Na Pražský Semmering se vrátily vlaky na trati Hostivice-Praha-Smíchov. Kompletní rekonstrukce bude hotová příští rok

Informační tabule na nádraží v Hostivici

Po víc než třech měsících skončila výluka na železniční trati mezi pražským Smíchovem a Hostivicí, která je známá také pod označením Pražský Semmering. Cestující od Kladna a Hostivice tak mohou opět využívat rychlé vlakové spojení se Smíchovem a centrem Prahy. V dalších měsících budou pokračovat injektáže zdiva opěr a pilířů či sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Veškeré stavební práce na obou mostech skončí do poloviny příštího roku.

Přerušení železniční dopravy si vyžádala zejména rekonstrukce dvou památkově chráněných mostů přes Prokopské údolí a Dalejský potok. Vznikla také nová zastávka v Jinonicích, která se nachází přímo u stanice metra, výhybny Žvahov a Stodůlky pak prošly kompletní rekonstrukcí.

„Hlavním cílem rekonstrukce bylo prodloužit životnost mostů a zajistit bezpečnost železniční dopravy na nich. Pokud by se totiž oprava nerealizovala, velmi brzy by se na nich pravděpodobně musela snížit traťová rychlost,“ upozorňuje ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl.

Oba mosty jsou památkově chráněny, a tak jejich rekonstrukce probíhala pod dohledem památkářů. Nicméně při přípravě projektu i při jeho realizaci se podařilo bez problémů najít společnou řeč, jedinou komplikací byl větší rozsah stavebních prací oproti původnímu plánu, což si vyžádalo prodloužení výluky o 14 dní.

Změny poznají cestující také na zastávkách Praha-Stodůlky a Praha-Žvahov, kde se mohou opět po letech potkávat protijedoucí vlaky. Jsou tu nová nástupiště, osvětlení i informační systém pro cestující. Zbrusu nová zastávka vznikla u stanice metra Jinonice. „V místech původního nádraží Praha-Jinonice už vlaky zastavovat nebudou, zastávka se posunula mnohem blíž k metru, přímo k areálu nových kanceláří a bytů, které vyrůstají místo bývalé továrny Waltrovka,“ říká Jakub Goliáš, ředitel regionálního obchodního centra ČD. Na své pravidelné trasy se vrací i noční vlaky z hlavního nádraží do Kladna, které dosud jezdily po delší odklonové trase přes Rudnou u Prahy.

Rekonstrukce trati

Oba mosty pocházejí z roku 1872, měří 115, respektive 92 metrů a během uplynulých tří měsíců prošly důkladnou omlazovací kúrou, která se týkala většinou pouze železničního svršku. Ten byl snesený, mostní klenby byly opraveny a sanovány. Poškozené římsové kameny byly nahrazeny a osadilo se nové ocelové zábradlí. Na kratším mostě, který překlenuje trať ze Smíchova do Rudné u Prahy, byla vyměněna ocelová konstrukce. V dalších měsících nyní budou pokračovat injektáže zdiva opěr a pilířů či sanace trhlin ve zdivu kleneb a pilířů. Veškeré stavební práce na obou mostech skončí do poloviny příštího roku.

Po dobu tříměsíční výluky rovněž pokračoval projekt rekonstrukce stávajícího staničního i traťového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na celé trati mezi Smíchovem a Hostivicí. Dokončuje se výstavba technologických budov ve Stodůlkách a v Jinonicích, obnoveny pak byly technologické budovy ve Zličíně a na Žvahově. Na celou trať se rovněž instaluje digitální rádiový systém GSM-R a po dokončení celé modernizace se zde provoz bude řídit z CDP na pražské Balabence.

Smyslem projektu Rekonstrukce zabezpečovacího zařízení Praha-Smíchov – Hostivice je především zvýšení propustnosti trati jako objízdné trasy při realizaci staveb souboru Praha – Kladno. Po zahájení modernizaci tratě z Prahy-Buben do Hostivice se část vlaků odkloní právě na tuto trať.