrobený v Rakousku-Uhersku. A tak bychom mohli ve výčtu unikátů, které si můžete prohlédnout v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici, pokračovat.

Základy druhé nejstarší automobilky na světě byly položeny už v roce 1850. Tehdy založil podnikavý Ignác Šustala závod na výrobu koňmi tažených bryček a povozů. Později se v tomto podniku, už bez účasti samotného zakladatele, vyráběly železniční vagóny, až nakonec konstruktéry uchvátila myšlenka na výrobu „drožky bez koní.“

Tyto závodní tatrovky potěší srdce každého milovníka rychlých aut

V roce 1897 tak brány závodu opustil vůbec první automobil v Rakousku-Uhersku, Präsident. A o rok později to byl nákladní vůz, který se může pyšnit dokonce titulem druhý nejstarší na světě. Značka TATRA se ale na vozidlech objevila až trochu později, těsně před rokem 1920.

Procházka muzeem je vlastně procházkou historií automobilky Tatra. Návštěvníci zde uvidí na 60 motorových vozů, od osobních automobilů z různých období až k mohutným nákladním vozům. Obdivovat ovšem mohou i samotné motory či další tatrovácké výrobky, například ledničku či stroj na zpracování masa.

Muzeum přitom letos čeká přelomové období. Do roku 1921 by měla vzniknout nová expozice Tatry v samostatné zrekonstruované budově. Do ní se přesune část stávajících exponátů a uvolněný prostor bude využit například pro interaktivní prvky pro návštěvníky.

Informace o muzeu, aktuálním dění a otevírací době najdete na stránkách www.tatramuseum.cz.