Nepodceňujte povánoční regeneraci. Přejídání může akcelerovat některé skryté choroby

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pohyb v zimě (ilustrační foto)

Nový rok se už během prvního týdne dostal do plného proudu a na oslavy Vánoc i Silvestra si už možná ani nevzpomenete. Ale věřte, že vaše tělo si je bude pamatovat ještě dlouho. Obzvlášť, pokud jste si nekontrolovaně užívali skutečné vánoční hody i alkoholovou silvestrovskou party. Kromě toho, že většina z nás má nyní minimálně o kilo navíc, mohou vánoční i novoroční hostiny přinést i návazné zdravotní komplikace. Radí MUDr. Petr Grenar.

Oslavy typu vánočních hodů a novoročního zvýšeného popíjení alkoholu naše tělo velmi zatíží a měli bychom mu proto právě v těchto dnech dát náležitou péči. Při nezřízeném pití a konzumaci během svátků kila stoupají a možná nyní nedopnete kalhoty. Ale pak je otázka, jak se z toho po svátcích rychle vzpamatovat. Kila navíc jsou totiž ten nejmenší problém.

Nadváha jako akcelerace závažnějších chorob

Nadváha ale může způsobit mnohem závažnější zdravotní problémy -  akceleraci latentních chorob, které dosud probíhaly skrytě. Mohou se ale právě nyní začít projevovat díky tomu, že jsme  během svátků organismus metabolicky přetížili. Nejčastěji právě po vánočním přejídání naplno propuká dosud latentní diabetes. Jedná se o onemocnění, které může dlouho probíhat skrytě, především pokud se běžně stravujeme střídmě a nekonzumujeme alkohol. Jestliže během svátků zvýšíme kalorický příjem i příjem cukrů,  tělo si s tím tak lehce neporadí. Cukrovka se potom začne manifestovat intenzivním pocitem žízně, častějším močením a celkovou únavou.

Po Vánocích si dopřejte období regenerace

Po svátkách je pro organismu velmi vhodné postupně přejít do období regenerace. A to jak pasivní ve formě diety a změny jídelníčku, tak i aktivní, kdy je na místě více pohybu a přiměřeného sportu. Ideální je si pohyb a sport rozfázovat několikrát za den po kratší dobu. Důležité je, abychom se po fyzické aktivitě cítili příjemně i druhý den, kdy se začnou projevovat důsledky tréninku.

Upravte jídelníček. Ale s ovocem opatrně

Ideální je jíst pestře, často a málo, a hojně též ovoce a zeleninu. Ovoce ale není vhodné pro diabetiky. Má jednoduché cukry, které způsobují nárůst glykemie. Celkově je vhodné po dobu jednoho měsíce oproti naší běžné konzumaci snížit dávku jídla minimálně o třetinu. Organismus tak převedete na úspornější režim, ve kterém pak pokračujte i v dalších měsících. Tělo vám za to poděkuje.