Prahu a střední Čechy by mohly za deset let spojit vlakotramvaje

03214848.jpeg
03214848.jpeg
Lidé dojíždějící do Prahy ze středních Čech by v budoucnosti mohli kromě auta, vlaku a autobusu využívat takzvané vlakotramvaje. Ve městě by zastavovaly na každé zastávce, na kraji Prahy by se pak proměnily na rychlý vlak. Moderní dopravní prostředek by se na tratích mohl objevit kolem roku 2024.

Ke klasické tramvajové zastávce v centru Prahy k přijede na první pohled běžná tramvaj a pojede po současné tramvajové síti. Jakmile však dojede na okraj města, po speciální spojce vjede na železniční trať a nabere rychlost. Tak vypadá budoucnost pražské příměstské dopravy v představách organizace Ropid.

Podle Filipa Drápala, mluvčího společnosti Ropid, která v Praze a okolí organizuje hromadnou dopravu, jsou už současné tramvaje ForCity nebo Porsche přizpůsobené jízdě na železničních kolejích.

„Tramvajím se trochu změnila kola a koleje, takže již nyní je možné s nimi jezdit po železničních kolejích. Je proto samozřejmě potřeba doladit ještě nějaké technické drobnosti, například na výhybkách nebo u výšky nástupišť,“ říká Drápal.

Hlavním problémem jsou tak samotné železniční tratě, které v některých oblastech Středočeského kraje chybí.

Po vybudování krátké propojky by vlakotramvaje mohly jezdit například mezi Sídlištěm Řepy, Hostivicí a Rudnou. Obnovit by se mohla i trať do Kralup nad Vltavou a Neratovic.

„Mezi vytipovanými lokalitami je například trasa mezi Prahou a Brandýsem nad Labem nebo mezi Kobylisy a Odolenou Vodou. Poměrně jednoduchá by mohla být situace v oblasti Rudné a Hostivic, kde se výrazně staví a jsou tam nová satelitní městečka," jmenuje Filip Drápal.

Spojení mezi těmito městy a Prahou v současné době zajišťují regionální vlaky, které využívají tisíce lidí.

Podle Ropidu je zavedení vlakotramvají otázkou minimálně deseti let. Upravit by se kvůli tomu musela i drážní legislativa. Domluvit by se navíc museli i zástupci Prahy a Středočeského kraje.