Na dálnici D1 mezi Šternovem a Psářemi opět dvěma pruhy

30. červenec 2014

Půjde-li vše podle plánu, měli by se řidiči dnes odpoledne dočkat toho, že se mezi 41. a 49. kilometrem dálnice D1 bude jezdit dvěma jízdními pruhy v každém směru. Tím by mělo skončit stažení dopravy do jednoho pruhu kvůli stavbě mobilních svodidel, a tím i několikakilometrové kolony, které řidiče trápily od pondělního poledne.

Německá firma vyslala hned tři speciální kamióny s jeřáby, aby v uplynulých desítkách hodin přemístily svodidla z pásu na Prahu na už hotový úsek směrem na Brno. Na osmi kilometrech mezi Šternovem a Psářemi bylo potřeba přemístit přes 1 300 šestimetrových bloků. „Tato svodidla jsou použita poprvé v České republice. Máme na to specializovanou firmu Meton, která svodidla vyrábí. A jsou k vidění na dálnici D1. Jsou speciální v tom, že se šroubují dohromady,“ přibližuje Iveta Štočková z Eurovie.

Čtěte také

Řidič kamiónu se po zatroubení jeřábníka každých 30 sekund posune o šest metrů dál, dva dělníci, pak svodidlo šrouby pevně spojí s předchozím blokem, a tak stále dokola. O 500 metrů dál zase další parta rozebírá svodidla na opačné polovině dálnice a přibližuje je na dosah tomuto jeřábu. Je jasné, že nestane-li se nic neočekávaného, svodidla budou postavena podstatně dřív než ve čtvrtek v poledne, do kdy je omezení plánováno. „Práce jsou velmi dobře. Trvá to 30 vteřin na jeden dílec, takže děláme všechno pro to, abychom ta omezení související s přehazováním provozu co nejvíce zkrátili.“

Co bezpečí?

Svodidla na první pohled vypadají, i přes váhu jednoho bloku 900 kilogramů, poměrně lehce a mnohé řidiče napadne, že opravdu stačí málo a osobní auto nebo kamión jimi projedou do protisměru. „Svodidla samozřejmě mají veškeré certifikáty a zkoušky. Byly testovány na takzvané zatížení T3 – v určitém úhlu a v určité rychlosti udrží i náraz kamiónu.“

Stavba mobilních svodidel na dálnici D1 mezi Šternovem a Psářemi

Okolojedoucí řidiče také určitě napadne, že kdyby se nejprve postavila nová svodidla na uzavřeném pásu dálnice, a po převedení dopravy na tuto stranu se rozebrala ta, podél kterých jezdili od dubna, pak by vše šlo zvládnout rychleji a hlavně bez omezení jízdy jedním pruhem. „veškerá svodidla tohoto typu z celé Evropy se aktuálně nacházejí na české dálnici D1, tudíž už nezbyly dílce na opačný směr.“

Čtěte také

Prostě nikde už žádná volná svodidla nebyla. Po jejich přemístění musí ještě silničáři namalovat žluté vodorovné značení, když nebude pršet, a pak už se bude opět jezdit dvěma zúženými pruhy v každém směru, a to už po novém povrchu. Mezitím ale už další dělníci začali bourat dálnici ve směru na Prahu u středových svodidel.

Práci jim znepříjemňují letošní vedra. A také řidiči, kteří si po stání v koloně nesmyslně vylévají zlost. Od čtvrtka by pak na levý pás dálnice měla vtrhnout těžká technika, která bude doslova drtit zdejší betonový povrch D1. A rekonstrukce tohoto úseku v obou směrech by měla skončit v říjnu.

autor: pgj
Spustit audio