Muzikálový producent Oldřich Lichtenberg: Kvůli nespolehlivosti a závislostem jsem už pár lidí vyhodil
Vyprodukoval nejvíce muzikálů v naší zemi. Muzikál Tři mušketýři dokonce měl velký úspěch v Jižní Koreji a Japonsku. „Jižní Korea má hodně blízko k evropské kultuře, hlavně k Francii, to mě překvapilo,“ říká producent.
Oldřich Lichtenberg vystudoval práva se specializací na autorské právo. „Já jsem vlastně jeden z autorů porevoluční novely autorského zákona, a to znamenalo i uplatnění autorského zákona v praxi. Tak za mnou postupně chodili lidi, jestli bych jim nepřipravil smlouvy. Jednou přišel Miloš Zapletal (dlouholetý prezident soutěže krásy), jestli bych mu neudělal smlouvu na Miss, a takhle jsem se dostal do týhle branže.“ vysvětluje cestu k muzikálové produkci.
V branži se seznámil s Danielem Landou, který stojí za muzikálem Krysař, a tehdy ještě právníka Oldřicha Lichtenberga si vzal na pomoc. „Divadlo Ta Fantastika nám nabídlo koprodukční podíl, a takhle jsem začal od roku 1995 produkovat muzikály.“
Jako právník pracoval na Ministerstvu kultury a legislativa ho bavila. „Já byl na tý úřednický pozici a měl jsem to uplatňování zákona v praxi strašně rád. Ona to byla taková Popelka mezi právními obory a přitom to byl ideologií nezničený obor, protože se musely dodržovat všechny ty mezinárodní dohody o ochraně duševního vlastnictví. Nebýt Zapletala, tak jsem asi dodnes ouřada.“
Původní muzikály, nebo licence?
V pražském divadle Broadway se v současné době hraje muzikál Kat Mydlář a v Hudebním divadle Karlín má dokonce tři muzikálové produkce: Čas růží, Draculu a Rebely. Pro inspiraci jezdí po Evropě. „Bojím se lítat, takže naposledy jsem byl na americké Broadwayi před dvaceti lety. Ale produkce v Německu a v Londýně mám zmáknutý a z tvůrčího hlediska si pyšně myslím, že v tom vůbec nezaostáváme. Co zaostává, je show. Ale když lístek stojí 20 euro, tak z toho se obří show zaplatit nedá.“
Muzikály, které produkuje, jsou původní. Nebylo by jednodušší někdy koupit licenci? „Mně to dává svobodu, byť s určitým rizikem. Ale pokud je muzikál náš, můžu ho kdykoli oprášit, jako teď například Kata Mydláře. Ale když podle licence uplyne licenční doba, tak třeba sešrotujou scénu a nemůžeme dělat nic.“
Finální rozhodnutí, o čem bude muzikál, je na něm. „Spolupracuju s Michalem Davidem, tak tam, kde je koproducent, diskutujeme společně. Když je to jeho dílo, to beru zpátečku, protože to je profík,“ pochvaluje si zpěváka a autora úspěšných muzikálů Kleopatra nebo Kata Mydláře.
Občas jsem i někoho vyhodil
Co člověk, to jiný názor, jiné emoce. Jak těžké je udržet umělecký soubor, aby to fungovalo? „Důležitý je odstup a zavést pokuty. A já si s drtivou většinou lidí vykám. To pomáhá tomu odstupu. Mnohdy má třeba herec pravdu v jednotlivosti, ale v celku by to nedávalo smysl. Rozhodnutí pak musí účinkující respektovat.“ Divadlo vyžaduje také velkou disciplínu. „Občas jsem i někoho vyhodil, zejména kvůli nějaké závislosti, a tudíž nespolehlivosti.“
Po letech produkování už si může dovolit být večer doma a sledovat zprávy v televizi. „Dívám se i na německý detektivky, abych si vyčistil hlavu. Ale pokud je důležitější představení, tak volám do produkce, abych se ujistil, že vše běží v pořádku.“
Muzikál Tři mušketýři měl velký úspěch v Jižní Koreji a Japonsku. „Jižní Korea má hodně blízko k evropské kultuře, hlavně k Francii, to mě překvapilo. Koupili si licenci, všechno si tam zařídili sami, a pak tam jede autor nebo režisér na supervizi. Sen o americké Broadwayi jsem už ale vzdal, je to nemožný z hlediska lobisticko-technicko-odborových věcí. Dokonce jsme měli už v angličtině natočenou písničku Teď královnou jsem já z muzikálu Kleopatra, kterou nazpívala Céline Dion a zařadila ji na desku, ale pak se změnil šéf vydavatelství a tu písničku vyhodil, protože je od autora z východní Evropy…“
Zkoušel produkovat celovečerní film? Čím urazil Františka Janečka? Který muzikál měl porodní bolesti a nakonec neuspěl, i když tam hrála herecká esa? Poslechněte si v záznamu pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...