Neobvyklá technická památka v podobě železničního viaduktu se klene nad Orlickou přehradou

27. únor 2014
Česko – země neznámá

Nedaleko osady Červená, asi 10 km jihozápadně od Milevska, spojuje oba břehy Vltavy jeden z unikátních českých mostů - železniční viadukt na trati Tábor - Ražice. Most přes Vltavu byl vystavěn v letech 1886 až 1889 jako součást železniční sítě mezi Prahou a Brnem, tak zvané Českomoravské transverzálky. Otevřen byl 20. listopadu 1889.

Most je 253 metrů dlouhý a původně byl 67 metrů vysoký. Po napuštění Orlické přehrady se ale jeho výška zhruba o 15 metrů snížila. Také jeho dva pilíře, které do té doby stály na břehu, se ocitly ve vodě a musely být zpevněny. Nicméně v době jeho vzniku šlo o druhý nejvyšší most v Rakousko-Uhersku, hned po slavném alpském arlbergském viaduktu Trisana.

Most váží 940 tun. Jeho konstrukci tvoří tři ocelová pole, každé je dlouhé 84 metrů a celkem se na smontování celého přemostění spotřebovalo neuvěřitelných 329 000 nýtů. Šlo také o první železniční most na našem území, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Ocelovou konstrukci podpírají pilíře ze žulových kvádrů.

Most vyrobila Pražská mostárna za 510 000 zlatých. Ta si na jeho stavbu najala italské dělníky, kteří měli s podobnými stavbami zkušenosti.

Ocelový most v r. 1940

Strategický význam měl most i za 2. světové války, protože šlo široko daleko o jediné železniční přemostění. V druhé polovině 30. let se proto u něj začaly budovat vojenské bunkry. Kromě rozestavěné linie opevnění podél řeky postřelovaly mostovku přímo tři objekty druhého sledu na horním okraji údolí. Dodnes stojí na břehu Vltavy nezatopený lehký objekt 36/137 typu D s palbou po proudu řeky.

Most také chtělo vyhodit do vzduchu diversní komando vyslané v roce 1942 z Londýna. K akci nakonec nedošlo, a most tak slouží dodnes.

K mostu se můžete dostat buď autem z Milevska (zaparkovat se dá asi půl kilometru od něj) nebo vlakem. Most leží na trati Ražice - Tábor. Lze vystoupit v zastávce Červená nad Vltavou a k mostu se vydat po červené turistické značce. Trasa měří 2,5 km.


Zvětšit mapu

autor: Filip Černý
Spustit audio