Opravená část dálnice D1 bude znovu zavřena. Kvůli špatnému povrchu ji čeká další rekonstrukce

9. září 2021

Dálnici D1 čeká oprava už zrekonstruovaného úseku. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl ve čtvrtek řekl, že se provoz na D1 mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu omezí pravděpodobně příští pátek 17. září, a to zhruba na dva týdny. Opravovat se bude kvůli špatnému betonu. Daný úsek byl uveden do provozu před rokem.

Problematický úsek je asi 130 metrů dlouhý. Povrch popraskal až do hloubky tří centimetrů.

„V povrchu vozovky byly zjištěny trhliny. Sahají do hloubky zhruba dvou centimetrů v rychlém pruhu, v pomalém pruhu jsme se dostali až do hloubky tří centimetrů,“ řekl ředitel úseku kontroly kvality staveb ŘSD Jiří Hlavatý.

Podle něj by hrozil rozpad vozovky. Důvodem je podle Ředitelství silnic a dálnic špatně provedená pokládka cemento-betonového povrchu a příliš brzké najetí těžké techniky.

Problém podle Ředitelství silnic a dálnic konkrétně nastal v momentě, kdy na dálnici nastoupily takzvané vymetače, které zdrsňují povrch vozovky do konečné podoby. Na dálnici vjely moc brzy, krycí vrstvu tak zhutnily a povrch vozovky poškodily.

„Ten beton je na úseku 130 metrů tak špatný, že by nevydržel přes letošní zimní sezonu. To znamená, že musíme bezodkladně, prakticky okamžitě, začít s opravou,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Vina je podle něj na straně dodavatele prací, firmy Eurovia. „Pravděpodobnou příčinou je technologická nekázeň, kdy došlo k rozdílné konzistenci ve spodní a horní vrstvě krytu,“ popsal Hlavatý.

Ředitelství silnic a dálnic bude proto nově opravený úsek reklamovat. Firma úsek podle Rýdla opraví, aniž by za to stát musel něco zaplatit. Další sankce jí nehrozí.

V tomto konkrétním případě musím ocenit přístup společnosti Eurovia, která ani na moment nezaváhala, spolupracovala s námi na veškeré diagnostice, svoji odpovědnost uznala, bez jakéhokoliv zaváhání, protestů nebo jiného návrhu uposlechla našich pokynů, a to včetně termínu a způsobu provedení,“ dodal Rýdl.

„Okamžitě jsme zahájili jednání s investorem a společně jsme se domluvili na způsobu oprav, které provedeme na naše náklady neprodleně,“ řekla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková.

„Jako příčina mikrotrhlin v povrchu vozovky se jeví rychlejší nástup navazujících technologií a nepředpokládané dramatické změny teplot v době začátku zrání betonu,“ uvedla mluvčí.

Dopravní omezení

Provoz na Prahu bude při opravách sveden do protisměru. Bude tu stejný režim jako v jiných dopravních omezeních, tedy dva zúžené pruhy v každém směru. Omezení má být podle Rýdla na 600 až 800 metrů dlouhém úseku.

Rýdl dodal, že opravu stihnou do plánovaného konce modernizace celé dálnice na přelomu září a října. Hotovo tedy chtějí mít ještě před sněmovními volbami, které se budou konat v pátek 8. a v sobotu 9. října.

Ředitelství silnic a dálnic zkontrolovalo i další úseky, na těch poruchy nezjistilo. Nyní pracuje ještě na třech úsecích D1, kde jdou práce podle plánu.

Na dálnici D1 přesto zůstane jeden neopravený úsek, a to most Šmejkalka na 24. kilometru.

autor: och | zdroj: iROZHLAS.cz
Spustit audio