Pokud chcete o dovolené začít se sportovní činností, nastavte si budíka a začněte pozvolna

8. srpen 2018
V létě je nutné sportovat opatrně
0:00
/
0:00

Možná se právě chystáte na dovolenou a odjíždíte s představami, jak si konečně uděláte čas na sportování a nabírání kondice. Pokud si chcete pořádně zajezdit na kole nebo začít běhat, měli byste být opatrní. Letní období je zároveň obdobím horka. To, že máte právě čas, není zárukou, abyste si zasportovali dostatečně efektně a bezpečně. Abyste si aktivní dovolenou užili, je nutné dodržovat několik pravidel. Začít opatrně, brzo ráno, dopřát si odpočinek a dostatečně pít.

Jak problémům předejít radí MUDr. Petr Grenar

Je možné o dovolené vše dohnat?

To je opravdu mylná představa, ale hodně lidí jí věří. Pokud se spojí velké horko a nečekaná námaha, můžeme si způsobit zdravotní problémy. Hlavně u starších ročníků jakákoliv sportovní aktivita vyžaduje trénink a trénovanost. Pouze tak nám může přinést kýžený profit, který od toho očekáváme. Tedy růst kondice a vyplavení endorfinů, které nám způsobí dobrou náladu. Pakliže vstoupíme do období letních dovolených a chystáme se na sportování, musíme si také uvědomit, že v současné době jsou hlavním problémem extrémní teploty.

V horku je vlastně obtížné vyvíjet jakoukoliv činnost, natož sportování…Jak tedy správně trénovat?

Je nutné preferovat čas v brzkých ranních hodinách, přivstat si a trénink započít hned brzo ráno, kdy ještě nejsou nejvyšší teploty. Problém je, že o dovolené nikdy nedoženeme to, co jsme přes rok zanedbali. Je nutné začít pozvolna do lehké svalové únavy a pak přestat. Klidně si jeden dva dni  odpočinout a pak zase pokračovat. I když budeme cvičit ráno, bude i tak velmi teplo a to pro nás znamená velký výdej tekutin nejen potem, ale i dechem. Nesmíme proto zapomínat na intenzívní pitný režim. Je nutné pít vodu nebo tekutinu dříve než se dostaví pocit žízně. To už je organismus dehydratován a může to způsobit komplikace.

Jaký sport je pro netrénovaného jedince v horku nejvhodnější?

Takový, který nás bude bavit a který aspoň trochu zvládáme. Není tedy dobré začínat o dovolené se sportem, který jsme nikdy nedělali. Nemůžeme tak odhadnout jeho působení na náš organismus a vyvarovat se tak přetížení. Pokud se chceme věnovat sportování kvůli kondici, je dobré, aby to byl sport, který už trochu známe a víme, že nám dělá dobře. Vždy je ale nutné začít s nižšími dávkami, které postupně zvyšujeme.