OBRAZEM: Legendární francouzský rychlovlak TGV byl poprvé v Praze. Mohla si ho prohlédnout i veřejnost

7. červen 2022 12:30

Zájemci si mohli na Hlavním nádraží v Praze prohlédnout vůbec poprvé francouzský rychlovlak TGV. Jedná se o víc než 40 let starou jednotku, která v roce 1981 vytvořila světový rychlostní rekord. Mezi Paříží a Lyonem jela tenkrát rychlostí 380 km/h.

Jako symbol vysokorychlostní železnice v Evropě představila Správa železnic na pražském Hlavním nádraží veřejnosti prezentační jednotku francouzského rychlovlaku TGV.

Reportérka Soňa Jindrová se Martina Švehlíka ze Správy železnic, který má právě přípravu vysokorychlostních tratí na starosti, zeptala, jak vidí jejich budoucnost v Praze a ve středních Čechách. "Je to velká úloha. Je klíčové napojit Prahu na všechny ty tratě, ať už na Berlín, Dražďany, Brno nebo Ostravu. A projednat přípravu vysokorychlostních tratí práve na území Středočeského kraje," odpověděl Švehlík.

Francouzský rychlovlak TGV v Praze

Ministr dopravy Martin Kupka z ODS uvedl, že představením TGV české veřejnosti chce prý vláda ukázat, že to s vysokorychlostními tratěmi myslí vážně.

"Organizujeme jednání se starosty měst a obcí, kudy bude nová struktura v budoucnu procházet. Záleží nám na tom, aby technické řešení bylo pro všechny co nejpřijatelnější. Zároveň se daří veřejnosti představit podobu nových terminálů. A tohle je další krok, kdy ukazujeme historickou soupravu, která před 40 lety začala vozit cestující ve Francii. Je to první případ, kdy můžeme veřejnosti ukázat takové vozidlo. Zájem veřejnosti mě moc těší," doplnil ministr.

Francouzský rychlovlak TGV v Praze

I přes stáří vlaku se podle Správy železnic prezentovaná jednotka technicky příliš neliší od současných strojů. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů. V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích pak jezdil 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018. Správa za jeho pronájem zaplatí francouzským dráhám 379.000 eur (asi 9,3 milionu Kč).

V dalších třech dnech bude vlak k vidění v areálu brněnského výstaviště v rámci veletrhu Rail Business Days. Dalšími zastávkami vlaku bude 10. června stanice v Jihlavě a o den později Hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Poté se vlak přes Německo vrátí do Francie.

autoři: Soňa Jindrová , JMys
Spustit audio