Poprvé po opravě letos vyjede legendární Čtyřkolák a poprvé ho bude řídit mašinfíra Josef Zlámal

10. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Oprava legendární parní lokomotivy Čtyřkolák

Získat licenci strojvedoucího není žádná legrace. Zvlášť, když chcete řídit parní lokomotivy. Josef Zlámal z Benešova je strojvedoucí, který běžně jezdí třeba na lince z Prahy do Benešova nebo do Milovic a Lysé nad Labem. Dlouhých 12 let se připravoval na to, aby složil zkoušky na strojvedoucího parních lokomotiv. 

Od letošního března už je může oficiálně řídit a svou premiéru si odehraje na lokomotivě z roku 1917, které se přezdívá Čtyřkolák. Pojede v sobotu 12. června po trati Posázavského pacifiku z pražského Smíchova do Týnce nad Sázavou a hned v neděli po Pražském Semmeringu z Prahy do Hostivic.

„Když jsem byl malý, bydleli jsme u nádraží a s bráchou jsme se chodili dívat na vlaky. Pořád jsme tenkrát otravovali chlapy kolem těch mašin, jestli si nemůžeme aspoň vyleštit kolo a jim to nevadilo. Už ve 12 letech jsem tak byl od sazí a nejrůznějších mazadel a chytlo mě to,“ popisuje novopečený strojvedoucí parních lokomotiv Josef Zlámal.

Tak odstartovala jeho celoživotní láska k vlakům. „Navíc kolem páry se pohybuje několik skvělých part chlapíků, opravdu dobrých kamarádů, takže je to nádherná práce, i když vám to spořádá téměř veškerý volný čas.“

Oprava legendární parní lokomotivy Čtyřkolák

Čtyřkolák je parní lokomotiva vyrobená v roce 1917 v továrně Breitfeld&Daněk ve Slaném. Jeho maximální rychlost byla 60 km/h a výkon 1300 až 1400 koňských sil. Jeho pravidelný provoz trval až do skončení parní frakce u ČSD.

Až do roku 2018 jezdil v rámci nostalgických jízd hlavně na Posázavském pacifiku. Pak musel na nutné opravy do Lužné u Rakovníka. Teď už zase budeme tuto „parní babičku“, které jsou 104 roky, vídat na pražských a středočeských tratích.

autor: Soňa Jindrová | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio