Před 85 lety se začalo stavět letiště v Praze. Ve své době patřilo mezi architektonické skvosty

24. červenec 2018

Před 85 lety, 24. července 1933, se začalo stavět letiště v Praze-Ruzyni. Ve své době bylo považováno za jedno z nejhezčích a technicky nejdokonalejších v Evropě. Přežilo druhou světovou válku i invazi vojsk varšavské smlouvy. Od svého založení prochází neustálým rozvojem a za první pololetí letošního roku odbavilo téměř 7 a půl milionu cestujících.

Pražským letištěm Václava Havla v Ruzyni projdou milióny cestujících ročně. Jen málokdo z nich asi ví, že první civilní linky v historii Československa nelétaly sem, ale na letiště v Praze-Kbelích. O stavbě nového letiště rozhodla vláda Československé republiky v roce 1929.

„Zjistilo se, že nejlepší plocha je severně od Ruzyně, poblíž obce Středokluky, a relativně blízko centru Prahy. Ve 29. a 30. roce probíhal výkup pozemků a planýrování, sama výstavba pak už pokračovala rychle,“ vzpomínal v roce 1987 v rozhlasovém pořadu A léta běží letecký inženýr Václav Vlasák.

Architektonická ocenění

Výstavba začala v červenci 1933, pro ostrý provoz se letiště otevřelo 5. dubna 1937. Jako první na něm přistála v 9 hodin ráno linka  z Piešťan do Prahy.

„Ta odbavovací hala na novém pražském letišti, ta dodnes patří k architektonickým skvostům, získala mnohá ocenění, mimo jiné na Mezinárodní výstavě umění a techniky v roce 1937,“ říká Radiožurnálu mluvčí letiště Roman Pacvoň.

V roce 1939 rozhlas přinesl  poměrně rozsáhlou reportáž z kontrolní věže: „Nyní nás volá letadlo, které se nachází mezi dvěma vrstvami mraků, a žádá nás, abychom zjistili jeho polohu, k tomu využijeme spojení s Českými Budějovicemi.“

Letiště v průběhu let

Za druhé světové války využívala letiště německá armáda. V provozu tehdy byla jediná civilní linka na trase Vídeň-Praha-Berlín.

V 50. a 60. letech pokračovala modernizace letiště a v červnu 1968 byl zprovozněn nový moderní terminál Sever. Otevření ve svém zpravodajství zmínil i Československý rozhlas: „Za účasti prezdienta Svobody byl otevřen nový areál Letiště Praha.

Letiště Václava Havla, letadlo, České aerolinie (ilustrační foto)

Nové provozní prostory vyrostly 3 km od původního letiště. Nová odbavovací hala, která je nejdůležitější, může ročně odbavit až 4 miliony cestujících, ve špičkách až 2 300 za hodinu.“

‚Všechny hodiny šly špatně‘

Ne každý byl ale z nového terminálu nadšený. Už o několik dní později se se svou nepříjemnou zkušeností v rozhlase podělil Vilém Havelka, který do Prahy přilétl z Ósaky, kde se podílel na přípravách Světové výstavy.

„Všechny kulaté hodiny šly špatně... Na rampě stála spousta lidí, kteří očekávali své blízké. Tito lidé sledují rozhlas, ten ale na rampě slyšet není. Jinde ve světě je běžné, že vás zvuk rozhlasu zastihne kdekoliv, třeba i na toaletě. Na kufry se čekalo 38 minut. Soudružky a soudruzi na celnici ovšem zaslouží pochvalu. Musejí-li někomu něco proclít, učiní tak, ovšem příjemně a profesionálně," řekl tehdy Havelka.

18 milionů cestujících

Původní hala postavená v letech 1933 až 1937 prošla v 80. letech rekonstrukcí a dnes slouží především pro speciální lety s umělci, sportovci a politiky. Po jednom politikovi nese letiště i jméno - od 5. října 2012 se nazývá Letiště Václava Havla.

A trhá rekordy. Zatímco v roce 2005 prošlo letištěm 10 milionů cestujících, za první pololetí letošního roku jich bylo už 7 a půl milionu. „V tuhle chvíli jsme schopni odbavit 18 milionů cestujících, ale do budoucna máme připravené projekty, které by tu kapacitu měly navýšit až na 21 milionů cestujících," říká mluvčí Roman Pacvoň.

Letiště Václava Havla v Ruzyni tak v posledních letech patří mezi 40 nejvytíženějších letišť v Evropě.

Spustit audio