Politici lákající na investice? S jistotou to bude podvod, varují redaktoři pořadu Antivirus

15. leden 2024

Inzeráty na zaručeně výhodnou investici, ve kterých vystupují prezident Petr Pavel nebo expremiér Andrej Babiš z hnutí ANO. To je podvod, který se pořád vrací. Aktuálně už ale nejde jen o falešné články z novin, nově si podvodníci pomáhají podvrženou nahrávkou hlasu. Jak se takovým podvodům vyhnout?

Podvod vypadá třeba jako reklama na Facebooku nebo YouTube. Zazní v ní hlas známé osobnosti, třeba prezidenta republiky, a láká na údajně výhodnou investici. „Inzerát vás pak odkáže na webovou stránku, která vás přesvědčí, abyste odevzdali své platební údaje. A peníze, co jste investovali, už nejspíš nikdy neuvidíte,“ popisuje Jana Magdoňová.

Čtěte také

„Konkrétně jsme třeba zachytili podvodná videa, která zneužívala tváře Andreje Babiše z hnutí ANO, Petra Pavla nebo bývalého diplomata Michaela Žantovského,“ říká Jan Cibulka s tím, že se vše tvářilo jako reportáž televizní stanice CNN Prima News a všichni tři doporučovali investovat do jedné platformy na internetu. Záběry jsou ze skutečných videí, zvuk byl ale přidán uměle jiný.

Naklonovaný hlas

Kde pachatelé tu nahrávku vzali? Existuje řada online služeb, které vás nechají ze vzorků hlasu nový zvuk naklonovat. Následně pak můžete napsat, co má hlas přečíst, a výsledky zní celkem věrohodně. Takové nástroje stojí okolo deseti dolarů, a jsou tedy dostupné prakticky komukoli.

„Navíc stačí jen několik ukázek původního hlasu. A zrovna v případě celebrit a známých politiků nebo moderátorů je takového materiálu hodně,“ říká Magdoňová, která zároveň dodává, že videa už jsou technologičtější, složitější a výsledky zatím nejsou tolik věrohodné.

Podvody v USA

Čtěte také

Podvody ve Spojených státech amerických běží ve velkém aspoň tři měsíce, a pořád jich přibývá. Navíc falešnou nahrávku je možné přidat kupříkladu k jinému videu celebrity, a že to oboje úplně přesně nesedí dohromady, si všimne málokdo. „V Americe byly pro takové podvody zneužité tváře megahvězd jako Taylor Swift nebo Oprah Winfreyové,“ upozorňuje Cibulka.

Tyto podvodné inzeráty s celebritami měly desítky milionů shlédnutí. Jakmile sociální síť jeden stáhla, další se okamžitě objevily. A situace se spíš bude zhoršovat. S tím, jak se rozvíjí nástroje generativní umělé inteligence na tvorbu obrazu, tak bude čím dál snazší vytvořit opravdu důvěryhodně vypadající video prakticky kohokoli.

Jak se bránit?

Čtěte také

Jedna věc je si uvědomit, že politici nebudou lákat na výhodné investice online, s jistotou to tedy bude podvod. Podobně to bude i v případě opravdu velké celebrity. „A upřímně, i když by se nějaké celebrita opravdu propůjčila k propagaci finančních služeb, tak to rozhodně neznamená, že jde o služby pro vás výhodné.“

Nějakou pomoc může nabídnout i blokování reklam pomocí doplňků do webového prohlížeče. Není to stoprocentně spolehlivé, ale zmenší pravděpodobnost, že vy nebo někdo z vašeho okolí na podvodnou reklamu narazíte. „V posledních letech podvodnící online reklamu využívají stále víc, proto její blokování doporučuje i americká FBI,“ uzavírá Magdoňová.

Spustit audio

Související