Nadační fond letadla Metoda Vlacha letos slaví 20 let svého působení

22. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Václav Handlík u letounu Zlín XII 149. zatím poslední repliky historických letadel, která vznikla díky Nadačnímu fondu letadla Metoda Vlacha

Vladimír Handlík kdysi býval leteckým modelářem. Svou lásku k letectví ale nakonec plně rozvinul jako zakladatel Nadační fondu letadla Metoda Vlacha, který letos oslavuje dvacetileté výročí činnosti. Všichni jeho členové pracují zdarma a stavba letadel je pro ně velkým koníčkem. Díky finanční podpoře velkého klubu leteckých nadšenců si tak může široká veřejnost vychutnat lety v jedinečných replikách historických letadel.

Nadační fond letadla Metoda Vlacha letos slaví své dvacetileté výročí. Díky tomuto fondu bylo možné postavit 14 replik historických letadel a zorganizovat mnoho zajímavých leteckých aktivit. Je za tím ale především silný lidský příběh.

Všichni milovníci letectví z Mladé Boleslavi totiž ctí místního rodáka, aviatika Metoděje Vlacha. V rozmezí let 1908 až 1912 postavil celkem 4 letadla. Teprve to poslední v roce 1912 úspěšně vzlétlo a Metoděj Vlach s ním nad Mladou Boleslaví létal celé dva roky až do začátku první světové války. Jeho jméno nese nejen nadační fond, ale především oblíbené letecké muzeum, jehož realizaci fond také podpořil.

Na začátku byla láska k letadlům

Všechno začalo v roce 2000, kdy velký milovník letadel, zakladatel nadačního fondu a pozdější ředitel Leteckého muzea Metoděje Vlacha, Vladimír Handlík, potkal konstruktéra Václava Vondráška. Na letiště v Mladé Boleslavi přilétl jednou z prvních replik historických letadel v Čechách, s letounem Curtis Jenny.

Vladimír Handlík hned dostal nápad: „Co kdybys nám postavil letadlo Metoděje Vlacha? Máme k němu dost podkladů a máme také motor.“ Jenomže odpověď překvapivě zněla: „Sežeň peníze a já vám ho postavím.“

Replika letounu Metoda Vlacha z roku 1912

Vidina repliky letadla Metoděje Vlacha tak zrodila nápad – založit nadační fond. Se vznikem i organizační strukturou pomohli další letečtí nadšenci, kteří měli s danou problematickou už bohaté zkušenosti. V roce 2001 tak byla podepsána zakládací listina. Nadační fond má tři jednatele, dva revizory a k dnešnímu dni i celkem 15 pilotů. Cílem nadačního fondu je podpora kulturního rozvoje v oblasti historie letectví, stavba historických letadel a jejich replik, zajišťování jejich provozu a jejich předvádění na veřejnosti na leteckých dnech a výstavách. To vše nadační fond bohatě plní dodnes.

Vladimír Handlík - muž, který umí nadchnout i ostatní

Vladimír Handlík je skutečným srdcem a tahounem nadačního fondu i veškerého leteckého dějí na Mladoboleslavsku. Jako první byla díky nadačnímu fondu postavena replika letadla Metoděje Vlacha z roku 1912. Zálet letounu a první předvádění pro veřejnost provedl zkušený pilot Jan Rýdl. V květnu 2002 byl letoun slavnostně pokřtěn a vznikl další nápad.

O měsíc později tak byl uspořádán první Dobový letecký den, kde za účasti dalších historických letadel a krojovaných družin, vzlétla pro veřejnost poprvé také replika letadla Metoděje Vlacha. To byl začátek, který nastartoval další aktivity.

Z Mladé Boleslavi vzduchem až do Francie

Za celou dobu působení bylo díky nadačnímu fondu zakoupeno, podle dobových výkresů nově postaveno nebo zrekonstruováno 14 letadel. Za všechny připomeňme zakoupení originálního dřevěného větroně Orlík VT 116, stavbu letounů Racek PB 6 a Klemm L 25 s originálním dobovým motorem Continental A65, Morane Saulnier BB a zatím poslední, Zlín XII z roku 1935.

Největší slávu ale nadaci zajistila replika francouzského historického letounu Caudron G3 z počátku 20. st., s kterým Vladimír Handlík v roce 2018 doletěl dokonce až do Francie.

Zlín XII 149. zatím poslední replika historických letadel, která vznikla díky Nadačnímu fondu letadla Metoda Vlacha

Vznik dobrého nápadu s podporou nadšenců je radost

Zpočátku zajišťoval provoz nadace i výroby letadel finanční zdroj od řady sponzorů. Významným mezníkem se stal rok 2012, kdy byl založen Historical Flying Club, jako hlavní finanční partner nadačního fondu.

Vladimír Handlík svým nadšením pro letadla získal mnoho podporovatelů z řad leteckých nadšenců, kteří se sdružili do klubu a jako podporovatelé na činnost nadačního fondu každoročně přispívají. Z celkem 60 členů se stala jedna velká rodina nadšenců, kteří podporují vznik a konstrukce nových letadel. Pořádají společné akce, na kterých si vždy rádi také zalétají na letadlech, která díky nim mohla být postavena. Přispívat do nadace je pro každého radost. Členové klubu totiž ví, že darované finance jdou výhradně na konstrukci letadel. V nadačním fondu všichni pracují zadarmo a péči i konstrukci letadel považují za svého koníčka. Piloti, kteří s replikami létají a pečují o ně, se k nim chovají tak, jako kdyby to byly opravdové originály.

Spustit audio

Související