Obchvat Kladna uleví i obcím v okolí. Po „zkratce“ mezi dálnicemi D6 a D7 teď projede denně v průměru 11 tisíc aut

22. duben 2021

Obyvatelé obcí okolo Kladna i sami Kladenští čekají už desítky let na nový obchvat města. Měřit by měl přes 5 kilometrů a navíc propojí dálnici D6 a D7. Ne všichni místní o novou silnici stojí - bojí se dopadu na životní prostředí. Lidé z Velkého nebo Malého Přítočna si ale budoucnost bez nové silnice nechtějí ani představovat.

„My na to čekáme jako na smilování, když někdy projede těžké vozidlo tak slyším, jak mi vibrují skleničky ve skříni,“ popsal situaci obyvatel Malého Přítočna Miroslav Jirák. Podle jeho slov je na silnici i zúžený úsek, kdy dva kamiony proti sobě neprojedou, jeden z nich musí zastavit. „Už se tady stala i tragická nehoda,“ dodal.  

Jiří Tyburec z nedalekého Buštěhradu lidi v obcích okolo Kladna chápe. Silnice by se mu dokonce i hodila, protože tímto směrem jezdí do práce. Přes to všechno ale zorganizoval internetovou petici proti stavbě. Tu podepsalo přes 200 lidí. „Pokud se podíváte na mapu, kudy to povede, tak trasa prochází kolem bažantnice, kde je prokázáno okolo 45 ohrožených druhů, které žijí jenom tam,“ vyjmenoval jeden z důvodů petice

Starostové obcí v okolí plánované silnice jsou ale jednoznačně pro. Třeba jako nezávislý starosta Malého Přítočna Kamil Kříž. „Uleví se nám značně. Jezdí tudy okolo 10 tisíc aut denně a obchvat už se řeší asi 20 let,“ říká starosta.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl říká, že silnice vyjde na asi jednu miliardu korun. V současné době úředníci odboru životního prostředí středočeského hejtmanství dostali k posouzení dokumentaci EIA. To je dokument zjišťující vliv stavby na životní prostředí. „Jakmile budeme mít stanovisko odboru životních prostředí, zapracujeme připomínky do dokumentace pro územní rozhodnutí. Pokud bude příprava stavby pokračovat podle našeho plánu, mohli bychom stavbu zahájit už v průběhu roku 2025,“ popsal další postup Jan Rýdl.

Nová silnice I/61 bude vedena nezastavěnou oblastí východně od uvedený obcí. Stavba bude začínat okružní křižovatkou na mimoúrovňové křižovatce 12 Unhošť dálnice D6 a zpět na stávající komunikaci I/61 se vrátí mezi Kladnem a Buštěhradem, kde bude napojena rovněž novou okružní křižovatkou. Na tuto křižovatku bude napojen také východní kladenský přivaděč v délce 1,3 kilometru, který tvoří součást projektu. U Buštěhradu bude navazovat na plánovaný obchvat této obce.

Připravovaná stavba reaguje na intenzitu dopravy na této silnici I. třídy,  která v Kladně přesahuje v denním průměru 11 tisíc vozidel. Řada řidičů tranzitní dopravy totiž tuto komunikaci využívá jako zkratku mezi dálnicí D6 a D7,  ačkoliv mohu využít trasu přes D0 a napojit se na D7 u Ruzyně.

autoři: Radek Duchoň , Von
Spustit audio