Nejhorší okamžik celého letu je přistání, říká pilot dopravního letadla Michal Souček

Michal Souček
Michal Souček

Michal Souček je pilotem velkého dopravního letadla Boeingu 777. U Xavera vysvětlil, že na autopilota se dá dost dobře přistát, ale nikoliv vzlétnout. Nejhorším okamžikem z celého letu prý je pro pilota přistání. Dozvěděli jsme se také, čeho se cestující bojí nejčastěji, a jestli mohou turbulence trvat po celou dobu letu. Procestoval téměř celý svět, ale nejvíce se mu líbí v České republice.

„Nejhorším okamžikem celého letu je přistání,“ vysvětluje Michal Souček, pilot Boeingu 777 a pokračuje: „Pravděpodobnost pádu letadla je sice nízká, ale ve chvíli, kdy se přibližuji k cílové destinaci a je špatné počasí, to se trochu bojím. Musím mít spočítané palivo, abych mohl případně nad destinací kroužit, když nemohu přistát. Někdy se dokonce stane, že musím zvolit i náhradní letiště a rozhodnutí musí být rychlé. Jednou jsem čekal například nad Londýnem, kde v jednu chvíli kroužilo 20 letadel najednou. Autopilot může při přistání pomoci, pilotovi to odlehčí řídící práci.“

Létat se nebojí

„Já se létat nebojím, i když zvláštních zvuků je v letadle spoustu a i mě někdy nějaký překvapí. Zkušenějšího kolegy jsem se jednou zeptal, co je to za zvuk, který jsem ještě nikdy neslyšel a on mi vysvětlil, že takhle zní v plastu zmrzlá voda, která se uvolňuje,“ svěřuje se Souček.

Xavera také zajímalo, zda se dá předcházet turbulencím. „Na radaru vidíš bouřky a snažíš se jim vyhnout. Z letové cesty proto musíš odbočit, popřípadě snížit rychlost kvůli zmenšení tlaku na trup letadla. Nejhorší jsou turbulence v čistém ovzduší, které nejdou předvídat. To potom můžeš dělat jediné, požádat o jinou letovou hladinu a zpomalit. Jednou jsme letěli v turbulencích dokonce sedm hodin, ale to se stává málokdy, většinou hlavně nad Atlantikem v zimním prostředí,“ vysvětluje pilot.

Moderátor pilotem

Původním povoláním je Michal Souček moderátor. A když ještě létal pro českou společnost, tak v práci často využíval právě své moderátorské zkušenosti. Měl radost, že mohl cestujícím hlásit v češtině, v angličtině prý to už není ono. Na cestách má i zkušenosti s neposlušnými pasažéry. Tyto problémy řeší kabinová posádka, popřípadě musí rozhodnout pilot. Pokud například pasažér napadá posádku fyzicky, může letadlo přistát na nejbližším letišti a vysadit ho.

Michal Souček procestoval téměř celý svět, ale nejvíce se mu líbí v České republice, má moc rád Prahu. Naopak třeba takové Dillí v listopadu je pro něho městem, které je plné škodlivin ve vzduchu. Nelíbí se mu ani v Bangladéši, kde žije hodně lidí i s dětmi na ulici. Nejraději se vrací do Jižní Afriky, kde ochutnal nejlepší hovězí a následuje Austrálie a Nový Zéland, kde prý mají vynikající lokální potraviny.

Zajímá vás, jaké jídlo jedí piloti velkých dopravních letadel v průběhu letu a proč musí jíst každý jiné? Poslechněte si záznam pořadu.