Některé autobusové linky v Kladně nebudou od září součástí Pražské integrované dopravy. Město nechce doplácet 11 milonů ročně

27. červenec 2022 14:45

Středočeský kraj od září zruší některé autobusové linky na Kladensku, u dalších upraví trasy a jízdní řády. Kladenský magistrát nechce doplácet přes 11 milionů korun ročně a odmítl nová pravidla příspěvků na veřejnou dopravu. Ta kraj je zavedl od letošního roku. Podle hejtmanství jsou spravedlivá a stejná pro všechny.

Podrobnosti, jak se změna dotkne cestujích, zjišťovala reportérka Karolína Burdová.

Středočeský kraj chce ze systému Pražské integrované dopravy vyjmout celkem 13 linek kladenské MHD. Podle vedení města by cestující ale neměli změny nijak pocítit. Primátor Milan Volf z Volby pro Kladno tvrdí, že město zrušené linky nahradí a omezené spoje posílí. Peníze v rozpočtu na to podle něj jsou.

MHD Kladno

"My platíme dopravu 100 milionů korun. Někdy se prodraží, někdy ušetříme tak, jak potřebujeme. A to jsou peníze, které jsou schváleny pro to, aby byl komfort dopravě, takže nás to finančně nezatíží nebo úplně marginálně oproti nějakým 12 milionům," uvádí primátor.

Podle Kladna ale na vyjmutí linek ze systému PID nemá hejtmanství nemá právo, protože uznávání jízdních dokladů by mělo být čistě v kompetenci kladenského magistrátu a MHD Kladno.

Co všechno se chystá kraj od září zrušit, popisuje radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký z hnutí STAN:

"Ta opatření budou mít několik částí. Jednak se jedná o přetrasovávání některých linek zejména ve městě Kladno. Součástí těch opatření je i odintegrace kladenské hromadné dopravy ze systému Pražské Integrované dopravy."

Hejtmanství omezí spoje především městských částech Švermov a Rozdělov. Linek mezi Prahou a Kladnem se změny nedotknou.

Kladno nová pravidla nastavená krajem odmítlo. Tvrdí, že nejsou transparentní. Vedení Kladna navíc vadí, že by muselo na veřejnou dopravu o dost více doplácet, podle propočtů přes 11 milionů korun ročně. Doteď největší středočeské město platilo ročně přibližně 880 000 korun. Je to kraj, který podle kladenského primátora má ze zákona povinnost zajišťovat veřejnou dopravu. Problém je ale v jeho výkladu. Zákon totiž neuvádí, kolik spojů je standardních a co už je nadstandard.

Hejtmanství se z 1144 obcí v kraji zatím nedomluvil 55 obcemi. Z větších měst, kromě Kladna, je to například Mladá Boleslav nebo Mšeno. S těmi ještě kraj totiž vyjednává. Na druhou stranu ve více než polovině obcí a měst už nová pravidla a smlouvy posvětilo zastupitelstvo.

Spustit audio