Praha a Středočeský kraj plánují modernizaci vlakových souprav. Vyjde je to až na 40 miliard korun

26. říjen 2021

Možná to znáte sami: potřebujete se dostat do práce nebo do školy, ale když k peronu přijede vlak, těžko si vybíráte dveře, kam byste se s ostatními cestujícími ještě vtěsnali. Podle hejtmanství Středočeského kraje přibývá lidí, kteří pro dojíždění mezi krajem a metropolí volí železniční dopravu. Její kapacity ovšem docházejí. S Prahou se proto snaží problém vyřešit.

Středočeský kraj pracuje s hlavním městem na společném plánu modernizace vlakových souprav, a to ve výhledu zhruba 30 let. Společně by chtěli nakoupit vlaky typu EMU400, což jsou elektrifikované soupravy až pro 400 lidí. Pro srovnání – dnešní CityElefant mají kapacitu až 310 cestujících, navýšení bude tedy zhruba čtvrtinové.

Čtěte také

Nově zakoupených souprav by mělo být zhruba 120, což je dvakrát tolik, jako je dnes souprav CityElefant. Celkové náklady vyjdou na 30 až 40 miliard korun. Dalších zhruba 60 nových vlaků chce pak kraj nasadit na menší, lokální tratě.

Praha a kraj zvolili jako řešení modernizaci vlakových souprav jednak proto, že stávající soupravy budou za pár let dosluhovat, podstatné ale také je, že se další vlaky na tratě nevejdou. „Tady chybí řešení pražského uzlu Kladno – Praha. Propojení Mladá Boleslav přes Všejany. Chybí vysokorychlostní tratě, chybí nám tunel Praha – Beroun. Tím pádem vyháníme lidi do aut, do toho nejsme schopni dostat žádnou nákladní dopravu na koridory, což znamená další zhoršování situace na silnicích,“ popisuje radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (Starostové a nezávislí) 

Modernizaci tratě mezi Prahou a Kladnem by železničáři chtěli zahájit příští rok. Zhruba do pěti let by pak mohla začít například stavba Bezděčínské spojky u Mladé Boleslavi.

Komplikací je i postupná elektrifikace tratí

Železničáři tratě elektrifikují postupně. S dokončením přepojení ze stejnosměrného na střídavý proud počítá Správa železnic zhruba do roku 2040, podle radního Boreckého to ale potrvá ještě déle, což je další komplikací. Kraj a metropole proto musí nakupovat dvousystémové stroje, které zvládnou oba režimy, což znamená vynaložení peněz navíc.

Pro regionální tratě pak připadají v úvahu vlaky buď na dieselový pohon, nebo bateriové a vodíkové – ty jsou však podle radního stále v experimentální fázi a navíc vycházejí až třikrát dráž.

Kdy se na tratě dostanou první nové vlaky?

Co se týká menších, lokálních tratí, nejpozději v půlce listopadu vyjedou nízkokapacitní dieselové Stadlery mezi Kralupy nad Vltavou a Velvary. Nahradí dosluhující RS1. Budou nízkopodlažní a vybavené klimatizací a Wi-Fi.

Pro větší tratě v oblasti Kladna nebo Rakovníka se pak v roce 2023 počítá s takzvanými RegioSharky. A co se týká velkokapacitních souprav, to je budoucnost vzdálenější. Kraj by je měl soutěžit nejpozději v druhé půlce roku 2023, přičemž dodací lhůta je prý zhruba šest let. Na tratě by se tak mohly dostat v roce 2029.

autor: Kristýna Vašíčková
Spustit audio