Nejlepší ochrana před případnou druhou vlnou koronaviru je posílení plic

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Plíce

Léto je období sportů i mnoha aktivit. Využijte tento čas pro posílení a regeneraci plic. Je to nejlepší ochrana před možnou druhou vlnou onemocnění COVID – 19. Plíce pro svou očistu potřebují nejen čerstvý vzduch, ale především aktivní pobyt i přiměřenou zátěž. Pomohou i jednoduchá dechová cvičení v rámci ranní rozcvičky. Radí MUDr. Petr Grenar.

Ačkoliv se život po karanténních opatřeních vrací do normálu, odborníci varují před možnou druhou vlnou pandemie, která by mohla udeřit znovu na podzim. Z dosavadních zkušeností je patrné, že se nemoc Covid-19 u každého pacienta projevuje jinak a těžký či lehčí průběh do značné míry závisí na imunitě každého jedince a také na stavu respiračního ústrojí. Zásadní je především zdravotní stav plic, které jsou při tomto onemocnění velmi zatížené. Naštěstí je před námi léto a dostatek času, abychom se na nové zátěžové období včas připravili.

První kroky pro zdravé plíce – přestat kouřit

Pokud chcete mít zdravé plíce, jako první je nutné přestat kouřit, nejlépe vůbec nezačínat. V tomto případě opravdu nestačí pouze omezit kouření, ale přestat úplně. Plíce kuřáků se totiž regenerují velmi dlouho. Zdravé a silné plíce ale získáte především aktivním pobytem na čerstvém vzduchu. Sezení s knihou u vody bez jakéhokoliv pohybu ale nestačí…Jde o to, že plíce v klidovém stavu nejsou vytížené a plicní strom se pak nečistí a neokysličuje tak, jako kdyby byl plně zatížen. Pro posílení a regeneraci je nutné, aby na plíce působil blahodárný a intenzivní tok čerstvého vzduchu. Aktivní pobyt venku je ideální ráno nebo večer kdy je optimální vlhkost a teplota vzduchu.

Plíce potřebují aktivní pohyb i adekvátní zátěž na čerstvém vzduchu

Pobyt na čerstvém vzduchu nic nenahradí. Ovšem zároveň je nutné se vyvarovat dlouhodobého pobytu v uzavřených prostorách, a už vůbec ne v zakouřených a zaprášených. Nezapomínejte často větrat i v rámci svého zaměstnání a pravidelně provozovat dechová cvičení. V rámci ranních aktivit je velmi prospěšný hluboký nádech a výdech při otevřeném okně - nejlépe při ranním cvičení když vstáváme. Důležitá je ale pravidelnost. Zdravotní procházka jednou za týden je sice lepší než nic, ale nemá takový efekt, jako když se aktivnímu pohybu budeme věnovat denně 20 min.

Roušky - ochrana zdraví nebo zatížení plic?

Je pravda, že s rouškami se nedýchá dobře, ovšem pokud byly při nošení dodržovány správné zásady hygieny, rozhodně se nejednalo o nějaké mimořádné zatížení plic. Pravdou ale zůstává, že nošení roušek i celé období omezujících opatření znamenalo pro organismus určitou zátěž i stres. Byla to ve své podstatě extrémní situace, kdy celé tělo fungovalo v krizovém režimu. Právě v tomto novém období postupného uvolnění je o to důležitější posílit svůj zdravý životní styl a aktivní pohyb. A zdravě prospěšná zátěž plic do této celkové péče o naše zdraví rozhodně patří.